Pleksiglass diy akvarie!

Hei

Har lenge hatt en tanke om å lage meg akvarie i pleksiglass, for en stund tilbake testet jeg ut dette ved og bygge et lite kar på ca 30l.

Etter dette har jeg ikke klart å få tanken på og prøve noe større ut av hode og i dag klarte jeg ikke å vente lengre

Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med dere her på forumet, og kansje få noen tips også

I teorien er det fremgangsmåten jeg har brukt veldig enkel:
1.måle opp pleksiglassplatene
2. sage dem i riktige størreleser
3.lim dem sammen og forsegle med silikon
4.vanntest
5 ferdig

MEN her er altså en litt mer detaljet beskrivelse av hvordan prossesen gjikk og litt tips gitt utifra mine erfaringer med dette:

1. Tenk nøye gjennom hvordan du skal sette sammen akvariet, bruk gjerne teip og sett sammen akvariet uten lim for å se hvordan du vil få det beste resultatet.

I mitt tilfelle har jeg brukt front og bunnpanel på 40*60 cm og sidepanel på 39,2*40 cm.
Sidepaneler og front og bak panlene er plasert på toppen av bunnplanet og sidepanelene er plasert mellom front og bunn...

2. Kutt platene i målene du er kommet frem til, til dette brukte jeg en stikksag som er helt og til dette formålet. Det er viktig og være nøye og få så beine kutt som overhode mulig da ugjevnheter fører til mindre kontaktområde når man skal lime.
Husk at når man sager i pleksiglass blir det veldig varmt og sagsponet kan være veldig varmt i tilleg til at man kan rissikere at man smelter platene. det viktigste er t det blir beint så ikke stress for mye...

3. Test at platene passer sammen slik du har tenkt med samme fremgangsmåte som punkt 1.

4. Klargjør til liming. Jeg brukte tokomponent plastsveiselim ifra biltema, denne limen herder veldig raskt så det er derfor viktig å gjøre alt klart på forhånd.Må tilføye at denne limen egentlig er helt ubrukelig å jobbe med da det er ekstremt vanskelig å få et fint resultat av hovedsaklig to grunner. 1 limen er ikke 100% gjennomsiktig. 2 den er veldig vanskelig å påføre jevnt.
(tar gjerne imot tips on alternativer som det er mulig å få fatt i i Norge)

Tilbake til klargjøringen som sagt så er limen vanskelig og påføre jevnt så jeg fant etterhvert ut at det beste var å bruke malerteip til å maskere slik at jeg kunn fikk lim der det er kontakt mellom platene.

Brett til sides beskyttelsesfolien som er på platene, men la det være igjen mest mulig for å beskytte overflatene mot skraper og lim søl etc.

trippelsjekk at limen blir påført på riktig sted for så og rengjøre flatene som skal limest med sprit.

Ikke bland limen før alt dette er gjort!!

5. Liming. sjekk at alt i punkt 4 er gjort! etter det blander man limen (bland til en plate om gangen)
påfør limen til en plate for så å presse platen på plass til limen holder den av seg selv. limen er nesten helt "størknet" etter 5 min.

Jeg begynte med frontpanelet da det ikke trengte støtte var det på med et sidepanel for så og feste dem sammen med teip sånn at de støtter hverandre. Deretter bakpanel og tilslutt det siste sidepanelet, på denne måten følte jeg at det ble lettest og få det satt sammen.

Må bare s det en gang til at bland opp litt lim om gangen pga. at det tørker utrolig raskt.

Sålangt er det dette jeg har fått gjort. Pleksigalees jeg har brukt er kunn 4mm tykt så nå er jeg i tenkeboksen på hvordan jeg skal få stivet av slik at det ikke buler ut i alle retninger når det skal igjennom vanntest. Her har jeg foreløbig kommet opp med tre alternativer:

1. Bruke "pleksikappet" jeg har igjen til og lime på noen avstivere i topen av akvariet. Ikke helt sikker på at det vil gjøre jobben godt nokk.

2. lime på et heldekkende lokk i pleksiglass med to store hull for å gjøre det mulig å komme nedi.

3. bygge en ramme som dekker alle kantene på akvariet evt. i kompinasjon med punkt 1 eller 2

Evis noen har andre forslag så tar jeg gjerne imot det

Ellers så er planen og forsegle limen med akvariesilikon for å unngå giftstoffer fra limen i vannet. Noen tanker om dette?

Jeg ønske også å prøve og lage filtreringen selv, her vet jeg at det finnes en del forkjellige alternativer å velge mellom, men jeg er heller ikke redd for å tenke noe helt nytt

Vil legge til at jeg er ikke akkuratt har veldig mye erfaring på feltet å at det helt sikkert finnes andre og bedre måter og gjøre dette på, men her er altså mitt forsøk
Må også si at foreløbig kan jeg ikke gå god for at akvariet er istand til og holde på vannet skal nokk komme med oppdateringer så fort som jeg har fått komt videre i prosessen. i mellomtiden tar jeg gjerne imot tips og ideer fra andre DIY fans der ute

Takk for at dere tar dere tid til å lese håper på mange gode innspill

Haavard

Silikon og avstivere!
Da har jeg fått silikon (gift fri) på innsiden av karet, fremgangsmåten var enkel:
Jeg vasket flatene som skulle ha silikon med sprit, deretter teipet jeg opp rundt der fugene ville komme for å unngå søl og at fugene ikke skule bli dratt for langt ut.
Så var det bare å legge i en god "pølse med sillikon i alle innvendige sprekker for deretter å jevne ut fugen med fingern.

Jeg har også laget til tre avstivere som står på tvers av karet for og hjelpe til å avlaste trykket og hindre at platene buler utover når det blir fylt med vann.
Brukte en annen type lim til dette rett og slett fordi jeg var meeeeeeget lei av å bruke tokomponent plastsveisedr**t...
Denne heter ifølge pakken "454 Loctite snabblim- gelê" tørker latterlig fort, ikke sånn som med tokomponent limen som tørker før man rekker å få den påført, men på den måten at når man påfører limen tørker den ikke med en gang mens når man setter plasten sammen så går det 2 sek så er limen størknet. Dette gjør at man må være ekstra nøye med plaseringen av platene pga at man har utrolig lite tid til og justere, tror kansje det ville plitt vanskelig å lime hele karet med denne limen akkuratt på grunn av tørketiden men til dette formålet var det alle tiders, styrken derimot er jeg litt usikker på men håper at det er godt nokk
Jeg går utifra at denne limen inneholder giftstoffer som ikke er så heldig for fisk så av den grunn tror jeg nokk at jeg skal forsegle denne også med silikon selv om den ikke kommer i direkte kontakt så tenker at det er best og sette sikkerheten først er ikke vits i å ha et kar som bare dreper fisken...

Ellers så vurderer jeg fortsatt om jeg skal lage en slags ramme som vil være med på å styrke karet, Hvis jeg lager det så blir det laget sånn at jeg kan ta det av og på.

Et annet alternativ jeg kom til å tenke på er å lage til noen hjørnelister til utvendige hjørner ved å bøye noen biter med pleksiglass ved hjelp av varme, dette vil jo forsterke en del da det blir mye flate å lime på, eller?

Er ikke helt sikker på hva akvariet skal brukes til enda, her vært innom tanken på saltvann men i og med at jeg er såpass ny i gamet så tror jeg at jeg skal holde meg til en ting om gangen da jeg har et kar med malawi allerede

Har gjort meg opp noen tanker om fisk jeg har lyst på men det er sikkert greit å starte en annen tråd på det

ellers så tar jeg gladelig imot tips om andre ting jeg kan lage selv til akvariet.
som tidligere nevnt så har jeg lyst å lage filtreringen selv, i tilegg til det så tenker jeg at det kunne vært greit å lage en lystopp som passer til målene på akvariet 60*40*40. Varmekolben tror jeg nokk det er best å kjøpe så jeg ikke slipper ubehagelige opplevelser med men strøm.

Tanken å lage det så billig som mulig, men selvfølgelig så er fiske prioritert høyest så jeg kommer ikke til å lage noe halvhjertet ikke fungerer som det skal

På forhånd takk til alle som tar seg tid til å lese alle disse lange innlegene, håper noen kan dra nytta av dem!

Haavard

Anbefaler deg ikke å bruke silikon for å lime akryl. Silikonen slipper ettehvert, og du sitter med plutselig med 25 liter vann på gulvet.
Det som er viktig når du skal lime akryl (Plecsiglass er et av mange varemerker med akryl) er en 100 % korrekt tilpassing av akrylplatene, og disse må være helt slette i kantene.

Det sier seg selv at dermed blir den største utfordringen for de fleste av oss å kutte ut de ulike deler. Aller best er det om du bruker en overfres el l med automatisk mating. Her er en link med div beskrivelse av hvordan du kan gjøre det.

For å lime Acryl kan du bruke akrylbiter du løser opp i aceton eller du kan kjøpe ulike limtyper bl a Weld-On #4Ebay. Limet har da en konsistens som lynlim, altså veldig tyntflytende.

Den enkleste måte å legge ut lim er å bruke en liten sprøyte med kanyle slik at du legger linet akkurat der du skal ha det. Så benytter du deg av kapillærkraften, som "suger" limet inn i fugene.

Limet "sveiser" sammen de ulike delene, limet fyller ikke noe slik som silikon gjør. Det finnes et noe tykker lime til akryl, Weld-On #1802 men da er det fortsatt lim som er litt tyntflytende (som skolelim).
Nils Vollstad
For å lime Acryl kan du bruke akrylbiter du løser opp i aceton eller du kan kjøpe ulike limtyper bl a på Ebay. Limet har da en konsistens som lynlim, altså veldig tyntflytende.

Funker det med å løse opp plater og lage lim selv? Jeg har prøvd med aceton og samtlige andre løsemidler som selges i byggevarebutikker i Bergensområdet og ingen fungerte tilfredsstillende.

Ellers kan jeg si at jeg også prøvde plastsveisen fra Biltema med samme erfaring som Haavard: Ubrukelig. Jeg hadde også vært kjempeglad for tips om hvor man kan få tak i akryllim.
Her er en link til en Canadier (Uarujoey aka the king of DIY) som har en mengde med bra DIY instruksjonsvideoer blant annet: Hvordan lage et Akryl akvarie m.m, Diverse typer Filter, Hvordan jobbe med akryl
Jon Olav Bjørndal
Jeg hadde også vært kjempeglad for tips om hvor man kan få tak i akryllim.

Har stående noe her, så hvis du sender meg en mail med adresse kan jeg sende det til deg.
Takk for svar

tanken bak silikonen var mer og forsegle limen jeg har brukt så den ikke slipper ut giftstoffer i vannet, men den vil kansje løsne etterhvert uansett?

Jeg klarte å få beine kutt med stiksaga men selvfølgelig så ble det noen ujevnheter fra sagbledet, ser at jeg glemte å få det med i føreste innlegget men etter at jeg hadde skåret platene skrapte jeg av kantene til de ble glatte med en kniv. at dette blir 100% med tanke på å få rette vinkelen osv. vil jeg ikke gå god for
og med tanke på limen jeg har brukt så fungerer den fåreløbig fint i 30 literen jeg har laget, men jeg ser det at den ikke er helt sterk nokk til størreles jeg nå er på, så løsningen blir mest sannsynlig å bygge en ramme som forhåpentligvis vil holde på trykket.

Jeg har sett en del på en Canadier på youtube som lager akvarier i akryl og har lett etter weld-on limen han bruker rundt forbi i Norge men har ikke funnet verken den eller noe lignenes men neste gang jeg skal lage noe i akryl så blir det nokk å bestille limen på nettet ja Finnes det foresten andre merker en weld-on?

Youtube link:
<embed src="http://www.youtube.com/v/FYhfV7SvoRs?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Igjen Takk for svar skal få oppdatert igjen når jeg har fått gjort noe mer

Haavard
Men hvor får man tak i akryl til en ok pris?
Ser ut til at han har brukt plater ifra Biltema. Men ofte så har glassmestere igjen noen biter de ikke får brukt, og som de selger billig. Lexan er mere holdbart mot riper enn plexi, men også dyrere.

Ang lim, så skal dette virke:

Lexan er vel PC og plexi er jeg ikke sikker på hva heter, men er rimelig sikker på at det ikke er PE eller PP
Biltema selger jo billig, men de blir litt for små (jeg skal ha til skyvedører til en reol). Flere andre steder opererer med en kvadratmeterpris på rundt tusenlappen. Prisforskjellen er med andre ord enorm. :/
Akryl blir veldig fort ripete. Har hatt ett par akryl akvarier selv. Fungerer til oppdrett/oppvekst akvarier der utseende ikke spiller noen rolle. Hadde de en stund, men de ble så ripete at de gikk på dynga.
Ser at jeg blander med Clas Ohlson. Biltema har større plater, men kun i 4mm tykkelse. Med tanke på at sporene i listene til skyvedørene er på 4mm, burde nok dørplatene vært tynnere? Men det var ikke meningen å spore av tråden.
Biltema
Hei
jeg har brukt plater fra biltema på 60*40 cm 4mm tykke egentlig ville jeg hatt minst 8 mm men siden det er så billig så tok jeg sjangsen på at det ville gå. har veldig lite tro på at dette er nok flate til at limen skal være kraftig nokk så jeg kommer til å bygge en ramme som vil holde det sammen.

Biltema har plexiglass opp til 120*80 cm men de er bare 4mm tykke. De koster rundt 300 kr pr stk.

satser på at jeg får karet til å holde vann å at det jeg ikke ender opp med 100 liter vann på stuegulvet (skal teste karet på badet før jeg setterdet opp i stua)

Ja plexigalss riper utrolig lett så det gjelder å være forsiktig, er det foresten noen som vet om en måte å få vekk riper på dersom man er uheldig?

Haavard

Ripene må du nok desverre slite med etter at de kommer.
Men, jeg lurer på en liten ting, hvorfor bygger du ikke akvarie av glass?
Ferdigkappede glassplater koster ikke allverden i forhold til plexi. Vil dessuten også tro at det er smart som du sier, å teste akvariet på badet før du setter det på stua. Faren for at det vil miste formen er ganske stor, ettersom platene dine er i kun 4mm. Slett ikke sikkert limet vil holde sammen sskjøtene heller.
Uansett, lykke til.
Plast eller glass
Ja godt spørsmål, tenkte det var verdt et forsøk å prøve å se om det er mulig, har vell egentlig hatt backup planen med å bygge rammen fa starten av. kom på at det kansje er bedre å bruke kryssfiner plater på tre av sidene pluss bunden det vil vel holde.

Kansje jeg skal bruke glass neste gang. Noen som vet hvor mye sånn ca. m2 prisen er?
regner med den er litt dyrere enn biltema plexiglass men resultatet hadde nokk blitt både finere og vært av bedre kvalitet
Haavard
skal teste karet på badet før jeg setter det opp i stua
Husk på at silikonen vil slippe etterhvert på akryl, slik at et akrylakvarium tettet med silikon er en tidsinnstilt bombe når det gjelder fremtidig vannskader.

Når det gjelder lim, finnes det europeiske limprodusenter, men mener at sist jeg sjekket dette var det bare i meget (altfor) stor forpakninger, slik at det var mye rimiligere å bestille limet fra USA på Ebay.
Silikon
Okey godt å vite.
hvis jeg forstår det riktig så vil silikon løsne fra akryl etter en periode uansett on den ikke blir brukt som lim, foreksempel dersom jeg hadde lagt en stripe med silikon midt på plata?
Jeg har ingen erfaring med å lime Pleksiglass, men jeg bruker en del som dekk-glass. Bruker både 5 og 6 mm. Pleksiglassplatene har en lei tendens til å miste formen, det skal ikke store flaten til før det "henger" med flere mm. Kan dette skape problemer for akvarie-byggingen?

-Tore-
Ja
ja dette kan helt klart skape problemer med akvariet jeg har bygget, det er derfor jeg har planer om å lage en ramme evt. bygge det inn i en boks av kryssfiner eller noe lignende for at det skal holde bedre på formen

Ser ut som at dette kansje ikke er den beste og enkleste måten og bygge akvarie på så neste gang blir det nokk glass.
Størrelsen på akvariet spiller helt klart en rolle har bygget et akvarie i plexi tidligere med målene 30*30*30 cm med 6mm plater dette er veldig solid og bøyer seg ikke men dette er jo veldig lite da.

Haavard
En liten oppdatering!
Da har jeg fått kommet litt videre med prosjektet.

Jeg har bygget en slags ramme i tre, jeg brukte hvit 2x4 som jeg ribbet i to like deler. Dereter ble det skrudd sammen til en ramme til bunnen.
I tilleg til dette har jeg limt på alminiums hjørnelister på sidene (kansje ikke veldig godt forklart en jeg skall legge ut noen bilder etterhvert

Har foresten også lakkert baksiden av karet svart!

kansje litt dumt å legge så mye tid i det før jeg har vanntestet det men jeg var så godt igang så da ble det bare sånn

Haavard
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap