Velkommen til min nybegynnertråd :-) (side 2)

Tror jeg har sett den faktisk!

Likte roten du hadde oppi, men hvilken type er det? Brukte selv lang tid på å koke en mangrove-rot som tilslutt sank, men som endte opp med å ikke bli brukt...

Har du sand til venstre og grus til høyre? Skal etter hvert skfite fra grus til bare sand selv.
Det er en rot som jeg fant selv i fjæra. Ble godt vasket og lå i vann i en uke, men den farger fortsatt litt av, men jeg regner med at det gir seg snart. Har grus på høyresiden og biltemasand på venstresiden, syns det gir en litt bra effekt, og jeg gidder ikke å grave ut grusen og fylle med sand med mindre det blir et problem
I dag var jeg på besøk hos den lokale dyrebutikken, og de kunne bekrefte at Sterbaiene var bestilt og de kommer neste tirsdag.
Hvilke muligheter har du når det gjelder bestilling av fisk? Lurer litt på hva som skjer om fiskene dør i transport, men regner med butikken dekker det?
Når jeg sier bestille mener jeg at butikken bestiller inn fisk som de ikke har i butikken Jeg må fortsatt hente de der, men det gjør ikke noe siden jeg bor 5 minutter fra butikken. Butikken har dog en ukes garanti på fiskene.
Tror det har klikket for kampfisken (Inferno) min, og jeg tror den har spist opp 4-5 små sneglebebier. Den jakter nesten konstant ved bunnen og leter etter mat.. Mater nok så det er ikke problemet
I dag har jeg tatt med en vannprøve til den lokale dyrebutikken, og de sa at alt så bra ut. I tillegg har jeg slamsugd og fylt i litt mer sand slik at det er mye for Sterbaiene som kommer på tirsdag å grave i!
I dag har jeg skylt filteret forsiktig pga. dårlig gjennomstrømming, og så har jeg flyttet det litt høyere slik at jeg får mer bevegelse i overflaten. Alt må være klart til nye fisk
Fikk beskjed fra dyrebutikken om at leveringen ble utsatt til neste uke
I dag kom jeg hjem etter 4 dager i Herøy, og i akvariet var alt bare velstand Inferno hadde til og med prøvd å lage skumrede rundt varmekolben, selv om strømmen gjør det vanskelig.
Senk pumpa
er det noe kampfisk ikke liker så er det oveflatestrøm, eller for mye strøm i vannet i heletatt, husk at de kommer fra stillestående vann
Den rota di ville jeg lagt i kokende vann og sjekka om det blir en "oljefilm" på vannet eller lukter kvae/tyri så ville jeg heller brukt den som ved
Det er ikke mye strøm, verken i vannet eller på overflaten, problemet er bare at varmekolben er på motsatt side av pumpen slik at den får mest strøm, og med unntak av rett fremfor pumpen har den ingen problemer med strøm. Roten ble kokt og trekte vann i en uke før jeg hadde den i akvariet, og det var ingen hinne på det vannet. Har heller ikke sett noe i akvariet (ikke en gang før jeg flyttet opp pumpen for å få litt mer beveglese i overflaten), og missfargingen av vannmet gav seg etter 2 uker.
Da var Sterbaiene i hus, ligger til akklimatisering nå I tillegg kjøpte jeg en mopani rot, bare for å være på den sikre siden. Den må dog ligge i vann en ukes tid slik at den ikke farger for mye
Er litt skuffet nå. Etter jeg hadde coryene i akvariet og studerte de litt la jeg merke til at det ikke er Sterbai..
Etter en halv uke med 5 stk Corydoras Trilineatus i karet har jeg bestemt med for å beholde de, og i tillegg kjøpe et par ekstra, da de blir mindre enn Sterbaiene som jeg hadde planlagt.

I dag har jeg atter en gang ommøblert litt i karet. Jeg tok ut litt av grusen som var under pumpen, og prøvde å dekke godt til med sand. Og så flyttet jeg rundt på noen planter, og luket litt av gresset, da det vokser noe helt utrolig. I tillegg har jeg flyttet litt på roten som jeg satt inn i går slik at det blir mer og mer åpen plass på bunnen. Trilineatusene leker i strømmen fra pumpa og ser ut til å ha det veldig moro. Kampfisken tror også at den er en cory, og prøver å bli med på å lete etter mat i sanden!

Som dere ser på bildet er det ikke helt ferdig, mangler noen små røtter her og der, og i tillegg noen høye bakgrunnsplanter. I tillegg har bakgrunnen løsnet halvveis, så det ser ikke så bra ut..
Har litt problemer med at min overivrige kampfisk spiser opp maten til Trilineatusene, selv etter at den har sunket ned på bunnen. Den spiser til og med algetablettene! Men jeg skal prøve en litt ny taktikk, og mate etter at kampfisken har sovnet
I dag har jeg bestilt meg en ny og skarp linse med meget stor blenderåpning. Gleder meg til å ta skikkelige bilder
då har eg vore på dyrebutikken i sykkylven, den var imponerande liten! hehe. butikken var i og for seg stor, men eg vart litt imponert over kor få akvarium dei hadde. so eg rekna med at det er bestillingar på fisk som gjeld viss du skal kjøpe meir fisk?
var ellers bra butikk på fôr og andre ting
Hehe, den er liten, og har preg av lokal drift uten tilknytning til stor en kjede De bestiller gjerne inn fisk, og det er det som gjelder dersom jeg vil ha noe som de ikke har Syns dog planteutvalget er labert..

I dag har jeg fått ny linse til speilrefleksen (som kostet mer enn selve kameraet!), så nå håper jeg at det blir litt bedre bilder

Klarte ikke å vente til i kveld, så ble litt vanskelig å ta bilder med alt gjenskinnet fra vinduet...

[External Image]
En liten Trilineatus
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap