Førstegangs akvarist (side 2)

StineMari aka cara79
Innkjøring av filteret er ikke barebare nei :o) Den beste måten å "jukse" på er å få litt filterslam fra et innkjørt akvarium. Dette kalles ofte kickstart av filteret. Kjenner ikke til skalaen på teststrimmelen din, kanskje du kan skrive her hvilke verdier du får?


Verdiene jeg får nå:
Cl2 mg/l: 0
PH: 6,8-7
KH: 6d
GH:4-7d
NO2 mg/l: 0
NO3 mg/l: 0-10

Dette er det jeg greide å lese av den nå.

Hvordan kan jeg få tak i filterslam?

Ser ut som en god oppstart det dær.

Når det gjelder oppstart av akvarie så er det slik at det er en naturlig prosess som skal i gang. Man kan si hva man vil, men man kan ikke forhindre at naturlige prosesser går sin gang. Man kan påvirke dem, men ikke forhindre at de skjer.

Når det gjelder akvarie så er det nitrogensyklusen som gjelder.

Denne går som følger:

Ammonium/Ammoniakk => Nitritt => Nitrat

Når karret blir satt opp så starter denne prosessen. Det dannes ammonium/ammoniakk i vannet når biologisk masse brytes ned. Det finnes bakterier som lever av disse stoffenne. De forskjellige stoffene brytes ned og det hele ender ut med at man har nitrat i vannet. Nitrat er stopp for nitrogensyklusen og mengden av nitrat i vannet kan i praksis kun reguleres med vannbytter. Vann med mye nitrat byttes ut med vann med mindre nitrat. Hos meg benytter fruen akvarievann for å vanne stueplantene med da dete gir fin næring til de.

Nitrogensyklusen tar ca 35 dager å gjennomføre. Nitritt-toppen kommer etter litt over 20 dager. Nitritt er den stygge ulven i alle akvarier da nitritt er meget giftig for fiskene. Det sier seg selv at setter man inn fisker etter 14 dager så har ennå ikke nitritt begynt å danne seg skikkelig.

Er du skikkelig flink så holder du ut i 30 dager, måler nitritt og setter ikke inn fisker før nitritt ikke er målbar. Mange nybegynnere setter inn fisker for tidlig og opplever at de dør etter en uke og gir opp hele akvariet siden fiskene bare dør.

Uansett hvem som forteller deg at du kan sette inn fisker tidligere så har jeg aldri kommet over noen som kan forhindre at en naturlig prosess går sin gang. Les deg frempå så vil du oppleve gleden med friske og fine fisk.

Ja det står mye teknisk informasjon der, men det jeg gjør for å kjøre inn filteret er kun å tilsette en skvett salmiakk daglig.
Åpner korken og slår oppi en liten dæsj, skrus korken på igjen og gjør det samme neste dag.
Ikke verre enn det lissom, sitedetfor å fore med fiskefor som mange sier man skal gjøre også..

Hvis du venter 4 uker og så forsiktig begynner å sette inn 1-2 fisk, så vil det nok ikke gi mye utslag, deretter kan du sette inn 1-2 til om 4 uker igjen. Hvis det er så du ønsker å forsiktig kjøre inn filteret ditt.

Når det gjelder valg av fisk pleier jeg å følge en hovedregel som går ut på å ha et fiskeslag i hver sone.
Det finnes fisk som holder til mest i toppen av akvariet(guppy), fisk som holder til i midten(tetraer) og fisk som holder til på bunn(coryer).
Har man en gruppe av hver av disse fiskene, så vil de ikke krangle hverandre imellom ang plass.

Så da trenger man bare finne fisk som trives i de samme vannverdiene, PH, GH, KH og temperatur.


KH verdien tror jeg ikke stemmer helt, syns den er veldig høy. Resten virket normalt, kanskje litt høy GH, men det kan jo stemme.

Har du mulighet til å ta med en vannprøve til en dyrebutikk, og la de teste med dråpeteser, så gjør gjerne det.

Filterslam får du av en annen akvarist :o) Finn noen som bor i ditt område, og spør om du kan få litt slam. Det klemmes ut av filteret, og ser ut som møkkete kaffe, og lukter jord. Det virker kanskje merkelig å tømme denne møkka i et nytt rent akvarium, men dette funker kjempefint. Gni filteret ditt i denne guggen, og tøm resten over filteret eller i akvariet. Det blir møkkete vann med en gang, men filteret ordner det ganske raskt.

Om kickstarten er vellykket, så kan du sette inn fisk med en gang. Det er likevel viktig å teste for nitritt i begynnelsen.
Geir Kristiansen
Ser ut som en god oppstart det dær. Er du skikkelig flink så holder du ut i 30 dager, måler nitritt og setter ikke inn fisker før nitritt ikke er målbar. Mange nybegynnere setter inn fisker for tidlig og opplever at de dør etter en uke og gir opp hele akvariet siden fiskene bare dør. Uansett hvem som forteller deg at du kan sette inn fisker tidligere så har jeg aldri kommet over noen som kan forhindre at en naturlig prosess går sin gang. Les deg frempå så vil du oppleve gleden med friske og fine fisk.


Det her var litt mer forståelig enn artikkelen. Er det noe annet jeg kan gjøre i mellomtiden i stedet for å ha i fisk, slik at ikke interessen/motivasjonen bare dør ut? Som ikke koster skjorta å kjøpe inn ting til? Kan jeg bytte ut vann ved å "fiske" ut med ei lita bøtte/litermål, også fylle på igjen med springvann? Må det vannet jeg setter til være like varmt/kaldt som det vannet som er der fra før?

Tipset med å bruke det til planter skal jeg prøve ut!

Takk for forklaring!
StineMari aka cara79
KH verdien tror jeg ikke stemmer helt, syns den er veldig høy. Resten virket normalt, kanskje litt høy GH, men det kan jo stemme. Har du mulighet til å ta med en vannprøve til en dyrebutikk, og la de teste med dråpeteser, så gjør gjerne det. Filterslam får du av en annen akvarist :o) Finn noen som bor i ditt område, og spør om du kan få litt slam. Det klemmes ut av filteret, og ser ut som møkkete kaffe, og lukter jord. Det virker kanskje merkelig å tømme denne møkka i et nytt rent akvarium, men dette funker kjempefint. Gni filteret ditt i denne guggen, og tøm resten over filteret eller i akvariet. Det blir møkkete vann med en gang, men filteret ordner det ganske raskt. Om kickstarten er vellykket, så kan du sette inn fisk med en gang. Det er likevel viktig å teste for nitritt i begynnelsen.


Skal prøve å få tak i denne filterslamen. og ta med en vannprøve til dyrebutikk. Burde jeg bytta vann i dag, eller skal jeg vente litt? (fylte i vann på søndag). Tilsatte også bittelitt GH-salt da etter råd fra dyrebutikk.
Ah, GHsalt forklarer nokså høy GH. Det trenger du ikke til kampfisk. Dette er noe av det som dyrebutikken liker å selge til nybegynnere.

Du trenger ikke skifte vann, men mat gjerne med litt fiskemat, så får filteret litt å starte å jobbe med.
StineMari aka cara79
Ah, GHsalt forklarer nokså høy GH. Det trenger du ikke til kampfisk. Dette er noe av det som dyrebutikken liker å selge til nybegynnere. Du trenger ikke skifte vann, men mat gjerne med litt fiskemat, så får filteret litt å starte å jobbe med.


Okei. Har hatt i litt fiskemat nå. Når skal jeg bytte ut vann første gang? og skal jeg da skifte va 30 % ?
Du trenger egentlig ikke skifte vann før du skal ha oppi fisk. Hvis du skifter vann under innkjøringen, så reduserer du nitritten som behøves for å bygge opp bakteriene i filteret.

Syns den letteste måten å skifte vann i små akvarier er denne:

Kjøp 2 bøtter som kun er til akvariebruk. Fyll kaldt vann fra springen i en bøtte, og la den stå noen timer, eller helst over natta. Da blir vannet temperert, og en del av gassene som dannes når vannet står under trykk i rørene fordamper.

Bruk en slange bit på ca 1,5 m, evt en slamsuger. Bruke hevertmetoden for å tappe vann ut fra akvariet og i den tomme bøtta. Hvis du holder slangen like over sanda så kan du suge opp rusk og rask, bare pass på å ikke få med for mye sand. Så fyller du akvariet igjen med det rene vannet. Det gamle vannet er fint til blomstervann :o)
StineMari aka cara79
Syns den letteste måten å skifte vann i små akvarier er denne: Kjøp 2 bøtter som kun er til akvariebruk. Fyll kaldt vann fra springen i en bøtte, og la den stå noen timer, eller helst over natta. Da blir vannet temperert, og en del av gassene som dannes når vannet står under trykk i rørene fordamper. Bruk en slange bit på ca 1,5 m, evt en slamsuger. Bruke hevertmetoden for å tappe vann ut fra akvariet og i den tomme bøtta. Hvis du holder slangen like over sanda så kan du suge opp rusk og rask, bare pass på å ikke få med for mye sand. Så fyller du akvariet igjen med det rene vannet. Det gamle vannet er fint til blomstervann :o)


Hevert-metoden er jeg ikke så kjent med, så hvis du vil forklare den er jeg glad for det også
Sett den ene enden av slangen i akvariet, sug i den andre enden til du får vann i slangen, og hold enden lavere enn vannet i akvariet. Veldig lurt å sette en tom bøtte under også ;o) Evt legg slangen ut et vindu eller i et sluk, for de som har sånt i nærheten. Du lærer etterhvert hvor mye du må suge for å få vannet til å renne uten å sluke (for mye) akvarievann ;o)
Velkommen hit! :)
Nina Broen
Hevert-metoden er jeg ikke så kjent med, så hvis du vil forklare den er jeg glad for det også ;)
/


Hei!

En hevert/slamsuger vet du nok hva er (en slange med større åpning i ene enden)
du har den videste åpninga nedi karet, gjerne på bunnen der skitt og lort ligger, noen suger i andre enden, til vannet kommet, jeg "pumper" opp og ned med enden nedi karet da kommer vannet av seg selv.. når du da har bøtta som du skal ha vannet over i lenger ned enn karet, vil vannet strømme av seg selv fra akvarie og over i bøtta.. kjempelurt!
Hehe..
så ikke at StineMari her også hadde fortklart
Takk. Da skal jeg se om jeg finner en.
Jeg må bare spørre, kan man ha kattesand i akvarier???
Nina Broen


Jeg har en del i karet allerede da jeg tok over ansvaret fra dama.

Holdt på i 3-4 timer i dag med det, måtte flytte på det siden det sto atmed et vindu med mye sol lys.

Jeg har 2 maller, 4 Corydoras, 1 skalare og en sverdfisk. Og idag kjøpte jeg en kuhlii ål, tenkte på 3 ål'er men de hadde bare en.

Lurer på å ta med enten mallene eller Corydoras til butikken, da jeg har lyst på ål og reker istedenfor. Også lyst å kvitte meg med sverdfisken og skalaren, men de har vi hatt veldig lenge no, så kan hende at sjefen i huset ikke aksepterer det. Skalaren har blitt veldig stor, var sikkerlig problem å frakte den fra akvariet til dunken.

Var også ute å leitet litt etter ei rot i dag, men endte med at jeg kjøpte meg en istedenfor (prutet den ned til 40 kr).
sessan
Jeg må bare spørre, kan man ha kattesand i akvarier???


Coop X-tra kattesand. Brendte leirklumper...
Geir Kristiansen


Jeg kan også anbefale deg å vente de ekstra ukene. I motsetning til trådstarter så tok vi ikke turen innom akvaforum eller noen andre plasser. Tok kun imot råd fra dyrebutikken (noe som medførte at vi fikk pressa på oss en hel masse med flasker med alt fra bio bakterier, crystal water, alge middel og et par jeg ikke kommer på i slengen).

Og når du først har fått fisk oppi og de begynner å dø er det for seint, de fleste av oss har ingen plass å oppbevare fisker i en lengre tid for å kjøre inn akvariet sikkerlig og jeg kan garantere deg og ikke alle kommer til å dø.
Innkjøring
Jeg tror jeg skal vente de 30 dagene dere snakker om, men MÅ jeg virkelig ha i salmi osv? Jeg ønsker helt ikke å ha i mer enn nødvendig. Kan jeg bare vente de 30 dagene, også tilsette fisk litt etter litt?

Jeg skal ikke bytte vann før jeg har satt i fisk?
Uansett hva du gjør, så test vannet for nitritt før du har fisk oppi. Anbefaler deg å kjøpe en JBL dråpetest, de er best.

Nei, du må ikke ha salmi oppi, men det er gunstig for prosessen om du gjør det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap