Apistograma yngel i selskapsakvariet

Hei.

Mine apistogramma mcmasteri har fått bittesmå yngel i selskapsakvariet, og det er jo kjempemoro. Men de skulle kanskje hatt et eget kar for det?
De er veldig flinke til å passe på ungene sine.. Kanskje for flinke. De deler en 190L med 7stk kardinal tetra, 9 stk panda cory, 6 concolour cory, en liten malle og 2 store SAE som nylig flyttet inn og som jeg tror jeg må få flyttet ut før de blir jaget ihjel.

Jeg er redd de ikke får nok mat, og at de kan stresse seg selv eller andre ihjel i karet. apisto hannen får mat, men hunnen er konstant på vakt, og yngelen vet jeg ikke en gang hva jeg skal gi :S Jeg bruker TetraMin mini granules som hovedfór til ciklider og tetra, og tabletter til bunnfisk, men tetraene er mer effektive på å snappe opp granulatene, og tablettene slipper jeg langt unna yngelen så ikke all fisken trekker dit.

Jeg har aldri drevet med oppdrett, men jeg skulle gjerne sett at noen av ungene klarer seg. Jeg trenger noen råd om hva jeg gjør nå.

Hei!

Tror jeg ville beholdt Apistoene alene i karet, hvis du har et annet akvarium å ha de andre fiskene i. Selv kjører jeg rene Apistogramma-kar, da Apistoene er noen hissige rakkere! Når det gjelder fòr til yngelen ville jeg sluttet å slamme bunnen ved vannbytter. Her går yngelen å "beiter" på mikrober og annet smått som bor i akvariet. Se om du finner andre tips i et søk her på forumet, og lykke til!

S
Jeg sier en ting og det er nyklekket artemia evt mikromark til yngelen . Jeg fòrer opp alle mine apistoer på nyklekket artemia, dette høres vanskelig ut , men er veldig lett.

Et annet problem som kan oppstå er at coryene spiser opp yngelen på natterstid, siden foreldre da sover.

Så i kar jeg driver med oppdrett av apistogramma, så har jeg ikke C eller L-maller, men bare tetraer med små munner som ikke tar yngel.

Men kan fort hende noen av dem overlver like vel, så lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap