Hvor blir det av yngelet?

Har ett nøkkelhullciklidepar som har yngel (frittsvømmende) her i eget akvarie på 112 liter. Her går de alene med ungene sine.. problemet er at det minsker mer og mer på yngelet hver kveld! Selv når jeg slo av pumpen fortsatte yngelet å forsvinne bit for bit. Vi hadde rundt en 80 yngel, å nå er de nedi 20.. Et annet problem er når jeg slår av lyset for kvelden.. da sprer ynglestimen seg ut i HELE akvariet, å foreldrene klarer ikke finne alle igjen etterpå.. hva kan dette komme av??
Hvis du har en kraftig pumpe kan det være de blir dratt inn i filteret.

Har du grov grus hender det at noen svømmer seg fast i grusen.

Det hender og at foreldrene spiser egg og yngel de første gangene de yngler. Men de lærer etterhvert.

Noe dødlighet vil det alltid være.
Takk for svar.. har slått av pumpen, bare for å se om det blir noe forskjell. Jeg slo av lyset inatt, å nå er det (hvis jeg er heldig) 15 yngel igjen Ser ut som yngelet får panikk når lyset slås av da de sprer seg utover hele karet.
Inaktiv bruker
Du kan trøste deg med at, når de først har gytt en gang, gjør de det igjen.
Ja, det er en trøst det ser ut som de har begynt igjen nå, hunnen graver groper i sanden. Håper det går bedre neste gang
IKKE slå av lyset på de første 14 dagene, eller få deg noen form for nattlys. Det er akuratt som du sier selv, de klarer ikke holde kontrollen på yngla når det blir mørkt. Dette er jo ingen god løsning om det er selskapskar med flotte planter da det vil gro alger med lyset på 24/7. Du kan holde algene i sjakk med store daglige vannskifter, noe som også vil øke veksten på småfisken.

Det kan også hende det er nok med godt lys i rommet der akvariumet står.

Glenn
Hei! Takk for svar! dette er da feilen jeg har gjort, skal slutte å slå av lyset, å bli bedre med vannskifte . Det er ikke mye planter i akvariet, da det ikke er ordentlig innredet enda, så om det kommer litt alder gjør ikke det noe. Er noen få yngel igjen, krysser fingrene for at de siste kan overleve
Om det blir for få yngel igjen vil nok foreldrene spise dem, da de ikke vil bruke energi på å fostre opp veldig få. Men, da tar det ikke lange tiden før de er igang igjen, og da vet du hva du skal/ikke skal gjøre

Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap