Førstegangs akvarist (side 8)

Midt i eksamenslesningen, trengte jeg en pause, og tok litt bilder av fiskene. Her kommer først bilder av palettene og yngelen deres også bilder av kampfisken i 15 literen.
Kampfisken, en posthorn og reken. Noen som vet hvilken reke dette er?
Virkelig nydelig den kampfisken altså ;D

Reka en muligens en av caridina babauti variantene, men kan også være en "feilvare" fra en av neocaridina-typene...
Flytteklar
Nå er så og si alt pakket ned og klart for avreise. Det siste som skal pakkes ned er akvariumene. I morgen kommer ei venninne av meg å skal hjelpe meg med å få fiskene over i poser.

Det blir nok en hel del poser. Platyene skal over i en pose, kampfisken i en, ancistrusene må fordeles på 3 poser, reker fordeles i 2 poser, snegler i en pose, planter i 3 poser, palett-paret i hver sin pose og yngelen ti palettene skal jeg prøve å få i en pose.

Så skal det tappes ned! Veldig veldig spent på om jeg får tak i yngelen. De er nå kanskje 1,5mm store. Så jeg tror de skal gå i hoven med nød og neppe. Så må jeg bare være ekstremt forsiktig.

I dag får jeg en sending med 10 kirsebærreker, gleder meg til å få de over i 15 literen. Så bir det godt å komme i hus å være ferdig med flyttingen i morgen kveld!
N-Broen
Kampfisken, en posthorn og reken. Noen som vet hvilken reke dette er?

Det posthornet ditt ser ut som det har fått kalkavleiringer i skallet. Dette er ikke pga dårlige vannverdier heller motsatt. De får nok kalk i alle fall. Jeg har også noen av mine eldste som får slike striper. Det er GH/KH pulveret som legger seg i usynlige sprekker i skallet. Den kampfisken din er nydelig.
Hvis du får det til så la det være litt vann igjen i karet og lag ei lita grop i grusen så vil pallettene klare seg der. Godt å høre at du tar me deg noe av karene. Bare gi beskjed hvis det er noe du trenger.
Heidi Ingdal
[QUOTE=N-Broen]Kampfisken, en posthorn og reken. Noen som vet hvilken reke dette er?


Hvis du får det til så la det være litt vann igjen i karet og lag ei lita grop i grusen så vil pallettene klare seg der. Godt å høre at du tar me deg noe av karene. Bare gi beskjed hvis det er noe du trenger.

Jeg vil helst prøve å tømme karene. Bilene skal laster fulle, så vil ikke det skal skvulpe for mye vann. Men får jeg de ikke over i en hov, så må de bare bli der. Men hvor mye vann må være igjen da?
Nei bare så det dekker grusen men lag ei grop i sanden så vil de klare seg.
Vel, ting vil ikke helt ordne seg for meg nå. 15 literen min sendte jeg med min eks hjem til han, så han beholder det fram til jeg kan ha det igjen. 60 literen blir hentet av ny eier i morgen. Så da blir akvariehobbyen lagt på hylla for en god stund
Trist, men satser på at du kommer sterkere tilbake seinere...
Ja veldig trist..men du kommer tilbake vettu...
Da var akvariet borte Nå har jeg bare 15 literen igjen, og den er hos min eks-kjæreste til jeg kommer meg i stand med bolig og jobb. Så blir nok stille fra min side fremover. Men kommer sterkere tilbake senere!
Nytt akvarium på vei!
Nå har jeg tinget på et 70 liter, brukt, som jeg gleder meg noe helt vanvittig til å hente på søndag!

Så blir det å starte helt fra bunnen av igjen. Nå har jeg ingen anelse om hva jeg vil ha av fisk, planter osv, så forslag mottas med takk!

Hyggelig at du er på vei tilbake igjen

Simen
Gratulerer med nytt kar. Jeg er faktisk selv i tenkeboksen for hvordan fisker og planter jeg skal ha i det nye karet.
Hva med et par dverg ciklider? Krydret med noen dverg guramier og 2-3 maller?

Anbefaller sterkt sjakkbrettciklider!. Sommerfugl cikliderer er også nice.

Når det gjelder planter så er Anubias en personlig favoritt hos meg . Postegon helferi er også en liten plante som man kan få litt glede av , da den vokser fort og gir gode avleggere.
Ja, nå gleder jeg meg. Greier ikke helt å bestemme meg for om jeg skal ha karet på stua eller på rommet. (Bor med 2 andre). Hvis pumpa bråker mye, blir d plagsomt på rommet, men det hadde vært fint å se på når man skal legge seg for kvelden.

Vil ha litt flere fisker enn sist, så blir nok ingen kampfisker denne gangen. Eksen har tatt over 15 literen, (hadde aldri trodd han kom til å be om det), med kamfisken i.

Så forslag ang fiskesammensetninger hadde vært flott!
Flott å ha deg tilbake Nina. Jeg har masse kar nå som jeg skal selge så hvis du er interessert så selges de meget billig. 180 l, 120l, 100l, 2 60 litre. Alle har to pumper og reker, posthorn, sand, plante og stein. Skal legge inn annonse når jeg får tid til det.
Jeee! Moro at du er tilbake! Jeg har en 54liter på soverommet, med ei lusen AquaEl pumpe. De er ikke de beste pumpene, men de er så godt som absolutt lydløs. Jeg hører den ikke i det helet tatt! Ikke når jeg sitter helt oppi glasset og stirrer engang. (men jeg ville nok valgt ei annen pumpe forsåvidt, og de fleste er vel lydløse når de har gått seg til?)

Det er gøy å starte med blanke ark med tanke på fiskevalg! Er det stim-fisk du vil ha? Mange sorter eller en, maks to? Kanskje par-dannende fisk? "solo-fisk" ? Hvilken vannverdi-oppsett vil du ha? Reker, snegler, hardt vann? Eller surt vann og tilhørende fisk?

Jeg har et gjeng på ca 20 dronningrasbora i min 54liter.. og det er veldig koselig med akvarie på soverommet! Anbefales! Spesielt for de av oss som tilbringer mye tid på soverommet, (pc, tv, osv)

Jeg sitter allerede og grubler og leter etter 80 -100 liter så dronningrasborene kan få utfolde seg enda mer!

Jeg vil ha en liten stim av noe slag, men også par-dannende. Reker og snegler.. Blir nok vanskelig det her. Vil ha enkle verdier (med andre ord "rett-ut-av-krana"-vann
Da er 100 literen jeg henta hos Heidi i hus Rekene og sneglene overlevde turen og karet er fylt opp. Så nå skal det få stå å gå noen uker uten fisk, så skal jeg plante i det først også skal jeg begynne å tenke på hvilke fisker jeg skal ha
Veldig koselig å ha besøk av deg og din venninde. Håper på flere besøk. Gleder meg til bilder fra karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap