Mitt første akvarie - trenger tips og råd

Da har jeg og endelig fått startet opp så smått med akvarie-hobbyen!

Er en nyfrelst fiskefan, og veldig fersk på dette. Mitt Juwel Rekord 600 (60 liters) akvarie er mitt aller første helt eget. Hadde riktig nok et noe mindre da jeg var liten, men hadde ikke ansvaret for det, så sånn sett er 60 liter'n mitt første helt egne akvarie

Vi (jeg og samboeren) fyllte det opp med vann, hadde i et lag hvit sand fra dyrebutikken som vi skyldte godt først, og plantet tre hurtigvoksende planter (husker ikke i farta hva de heter, men kan finne det ut om noen er interessert. Har merkelappene dems fortsatt).

Vannet er litt grått nå, men det bedrer seg gradvis. Og selv om akvariet nå kunn består av vann, grus og de tre plantene, så er jeg utrolig fascinert av det, og elsker å se på det.

Planene for akvariet, er først innredning siden jeg velger å vente 6 uker med å ha fisk oppi.

De fiskene jeg gjerne vil ha i akvariet er; en pleco, en kampfisk, tre til seks platy, og den siste typen (om det er plass til flere) er jeg litt usikker på, så kom gjerne med forslag!
Men en kampfisk skal jeg ha, for jeg synes de er så utrolig vakre.

Har søkt opp og lest om alt jeg har lurt på her på Akvaforum, og synes denne siden har hjelpet helt utrolig mye! Jeg kunne veldig lite om fisk før jeg bestemte meg for å spare opp til akvarie og satte meg ordentlig inn i temaet.


Jeg lurer på noen små ting nå, ang vedlikehold og vanntesting og slikt før fiskene kommer.

1) Selv om det nå bare er planter i akvariet mitt, skal jeg bytte vann (30% ? ) en gang i uka, eller hvor ofte holder det?

2) Og når skal jeg helle oppi litt Aqua Safe? Bør jeg teste vannverdiene før jeg legger til Aqua Safe? Og har noen tips om hvordan jeg tester dette selv? Har en Tetra Test pakke med dråpetester for Nitritt, så det står sikkert i bruksanvisningen hvordan man gjør det.. men alle tips taes imot med takk

3) I brukermanualen til pumpen som fulgte med til akvariet stod det at de to øverste filterene (hvit, tynn filtervatt, og en svart karbon svamp) skal byttes ut ganske ofte. Den hvite filtervatten skal byttes ut med en ny ca en gang i uken, mens den svarte karbon svampen skal byttes ut hver fjerde uke... Jeg stusset litt over dette da jeg har lest at man ikke skal bytte ut noe i filteret med mindre det er helt nødvendig, men at man heller skal skylle det i akvarievann i ei bøtte, slik at man ikke fjerner de gode bakteriene som når man bytter det ut. Hva tror dere jeg burde gjøre?

4) kanskje litt tidlig å spørre om dette, men utifra hva slags fisk jeg vil innføre i akvarie etterhvert (pleco, kampfisk, platy), tror dere vannverdiene burde være på 10-12 dH, PH 7.0 og temperaturen 24 grader celcius? Tror jeg fant ut at det var "fellesnevneren" for de fisketypene, altså verdier og temperatur alle fiskene ville kunne trives i. Men det er jo greit å spørre for å være sikker

5) lyset i akvariet skal slåes av om natten, eller..? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ville tro at fisker trenger å ha det mørkt om natten og, så jeg spør for å være sikker

Har forresten hørt at jeg burde startet med et minimum 80 liters akvarie, siden dette skal være lettere. Men det ble et 60 liters siden jeg har litt begrenset med plass til akvarie i huset enda, så får jeg heller lære på den vanskelige måten tenkte at jeg kanskje lærer enda litt mer om akvarie og fiskehold ved å prøve en litt vanskeligere størrelse på akvariet. Det skal jo og såklart være for fiskens skyld, så jeg prøver å ha bare fisk som vil kunne trives i den liter-størrelsen, og ikke ha så veldig mange der. Litt fisk synes jeg det skal være, men det skal ikke bli trangt der inne.


Beklager at dette ble et veldig langt innlegg... Jeg synes bare dette er så spennende, og det er så gøy å kunne fortelle om det til folk med samme interesse og mer (eller tilsvarende) erfaring!
Så da blir jeg litt pratsom.

Er forresten en veldig kunnskapstørstig person, så bare pøs på med tips og råd om det er noe mer dere tror jeg burde vite om fisk og akvarie. Som sagt taes alle tips og råd imot med takk!
Velkommen til galskapen! :d
så bra at vi får flere her inne, mest sannsynlig vil du fort se at 60 liter er som et litermål, altfor lite til å ha fisk i

starta med 60 liter jeg og, har det gående enda, sammen med en 115L og en 120L, å ønsker meg et stoooort, stoort et

har vel ikke så fryktelig mange råd, men ta deg tid til å lese masse her inne på forumet, å det finnes mange bra artikler om det meste man kan lure på

hvilken pleco ønsker du deg? det finnes jo mange forskjellig, å den som er omtalt som 'common pleco' f.eks, vil muligens føle seg litt beklemt i en 60 liter..

kjempeflott at du tar deg tid til å la bakteriekulturen bli moden før du putter oppi fisk, slettes ikke alle som klarer å vente med det ;p selv om 6 uker ikke nødvendigvis er noe fasit på når du kan ha fisk oppi.. har du f.eks kjøpt vanntester? ser du har kjøpt nitritt test, men har du for å teste pH, gH, osv? det kan være lurt å ha, å følge med på :o)
jeg har innebygd pumpe"hus" i ene karet mitt, der vi har disse filtersvampene, blå, grønn å hvit filtervatt øverst, jeg skyller de til de ikke kan skylles lenger før jeg bytter og det karet har de mest stabile verdiene jeg har sett i mine kar før, å er i tillegg glassklart vann i

det var det jeg klarte å stotre fram midt på natta :P
men husk endelig på å spørre om ALT du lurer på, det er garantert noen som kan svare deg her inne, MASSE flinke folk

lykke til med den nye hobbyen, å litersyken )
Takk!
Takk for hyggelig tilbakemelding

Spørs om det blir større akvarie på meg en gang, ja. Kjenner allerede litersyken komme krypende men foreløpig synes jeg 60 literen er helt ok. Får bare håpe fisken synes det og

Tenkte på den 'common pleco' ja, men hvis den får det litt trangt i akvariet mitt ville det nok vært bedre med en annen type. Hm, har du noen andre algespisere å anbefale?

Leste nettop om Salmiakk metoden for raskere modning av bakteriekulturen, og den virket veldig interessant! Tror jeg skal lese enda litt mer om den, og teste den ut om en ukes tid.

Jeg burde nok gå til innkjøp av pH og gH tester ja, det var lurt Blir vel som strips det da, kanskje?

Takk for tips om pumpa og filterene! Skal huske på det

Jeg kommer nok til å spørre om masse forskjellig etterhvert

Takk igjen!
Hei og velkommen. Pleco blir nok litt stort for karret ditt ja. Hva med ancistrus? De passer godt inn stort sett hvor som helst og kommer i mange varianter.

Styr unna strips og invester heller i dråpe tester. Jeg selv bruker testlabben til Jbl. Koster rundt 1000 kroner. Men der har du tester til stort sett det meste i lang lang tid.

Innkjøring med Salmi er genialt. Har selv nettopp gjort dette i en 530 og det fungerer fantastisk. Sleng deg på tråden til mr 530. Han kan gi deg tips og gode råd om dette hvis det er noe du lurer på.

Vær forsiktig med hva du putter sammen med Kampfisk. Sløret dens er veldig attraktivt for mange fisk. Og det samme gjelder andre veien.
Joxter
Takk for hyggelig tilbakemelding :D Spørs om det blir større akvarie på meg en gang, ja. Kjenner allerede litersyken komme krypende ;) men foreløpig synes jeg 60 literen er helt ok. Får bare håpe fisken synes det og :) Tenkte på den 'common pleco' ja, men hvis den får det litt trangt i akvariet mitt ville det nok vært bedre med en annen type. Hm, har du noen andre algespisere å anbefale? :) Leste nettop om Salmiakk metoden for raskere modning av bakteriekulturen, og den virket veldig interessant! Tror jeg skal lese enda litt mer om den, og teste den ut om en ukes tid.


Jeg syntes også 60L var helt topp til å begynne med, hadde ikke noen problemer i forhold til at større kar er enklere, men nå fikk jeg det karet ferdi innkjørt, bare 115L & 120L som ble kjøpt nye.
har heller aldri prøvd salmiakk metoden, men mange sier jo den er bra, så den er sikkert det

det er flust med ancistruser da, å så mange lekre
her er noen av mine favoritter, som ikke blir kjempestore; L183, L144, L239 - selv har jeg for øyeblikket bare en anicistrus oppdrettsvariant, og en som jeg er usikker på om er L095 eller L152, skjønt den vil visst ha mer plass en hva jeg har, men visste det ikke når jeg kjøpte den, å fikk dårlig info på dyrebutikken :P
Ser du har fått gode råd her, og det at du er så kunnskapstørst vil nok gi deg en flott start på hobbyen

Men så var det disse svampene. Den svarte karbonsvampen skal "nøytralisere" stoffer i vannet, og gjør dette en måneds tid før den begynner å frigjøre disse igjen. Her i Norge er en slik svamp helt unødvendig, så ta den ut og erstatt den med en grov blå. Den svarte kan du spare til du kanskje en gang må medisinere. Da setter du denne inn etter endt kur for å fjærne medisinrester i vannet. Krysser fingrene for at du aldri får bruk for den

Den hvite skal fjerne partikler i vannet, og kan gjerne byttes ved hvert vannbytte. Det blir fort dyrt, så her kan du kjøpe en pose filtervatt istedet.
Sissimor
Men så var det disse svampene. Den svarte karbonsvampen skal "nøytralisere" stoffer i vannet, og gjør dette en måneds tid før den begynner å frigjøre disse igjen. Her i Norge er en slik svamp helt unødvendig, så ta den ut og erstatt den med en grov blå. Den svarte kan du spare til du kanskje en gang må medisinere. Da setter du denne inn etter endt kur for å fjærne medisinrester i vannet. Krysser fingrene for at du aldri får bruk for den ;) Den hvite skal fjerne partikler i vannet, og kan gjerne byttes ved hvert vannbytte. Det blir fort dyrt, så her kan du kjøpe en pose filtervatt istedet.


Kjøp den hvite vatten fra Jewel som er dobbelt så stor og del den i 2. Det er langt rimeligere en 4 pakkene med kull som selges til dette filteret. Min erfaring er at det lønner seg å bytte vatten hver uke ellers blir det tett. Kjøp en blåsvamp og kapp den til størrelsen av det sorte filteret og bytt ut.

Ellers kan du ta en titt på min Jekord 600 så kan du se hvordan det kan se ut når det er innkjørt. . Som du ser kan man ha ganske mye liv bare man passer på å holde det smått og rent. Dette akvariet krever under 1 time jobb i uken.

Husk at under innkjøringen trenger du noe som forurenser vannet litt. Salmiakk, fiskefor, snegler... Det er mange muligheter.

Lykke til!
Takker igjen for gode råd og tilbakemelding!
Prøver å svare på alle i en sleng jeg

Ang. å prøve Ancistrus i akvariet, så er det noe jeg tror jeg skal gjøre Skal undersøke litt de forskjellige typene det ble tipset om, og se hvilken som passer best i mitt akvarie

Har bestilt dråpetester. Fant de veldig billig på zooservice.no, og bestilte Tetra Test pH, No3, KH og GH (har en pakke med No2 tester fra før).

Skal også erstatte den svarte karbon svampen med en grovere blå, samt få tak i den store pakken med de hvite filterne og dele de i to. Lurt! Takk for tips

Ellers så gjør jeg masse research om dette med salmiakk innkjøring, og har lest og skrevet ut info fra tråden til mr 530. Blir spennende å prøve det ut neste uke.
Tror jeg venter med å teste vannet til det har gått en uke også, for da har jeg alle dråpetestene i hus, samt litt bedre tid

Likte forresten godt akvariet ditt, Zacken! Det var ganske så inspirerende
Joxter
Likte forresten godt akvariet ditt, Zacken! Det var ganske så inspirerende :)


Takk for det!

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale kombinasjonen Sebrasnegle, Amanoreke, Ancistrus og Platy. Det er en suveren vedlikeholdsgjeng å ha i akvariet. De er høyt og lavt og holder det nærmest algefritt. Dessuten er de livlige og trivlige. Spesielt rekene har jo en flott karakter.
Kan skrive under på amanoen
De er ekstremt griske og ofte ukritiske til hvilke alger de spiser. Da slipper man tenke på om algetypen man har fått ikke passer til algespiserene man har. Amanoreker kan man i verste fall også få tilsendt. Jeg bruker det i 70-literen min og den eneste innvendingen jeg har er at når de er såpass mange (12) hender at de beholder mat som faller til bunnen uten å ville dele med apistoer etc. Griske på godt og vondt.
da så, da spørs det om jeg får anskaffe meg en eller fler Amanoreker, og en sebrasnegle. Platy og Ancistrus er på "handlelista" og
Tror dere forresten det holder med èn sebrasnegle og èn amanoreke i 60 litern min, eller burde jeg hatt flere? Er bare redd det skal bli litt trangt inne der.
Jeg har samme tank som deg. Hadde nok gått for minst 4. De er utpreget sosiale.
Vannskifte
Vet ikke om jeg burde startet en ny tråd for det jeg lurer på nå, men jeg tenkte å ta det her siden jeg allikevel bruker denne tråden til å spørre om tips og råd
Håper det går greit.

Men altså: Nå har jeg lest noen forumtråder om det med vannbytte, og blir litt ør i hodet av alle de forskjellige rådene og metodene som dukker opp. Det er så mange forskjellige metoder at jeg aner ikke hvilken jeg skal bruke.

Tror jeg nevnte det tidligere, at jeg har et 60 liters akvarie. Har i de siste få dagene siden oppstart latt det stå urørt med springvann oppi, samt planter og grus (og en knøttliten snegle som plutselig dukket opp). Vannet er fortsatt såvidt litt grått, så jeg lurte på å bytte ut vannet. Men vet ikke om jeg skal vente til neste uke da jeg allikevel skal begynne med Salmiakk metoden.

Så, dette med vannbytte. Hvor mye burde jeg bytte ut? Holder det med 30% vannbytte en gang i uka? Skal jeg bytte ut litt vann før fiskene kommer? Kan jeg bruke springvann (vi har byttet varmtvannsbereder for ca 1 mnd siden), og er AquaSafe flasken jeg kjøpte helt ubrukelig eller kan jeg blande litt i springvannet for å være på den sikre siden?

Trenger kort og greit en slags oppskrift på vannbytte som jeg kan følge

Takker på forhånd
Kan være litt forvirrende dette ja...

Det er ingen grunn til å bytte vann før karet er ferdig innkjørt. Når det er klart til å sette inn fisk, så er det greit å bytte halvparten av vannet. Etterpå passer det for de fleste å bytte 1/3 av vannet hver uke. Men dette kommer litt an på både belastning og filterkapasitet.

Om du kan bruke lunkent vann fra din kran skal jeg ikke uttale meg om, for det er en helt egen diskusjon. Selv tapper jeg for sikkerhetsskyld kaldt vann i en dunk, og lar det stå med luftestein natten over.

Aquasafe er stort sett unødvendig i Norge, men det skader ikke å bruke det. Eneste problemet er at det nøytraliserer flytende plantenæring. Bruker aquasafe selv litt hver vår og høst, siden vannverket da tilfører klor i vannet...
Takk for tips, Sissimor! noterer det ned

Kom forresten ved en tilfeldighet over din personlige tråd når jeg søkte rundt på personlige tråder. Var på let etter å lese noen erfaringer om oppstart av akvarie, og ble så glad da jeg leste at du startet opp med samme akvarie (63 liters Juwel) og at du prøvde ut Salmi metoden, og at du så ut til å ha startet opp akkurat slik jeg tenkte å starte opp
Var uansett kjempenyttig lesestoff, og både koselig å lese om hvor fiskefrelst du ble, og trist å lese om når den ene Platyen ble syk. Er ikke kommet så langt i lesingen, men det var ihvertfall midt i blinken å få lese om dine erfaringer
Håper ikke dette hørtes på noen måte "creepy" ut eller at det høres ut som jeg snoker rundt i dine tråder, for det gjør jeg ikke. var bare så ålreit å lese den tråden, og ble inspirert til å starte en egen personlig tråd
De personlige trådene ligger jo der for å leses de; til inspirasjon og for å sørge for at andre slipper å gjøre de samme feilene
Hei igjen! :)
hvor langt har du kommet? å hvordan ser det ut så langt? hiv gjerne ut noen bilder )
Har kommet ganske langt i Salmiakk-innkjøringsprosessen, lagt til to røtter i akvariet og ominnredet litt Går alt bra, så blir det nok fisk i karet på fredag allerede!

Skal få lagt ut noen bilder av karet slik det ser ut nå, men gjør nok det i morra kveld, og legger det ut på min Personlige Tråd her er en link til den tråden: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=68133
Oppdaterer denne ofte.

Ellers så har jeg bestilt noen snegler og reker (1 Jegersnegle, 2 Sebrasnegler og 2 Amanoreker) som antakelig kommer om to uker. Av fisk tenkte jeg å skaffe meg 6 Platy, 1 Kampfisk og 2 Ancistrus.
Falt jo helt for Sommerfuglciklidene, men det får bli en annen gang og i et annet akvarie, siden de trenger sand istedenfor grus, og litt andre vannverdier enn det Platy og Kampfisk gjør.


Slik jeg husker detaljene fra tråden din om innkjøring, tror jeg at det er for tidlig å sette inn fisk kommende fredag. Du har holdt på i ca 2 uker? Normalt tar det 4 - 5 uker før karet er innkjørt. Størrelse har lite å si, ettersom alt skaleres opp, både filter, vannmengde og Salmidosering.

Vær oppmerksom på at NO2 testen fra Tetra viser 0,3 som laveste målbare verdi. Med JBLs test er 0,3 et godt stykke inn i farlig område. JBL starter med 0,00, 0,01, 0,02 osv. Altså en mye mer finkalibret og bedre test enn Tetra.
fullt mulig at fredag er for tidlig ja, men ting skjer så fort i akvariet mitt nå at jeg ble vel litt for optimistisk.

Dagens ferske vannmålinger er:

PH: 7.5 (stabil)
No2: 3.3 til 33 mg/l (økende)
NH3/4: mindre enn 1.5 mg/l (synkende)

Venter litt med å helle Salmi oppi for å se hvordan det utvikler seg.
Men ser nesten ut til at det ikke er mange dagene før jeg kan ta vannbytte.
Jeg følger forsåvidt Salmi-innkjøringen til Sissimor som jeg så i hennes personlige tråd. Der tok det bare 15 dager, om jeg husker riktig, å få karet innkjørt. Så jeg har prøvd å gjøre akkurat det samme med mitt kar, og sålangt går det veldig fort!

Burde kanskje ha fått tak i JBL sine No2 tester, ja.. For å være på den sikre siden.

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap