- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tror jeg har kjørt akvariet rett i dass
Tror jeg har kjørt akvariet rett i dass
Heisann
jeg og fruen kjøpte et brukt 120L akvarie, har stått i drift i 2 uker nå
henta det og tok med vannet (ca 80Liter) resten ble dumpa
satte opp akvariet hjemme, hadde oppi vannet, og satte fiskeposene oppi (matcha vanntemp, ca 24grader)
etter ca 20 min så tok vi hull på posene med fisk, og etter ytterligere 20 min hadde vi oppi fisken
det fulgte med en del fisk, husker overhode ikke navnet, men er noen stimfisker
det jeg husker var en blå kampfisk, 2 glassmaller, en guppy og en haug med snegler
kjørte karet så ei uke, alt vel, fiskene så ut til å trives kjempe bra
så kjøpte vi en del forskjellige fisker, 2 sneglespisere, en som driver på bunn og spiser
samt 2 stk orange med svarte striper, disse 2 fiskene drepte kampfisken, og er generelt leie mot resten av "folket", napper av dem finner og jager andre rundt
men, uansett, er ikke dette som er problemet
problemet er at nå de 3 siste dagene, så starta det og bli mye møkk i karet, glasset har blitt veldig møkkete, samt vannet er grums, ser ut til at dette er grønnalge som driver på
uerfarne som vi er, så fant jeg ut at jeg skulle bytte filter (er 3 filtre i pumpe/varme enheten) 2 grønne og 1 tynt hvitt filter, det hvite var blitt helt svart, så bytte bare dette
presterte jo selvsagt og kødde det til slik at jeg mista det ene store grønne i karet, og da blei det jo bare enda mer møkkete nedi der..
hva skjer nå? kommer "doffen" til å daue? går det ann og få gjort noe med det?
tok en test med slik lakkmuspapir i dag, og alle felter er OK ifølge skalaen. men, er jo veldig usikker på hva som nå kommer til å skje, har jo fisk for en tusing nedi der nå
Mvh
Dan
jeg og fruen kjøpte et brukt 120L akvarie, har stått i drift i 2 uker nå
henta det og tok med vannet (ca 80Liter) resten ble dumpa
satte opp akvariet hjemme, hadde oppi vannet, og satte fiskeposene oppi (matcha vanntemp, ca 24grader)
etter ca 20 min så tok vi hull på posene med fisk, og etter ytterligere 20 min hadde vi oppi fisken
det fulgte med en del fisk, husker overhode ikke navnet, men er noen stimfisker
det jeg husker var en blå kampfisk, 2 glassmaller, en guppy og en haug med snegler
kjørte karet så ei uke, alt vel, fiskene så ut til å trives kjempe bra
så kjøpte vi en del forskjellige fisker, 2 sneglespisere, en som driver på bunn og spiser
samt 2 stk orange med svarte striper, disse 2 fiskene drepte kampfisken, og er generelt leie mot resten av "folket", napper av dem finner og jager andre rundt
men, uansett, er ikke dette som er problemet
problemet er at nå de 3 siste dagene, så starta det og bli mye møkk i karet, glasset har blitt veldig møkkete, samt vannet er grums, ser ut til at dette er grønnalge som driver på
uerfarne som vi er, så fant jeg ut at jeg skulle bytte filter (er 3 filtre i pumpe/varme enheten) 2 grønne og 1 tynt hvitt filter, det hvite var blitt helt svart, så bytte bare dette
presterte jo selvsagt og kødde det til slik at jeg mista det ene store grønne i karet, og da blei det jo bare enda mer møkkete nedi der..
hva skjer nå? kommer "doffen" til å daue? går det ann og få gjort noe med det?
tok en test med slik lakkmuspapir i dag, og alle felter er OK ifølge skalaen. men, er jo veldig usikker på hva som nå kommer til å skje, har jo fisk for en tusing nedi der nå
Mvh
Dan
Postet 15.04.12 kl 22:50
Inaktiv bruker
Dere har nok stressa litt med å tilsette fiskene og filteret kan få seg et sjokk.
Selve vannet fra det gamle akvariet har lite og si, men grumset som var i filteret og sanden er gull. Der sitter det masse gode bakterier.
Alger: Hvor lenge er lyset på? Står det nært et vindu?
Om du har noen du kjenner som bor nært deg bør du dra til dem og skaffe deg filterguffe. Om det blir masse skit på bunden så er det for dårlig filter.
Den orange med sorte striper er praktbotia og trenger MYE større plass, her snakker vi 6-7 ganger mer. Håper dette hjelper, lykke til.
Selve vannet fra det gamle akvariet har lite og si, men grumset som var i filteret og sanden er gull. Der sitter det masse gode bakterier.
Alger: Hvor lenge er lyset på? Står det nært et vindu?
Om du har noen du kjenner som bor nært deg bør du dra til dem og skaffe deg filterguffe. Om det blir masse skit på bunden så er det for dårlig filter.
Den orange med sorte striper er praktbotia og trenger MYE større plass, her snakker vi 6-7 ganger mer. Håper dette hjelper, lykke til.
Postet 15.04.12 kl 22:59
Hei, anbefaler deg å lese denne artikkelen om vannverdier.
Høres ut som du har fått rådet om at gammelt akvarievann er bra. Dette stemmer ikke, fiskene har det best i rent vann. Anbefaler å bytte 30% vann en gang i uka. Hvis du bruker en slangebit eller en slamsuger får du opp masse møkk fra bunnen.
De 2 fiskene som drepte kampfisken høres ut som tigerbarber, eller en annen type barbe. Disse bør ha god plass og være flere sammen, så plager de hverandre i stedet for de andre fiskene.
Det er ikke bra å bytte all filtermediet på en gang. Da forsvinner jo alle filterbakteriene, og fiskene kan dø av forgiftning. Dette kan du lese om i artikkelen jeg linket til.
Sånne strips er veldig unøyaktige, anbefaler å kjøpe dråpetester. Den viktigste i starten er test for nitritt, NO2.
Høres ut som du har fått rådet om at gammelt akvarievann er bra. Dette stemmer ikke, fiskene har det best i rent vann. Anbefaler å bytte 30% vann en gang i uka. Hvis du bruker en slangebit eller en slamsuger får du opp masse møkk fra bunnen.
De 2 fiskene som drepte kampfisken høres ut som tigerbarber, eller en annen type barbe. Disse bør ha god plass og være flere sammen, så plager de hverandre i stedet for de andre fiskene.
Det er ikke bra å bytte all filtermediet på en gang. Da forsvinner jo alle filterbakteriene, og fiskene kan dø av forgiftning. Dette kan du lese om i artikkelen jeg linket til.
Sånne strips er veldig unøyaktige, anbefaler å kjøpe dråpetester. Den viktigste i starten er test for nitritt, NO2.
Postet 15.04.12 kl 23:08
her hadde det kommet mye god info
skal nevnes at vi ikke har skifta vann enda, kun hatt oppi 40liter nytt når vi sparka det i veien etter og ha henta det
skal se om jeg klarer og grave opp noen bilder av disse slemme innbyggerene
bytta bare det hvite filteret på toppen, som er ca 1cm tjukt, de 2 grønne er de samme som satt der da vi henta det
skal nevnes at vi ikke har skifta vann enda, kun hatt oppi 40liter nytt når vi sparka det i veien etter og ha henta det
skal se om jeg klarer og grave opp noen bilder av disse slemme innbyggerene
bytta bare det hvite filteret på toppen, som er ca 1cm tjukt, de 2 grønne er de samme som satt der da vi henta det
Postet 15.04.12 kl 23:39
Jørg1 AKA SpockDere har nok stressa litt med å tilsette fiskene og filteret kan få seg et sjokk. Selve vannet fra det gamle akvariet har lite og si, men grumset som var i filteret og sanden er gull. Der sitter det masse gode bakterier. Alger: Hvor lenge er lyset på? Står det nært et vindu? Om du har noen du kjenner som bor nært deg bør du dra til dem og skaffe deg filterguffe. Om det blir masse skit på bunden så er det for dårlig filter. Den orange med sorte striper er praktbotia og trenger MYE større plass, her snakker vi 6-7 ganger mer. Håper dette hjelper, lykke til. :)
lyset står på fra ca 7 om morgenen til rundt 21-21:30 ca
akvariet står inni et hjørne med vindu vedsiden av, ingen solgang på dette vinduet, er for det meste skygge der
er ikke noe skit på bunnen, men vannet er grumsete og glasset er blitt møkkete
Postet 15.04.12 kl 23:44
Postet 15.04.12 kl 23:48
Dan Stamnes[QUOTE=Jørg1 AKA Spock]Dere har nok stressa litt med å tilsette fiskene og filteret kan få seg et sjokk. Selve vannet fra det gamle akvariet har lite og si, men grumset som var i filteret og sanden er gull. Der sitter det masse gode bakterier. Alger: Hvor lenge er lyset på? Står det nært et vindu? Om du har noen du kjenner som bor nært deg bør du dra til dem og skaffe deg filterguffe. Om det blir masse skit på bunden så er det for dårlig filter. Den orange med sorte striper er praktbotia og trenger MYE større plass, her snakker vi 6-7 ganger mer. Håper dette hjelper, lykke til. :)
lyset står på fra ca 7 om morgenen til rundt 21-21:30 ca
akvariet står inni et hjørne med vindu vedsiden av, ingen solgang på dette vinduet, er for det meste skygge der
er ikke noe skit på bunnen, men vannet er grumsete og glasset er blitt møkkete
Så mange timer er alt for mye, plantene kan ikke gjøre nytte av mere en ca 10 timer med lys, algene derimot kan det. Så kjøp dere en timer på biltema e.l og ha lyset på i 8-10 timer.
Gromsete vann og alger på glasset er ikke farlig, men er klart irriterende. Mye vil forsvinne med mindre lys, og skrap glasset med en svamp som ikke inneholder såpe eller en malingsskrape så får du dette vekk.
Postet 15.04.12 kl 23:52
Endret: 15.04.12 kl 23:55
Prøv å la grumset legge seg litt, og få litt ro i karet. Når det har lagt seg på bunnen så kan du bruke en slamsuger å suge dette opp ganske enkelt når du skifter vann.
At glasset er skittent gjør ikke annet enn at det ikke er pent å se på. Hvis du har en liten bit filtervatt, så kan du bruke dette å tørke av glasset på innsiden
At glasset er skittent gjør ikke annet enn at det ikke er pent å se på. Hvis du har en liten bit filtervatt, så kan du bruke dette å tørke av glasset på innsiden
Postet 16.04.12 kl 01:02