Grønt vann og dårlig fortid i akvariet. men jeg vil så gjerne :/

Hei alle sammen. Jeg er vel egentlig ikke så ny lengre (hatt akvarium en stund) men får ikke vannet stabilt.

Var en periode vi hadde en del nitrit og ammoniakk. Dette var vel sikkert noe med at det var dama som sto for mating og ho synest synt på de og matet de både 3 og 4 ganger pr dag.

Vi fikk også sveve alger og mørkla hele akvariet i ei uke.

I det siste er det jeg som har tatt over alt ansvar for akvariet, og de får mat 1 gang pr dag 6 dager i uken.

Jeg er på ingen måte en "ferdig utviklet akvarist" så navn på fisker har jeg desverre ikke, men jeg skal no prøve å forklare så godt jeg kan hva jeg har.

Dette er et 60 liter akvarium med følgende fisker:
2 maller (hadde 3 men byttet inn en da han vist nokk skulle forrurense mye)
2 x Corydoras adolfoi
3 x andre fisker som er lik de over men ikke helt den samme rasen
1 x sverd drage (hadde flere før men de døde etter nitrit angrepet.
1 x talerken fisk ( stor flat rund fisk, hadde også 1 til av de før men den døde også)

Jeg hadde et "teit" pompe system som fulgte med akvariet som hadde avsug i bunnen, da jeg har mange fisker som trivest i bunnen av akvariumet byttet jeg ut stein til sand fra bil tema og kjøpte meg ei Fluval U2 pumpe.

Men også no sliter jeg med grønt vann og et blankt belegg på toppen. Har levert ei vann prøve og fikk vite at atter en gang så er det ammoniakk problem. Jeg har no i ei uke tatt 1 bøtte med vannbytte hver dag (10l) men grønfargen er der enda.

Fikk også beskjed om at jeg hadde for få planter da jeg kun hadde 2 stk. Kom hjem med 3 til og ei flaske med middel (er på jobb så husker ikke hvilke middel det var).

Om ikke dette er nokk er jeg også beskymret over at de får feil/for mye/ for lite lys da akvariet mitt kom med 2 pærer og ikke lys rør som de aller fleste akvarier har. De har selvfølgelig blitt byttet ut og jeg har no 2 spare pærer. Får også sol lys fra vinduet et par timer når jeg tar opp gardinene.

Er sikkert noe mer jeg kan komme med, men kommer ikke på noe mer no. Kan det være noe med sanden som gjør at jeg ikke får vekk grønn fargen?

Takker for alle svar.
Inaktiv bruker
Du kan prøve med Uv filter og lyset bør være på 9-11 timer om dagen MAX.
Om du satte filteret i sammtidig som du har fisk i, uten at du kjørte det inn vil det automatisk bli Ammoniakk og Nitritt. Ikke vask filteret for godt og for ofte. skyll det lett i akvarievann. Håper dette hjelper deg.
Når det gjelder vannverdier så skal du ikke rense pumpa før det begynner å bli mindre flow i den, burde holde med 3-4 ganger i året. Da vil du få ett godt biologisk filter.

Når det gjelder svevealgene har du for mye næring i karret i forrhold til planter. Tilsetter du noen form for gjødsel? I tillegg kan det ha med lyset ditt å gjøre, har ingen erfaring med sparelys til akvariebruk, men det er det sikkert noen andre som kan si noe om.
Lyset burde ikke være på mer en 8-10 timer, men gjerne mindre nå som det er algeproblemer. Fisken bryr seg overhodet ikke om lyset er av eller på, så det er ikke noe å tenke på.
Sollys derimot er ikke noe bra med tanke på alger, så sørg for at karret ikke treffes av direkte sollys, uansett om du har algeproblem eller ikke.
takker for svar.

Karet har jeg vel hatt et halvt år ca. Viste ingen ting da vi fikk det. Var egentlig ikke jeg som skulle ha noe med dette å gjøre men hva kan jeg si. Jeg vart forelsket

Det med sol lys var fordi at jeg har vanlige spare pærer i toppen av akvariet, men skal slutte med det.

Har ikke kjørt inn akvariet, og må innrømme at jeg har litt lyst å starte på "nytt" , men problemet er at jeg ikke har noen plass å oppbevare fiskene. Har en stor plast dunk som vi oppbevarer klær i, kan fiskene være der menst jeg kjører inn akvariumet?

Også med tanke på de fiskene jeg har så er det vel sikkert litt i det meste laget, men jeg har så veldig lyst på noen amonoreker og en eller 2 kuhlii-ål. Men siden jeg allerede har 6 fisker som bor i bunnen av akvariumet så må vel dette vente til bestanden går ned.

Hvor mange fisker kan jeg i dette akvariet?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap