Velkommen til min nybegynnertråd :-) (side 5)

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre coryene mindre sky?
Kontorstol
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre coryene mindre sky? :-)



Dette er nok et problem mange sliter med. Noen arter er mer skye enn andre. Har selv en gruppe på ca 25 cory aeneus. Disse danser døgnet rundt på frontglasset, andre jeg har hatt har jeg knapt sett.

Jeg har det også slik hos mine Apistogramma. Noen er veldig skye som t.ek viejita, andre som sp schwarzkehl, barlowi og agassizii kan jeg velvillig mate fra hånden.

Jeg ville, om jeg var deg og du har et artskar med cory prøvd å fjerne noen gjemme plasser for dem. Dette for at de skal "tvinges" frem på de åpne sletter..... Er ikke sikker på hvilken(e) cory du har, men noen er naturlig mer skye enn andre
Jeg har 8 C. Trilineatus. Det som er merkelig er at den første månden var de veldig aktive, og var over alt hele tiden, men nå ser jeg de bare av og til..
Jeg opplever som Loffa at det er forskjellig fra art til art i forhold til skyhet. Men generelt synes jeg at jo mer gjemmeplasser karet har, jo oftere kommer de fram. Men dette gjelder min erfaring med mine apistogrammaer, og kan vel ikke direkte overføres til cory'er. Rart med det, men trur når tryggheten øker - så stiger vel "sjansene" de er villige til å ta...

Simen
For noen dager siden fjernet jeg en god del av plantene som hadde blitt store og stygge. Coryene brukte å gjemme seg i de, men nå når de ikke kan det er de mye mer fremme!
For noen dager siden var jeg og dama innom en dyrebutikk og så litt på fisker, og så falt hun pladask for Black Molly. Greit tenkte jeg, så jeg kjøpte 4 stk. Når vi kom hjem litt senere satte jeg i gang akklimatisering i ca 1 time. Når jeg omsider fikk flyttet fiskene over til sitt nye hjem oppdaget jeg at den ene mollyen hadde en knekk på ryggen (noe du ofte ser hos levendefødere). Den klarte nesten ikke å svømme over bunnen, så jeg måtte bare avlive den. Etter hvert oppdaget jeg at en av de andre hadde også en mindre knekk på ryggen, og svømte i en 45 graders vinkel, men den hadde ikke noe problem med å svømme eller ta til seg føde, så den for være inn til videre. Dagen etter ringte jeg butikken (som dessverre er 1 time herfra, og som jeg ikke kjøre forbi så veldig ofte) og forklarte problemet. Jeg ble litt overrasket over responsen fra han jeg snakked med, da han mente at alle fiskene har helt fine når jeg kjøpte de, og at knekken på ryggen måtte komme av akkutt ryggmargsbrokk pga. for rask akklimatisering. Jeg skulle dog få noen nye fisker neste gang jeg kom innom, selv om jeg sa at det er mange uker til.

I går bestemte jeg meg for å ta en litt grundig rens av akvariet, i tillegg til å ommøblere litt røttene, da jeg ikke er fornøyd med oppsettet. Jeg tok ut 2 av de 3 røttene og ble overrasket over all dritten som hadde samlet seg under. Det ble derfor en grundig slamsuging. Jeg skrubbet også den største roten, da den var full av trådalger, og i tillegg stusset jeg javabregnen litt. Nå er i hvert fall alle fiskene fornøyde med sitt nye oppsett, og ingen er redd for å komme frem!

Bilder kommer i kveld!
Da har jeg noen nye bilder!

Setter pris på kommentarer!
det var da ett fint karr =) fint oppsett syns jeg. ikke for mye og heller ikke for lite =)

har du funnet ut av hva du skal gå for angående karr? blei det rio 125 eller lido?
Tusen takk! Har litt lyst på noen flere planter, kanskje noen som er litt røde for å få litt kontrast i fohold til anubisene og javabregnene.

Nei har ikke bestemt meg enda, men det blir nok ikke kjøp før rundt juletider, men jeg liker å gjøre research og planlegge slik at alt er klart til den tid kommer.
planter har jeg null peiling på. jeg kjører kun tanganyika her hos meg og der er det lite grønt i grunnen. jeg legger mer vekt på bakgrunn og stein formasjoner. men det skal sies at det er utrolig pent med ett gjennomført plantekarr.. absolutt.

research er viktig og veldig bra at du gjør dette. er mange som gjør forhastede kjøp og angrer i ettertid. det er lite gøy. jeg kjører den, jo større jo bedre mentaliteten. men det er jo opp til hver enkelt. sitter selv å planlegger en 1500 liter om dagen. men den blir ikke innkjøpt før til sommeren for da er kjellern klar. viktig å tenke på fisk, filtrering osv. jeg leker selv med sump og automatisk vannbyttesystem. også er jeg veldig opptatt av belysning. selv om mine frontosa like lite/ned dimmet belysning så er det fortsatt veldig mye ute på markedet og da må jeg sjekke opp =)

kan anbefale deg akvarieudstyr.dk for stort sett det meste som har med akvarier og gjøre. der har de mye bra til hyggelige priser =)
Kampfisken ville bli veldig glad for noen flyteplanter, eller noen som vokser helt opp i overflata.
Har du tips til noen små og lekre flyteplanter?
Har bestilt noen nye billige planter på Ebay. Noe mose som jeg håper skal kunne vokse oppå den største roten, og noen tynne og høye javabregner som jeg håper skal fungere som bakgrunnsplanter.
Måtte rense filteret og skrubbe glasset for alger i dag, og byttet samtidig 5 liter vann grunnet slamsuging. Når jeg skulle fylle på nytt vann tok jeg kaldt vann, og det elsket coryene, de la seg i strømmen fra slangen og så ut til å nyte livet.
Merker i hvert fall at mollyene produserer mye avfall, men det syns på trådalgene!

Var forresten innom den lokale dyrebutikken og ba de sjekke opp prisen på et Juwel Rio 125 akvarium, så er spent på prisen.
Hei,prisen på et Juwel Rio 125 liter er 3.198.- hos Aquamanias,men det er kanskje litt dyrere i den lokale dyrebutikken hos deg.
Ja det er det nok, men om det lønner seg med tanke på frakt fra nettbutikker vet jeg ikke enda.
Ser at akvariet mitt er på 4 favorittlister! Det er inspirerende !
casa-blanca
Hei,prisen på et Juwel Rio 125 liter er 3.198.- hos Aquamanias,men det er kanskje litt dyrere i den lokale dyrebutikken hos deg.


Fikk svar fra Aquamanias, og de anbefalte meg å kjøpe karet i en lokal butikk, da frakten ville bli veldig dyr
Er det ikke mye lettere å bare flytte til kløfta da ? :P Da blir jo alt så mye billigere og slikt :P
Neida, men er litt dumt da :P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap