Førstegangs akvarist (side 3)

StineMari aka cara79
Uansett hva du gjør, så test vannet for nitritt før du har fisk oppi. Anbefaler deg å kjøpe en JBL dråpetest, de er best. Nei, du må ikke ha salmi oppi, men det er gunstig for prosessen om du gjør det.


Hvor får jeg kjøpt salmi og hva ligger pris på ca?
Vaskemiddelhyllen i nesten alle matbutikker. Pass på å kjøpe Lilleborgs Salmi, ikke noe annet. Husker ikke pris, men den er ikke dyr.
Takk. Da skal jeg dra å kjøpe det nå. I morgen får jeg litt mose og ferskvannstang i karet også, så har jeg noe å gjøre fremover

Hvordan er dosering med salmi?
Innkjøring
Nå har jeg lest litt rundt her og ser det er mange delte meninger med dette om innkjøring med salmi. Ut fra det jeg har lest nå, vet jeg ikke om jeg vil ta sjangsen på det. Tror heller jeg bare lar naturen gå sin gang, uten å bruke salmi. Har kjøpt meg slamsuger nå, så jeg får byttet litt vann etterhvert.

Siden jeg nå har valgt å ta innkjøringen uten salmi, hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Skal jeg ikke skifte noe vann, skal jeg skifte 30 % etter hver uke, skal jeg skifte etter 2 uker?

I dag kjøpte jeg meg forøvrig nytt lysrør til akvariet. Fikk kjøpt et philips aquarelle 15W, 10 000K. Vannet ser mye bedre ut med en gang jeg slapp denne mørkegule fargen.

Ellers har jeg plantet om litt, og får i tillegg nye planter på lørdag. Så det blir stas!
Vannverdier og ødelagt varmekolbe
I dag røyk varmekolben min, ergelig nok. Ja, den er brukt og jeg er klar over at å kjøpe brukt innebærer en viss risiko. Men jeg har bare hatt det siden søndag. Litt ergelig. Har bestilt ny nå, og håper den kommer om ikke så alt for mange dagene. Trolig ikke før onsdag. Noen tips til hvordan jeg skal holde varmen oppe?

Ellers er dette vannverdiene i dag:
Cl: 0
Ph: 6,8
Kh: 5-6
Gh: 5
No2: 0-0,5 (Denne har økt siden sist)
No3: 10 (Denne har også økt siden sist)
vannet skal skiftes før du setter inn fiskene og da kan du godt skifte nesten halvparten, men ikke før de 4 ukene har gått.

Som du ser på NO2 og NO3, så skjer det ting i akvariet. Disse skal øke og når nitritt/ NO2 er på 0 igjen, da kan du sette inn fiskene.
Men den skal veldig høyt først, så fortsett å fore med fiskemat, eller putt oppi en skvett salmi fra lilleborg.

Salmi gjør akkurat det samme som fiskeforet, bare at det er et rent produkt, det er kun mat til bakteriene i filteret og ligger ikke å råtner i akvariet ditt slik fiskeforet vil gjøre.

Men du gjør selv det du synes er tryggest.

Hvis du kjenner noen med akvarie (uten sykdommer), så kan du be om å få det grumset som kommer ut av filteret når de skviser det i en bøtte med akvarievann.
Så kan du putte svampen fra filteret ditt oppi bøtta og klemme, det er nok til at det kommer gode bakteriene inn i filteret ditt. Men du kan også helle litt av det slammet oppi pumpa eller akvariet. Men det kan bli en sky av møkk som blir til sjenanse.
Så snart du har holdt på å fiklet litt med akvarie kan jeg love deg at du vil forstå mye mer av all den informasjonen du finner her inne.
Det er masse nyttig å sette seg inn i, som kan være vanskelig å forstå uten å prøve og feile litt i begynnelsen.
Fikk dosering målt med tanke på salmi nå, så da prøver jeg det. I smååå doser. Har bestilt dråpetestsett også nå. Svir for lommeboka sin del dette når man er student og ting i tillegg går i stykker.
Nina Broen
I dag røyk varmekolben min, ergelig nok. Ja, den er brukt og jeg er klar over at å kjøpe brukt innebærer en viss risiko.


Må være veldig obs på disse varmekolbene. Av erfaringer tåler de veldig lite, og jeg slår den ALLTID av en stund før jeg tar vannskifte osv. Skal heller ikke store kakket til før den blir ødelagt vist du flyttet på den og var uheldig å kakke borti noe.
Nina Broen
Jeg tror jeg skal vente de 30 dagene dere snakker om, men MÅ jeg virkelig ha i salmi osv? Jeg ønsker helt ikke å ha i mer enn nødvendig. Kan jeg bare vente de 30 dagene, også tilsette fisk litt etter litt? Jeg skal ikke bytte vann før jeg har satt i fisk?


Hvis du venter i 30 dager så og så måler nitritt før du har i noen fisker er det ikke behov for å tilsette noen ting.

Jeg har brukt å anbefale å ha i litt fiskefor slik at den biologiske bekastningen blir litt større(Bakteriene i filteret skal ha noe å leve av).

Grunnen til at du ikke behøver å bytte vann er:

at det først bygges opp ammonium/amminiakk i vannet(bytter du ut vann reduserer du mengden med ammonium/ammoniakk). Når bakteriene spiser dette er avfallet fra de nitritt(bytter du ut vann reduserer du mengden med nitritt).

Når det er fritt for ammonium/ammoniakk kan en ny bakterie begynne å formere seg(disse bakteriene vil bare formere seg når det ikke er amminium/ammoniakk tilstede i vanet). Denne bakterien spiser nitritt og avfalet er nitrat. Det er først når det bygger seg opp nitrat i vannet at vannbytter er påkrevd. Nitrat kan man kun bli kvitt med vannbytter da de bakteriene som spiser dette er så spesiell at det i praksis ikke er gjennomførbart fo en vanlig akvarist å ha et filter som håndeterer dette.(Disse bakteriene lever kun i oksygenfritt miljø)

Nitrogensyklusen er ingen spøk sim du skjønner

Varmepumpa stått opp fra de døde?
Jeg ble så irritert over at varmepumpa slutta å virke, og nå ble vannet mye kaldere ganske fort, så jeg tok tak i den, vrei rundt masse på ledningen på toppen, og jammen virka den ikke. Men det er tydelig noe feil, siden den bare virker når ledningen er vridd en bestemt vei og toppen er løs. Får ny varmepumpe og dråpetester til uken, så den får bare holde ut til da.

Ellers har jeg tilsatt 0,5 ml salmi i dag også. Verdiene er noenlunde like som i går, Ph er på vei nedover og No2 + No3 har også minsket litt ser det ut til. Er dette "riktig"?

Har også laget små hull i den ene kokosnøtt-hulen, slik at jeg kan sette fast javamosen jeg får i morgen på den. Får også med et par andre moser/tang som jeg skal prøve å få festet til røttene.
Bakteriene trives best når ph er på rundt 7, derfor kan det også være at bakteriene ikke funker like godt og verdiene deres synker.
Salmiakken er sur og senker PH.
Men hadde ikke du kjøpt no sånn pulver?
Galemor
Bakteriene trives best når ph er på rundt 7, derfor kan det også være at bakteriene ikke funker like godt og verdiene deres synker. Salmiakken er sur og senker PH. Men hadde ikke du kjøpt no sånn pulver?


Har aqua-safe og GH-salt. Skal jeg bruke noe av det?
GH salt kanskje, trenger ikke aquasafe annet enn ved vannbytter, da det nøytralisere/ binder metaller og klor slik at det ikke er skadelig for fiskene.
E-bay er tingen
Nå har jeg gått litt bananas, (les bananas i forhold til studentøkonimi), i nettbutikker og på e-bay. Så i dag har jeg fått bestilt utvendig bakgrunnsfolie, termometer-klistermerke, tetra dråpetest-sett og automatisk fiskemater. Så skal jeg i vei å få tak i filterguffe, slik at innkjøringen går raskere.

Nå gleder jeg meg til å få nye planter i morgen, slik at jeg får gjort litt mer i akvariet. Er jo bare mega kjedelig å sitte å vente i evigheter uten å kunne fikle med noe
Bilder: dag 1 og dag 5
Med nytt lysrør, deling av en plante og litt planer.

Bilde 1: Dag 1
Bilde 2: Dag 5
Bilde 3: Roten og kokosnøtta jeg skal prøve å plante mose på
Jeg synes akvariet ditt ser utrolig bra ut til å være det første du har satt opp.
E-bay og å handle over nett er jeg fremdeles utrygg på, hvorfor vet jeg ikke, men det er noe med det å ikke se varene og størrelsene og sånn før jeg kjøper. :P
Galemor
Jeg synes akvariet ditt ser utrolig bra ut til å være det første du har satt opp. :D E-bay og å handle over nett er jeg fremdeles utrygg på, hvorfor vet jeg ikke, men det er noe med det å ikke se varene og størrelsene og sånn før jeg kjøper. :P


Takk, det var koselig å høre! Jeg synes det går bra å handle på nettet. Er stortsett mye billigere også, samt at man kan sende varer i retur om man ikke er fornøyd
Jeg er nok bare gammeldags og utrolig overforsiktig av meg.
Skal kjøpe cattapa blader av Amy på E-bay så fort jeg har penger til det.
Men det er fordi jeg vet at mange her har bestilt fra henne og er kjempefornøyde.

Galemor
Jeg er nok bare gammeldags og utrolig overforsiktig av meg. Skal kjøpe cattapa blader av Amy på E-bay så fort jeg har penger til det. :) Men det er fordi jeg vet at mange her har bestilt fra henne og er kjempefornøyde. :)


Det er alltid greit å se om det er andre som er fornøyde med å ha kjøpt der Nå har jeg fått den nye varmekolben, så nå er jeg fornøyd I kveld kommer mosen og tangen, så jeg gleder meg til prosjekt i kveld
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap