Fjerning av innebygd pumpe...

Jeg har et juwelkar med innebygd pumpe i et sånt "pumpehus". Men denna pumpa bråker så fælt og driver dessuten og svikter litt tror jeg, så kunne tenke meg å bytte den ut. Men den boksen sitter jo fast i hjørnet der. Er det mulig å fjerne den uten å ødelegge hele karet? Og da selvfølgelig med vann og fisk og alt mulig oppi der..... Sitter den veldig hardt? Og hva kan jeg eventuelt bruke for å fjerne den?

..
dette lurer jeg også på... har ingen problemer med min enda, mn...
Du kan jo bare kjøpe nytt pumpehode, så beholder du den boksen og filtermateriale. Juwels innvendige filtre er de beste innvendige filtrene etter min mening...

Men ja, den kan fjernes. Den er festet med silikon, så du må bruke noe tynt som kan skjære igjennom den. Ståltråd, gitarstreng el.l. Noen har også klart å bare dra den av.
Boksen er festet med silicon, så du trenger en kniv med langt, tynt blad. Lirk den forsiktig mellom boksen og glasset, og skjær løs. Kan være noe skikkelig herk de boksene der; min er hevet ut for lenge siden...
pumpehusene er stort sett bare punkt silikonert fast,hvis dere bruker litt lys mot glasset der pumpehuset står vil dere se det,jeg brukte bare en kniv med tynt blad som jeg forsiktig tredde mellom glasset og filterhuset,eller man kan bruke blad til tapet kniv,pumpehuset mitt var festet med 4 punkter på hver side,det som blir igjen på glasset skraper dere bare bort med barberblad eller noe,ellers får du kjøpt ny pumpe til det hos www.aquamanias.no på kløfta,billigre enn dyrebutikkene på jessheim
Den pumpa som er der nå, er under 1 år gammel. Vil helst bli kvitt hele dritten..... Skal prøve å skjære den løs med en tapetkniv eller noe jeg, må bare få tak i en erstatningspumpe først . Takk for svar.
Har fjernet pumpehuset i alle mine 4 Juwel akvarier med tapetkniv, men vær forsiktig når du setter kniven mellom pumpehuset og glasset. Det er lett å lage striper i glasset. Min erfaring er at man bør tappe ut litt av vannet før man skjærer, ellers er det lett å skvette vann overalt. Det er også greit å ha den kile i gummi eller plast tilgjengelig som man kan sette mellom glasset og boksen når man jobber så slipper en å dra i boksen for å få kniven mellom. Prøv først å fjerne festene øverst og sett i en kile før man fjerner den siste silikontiden på baksiden, denne slipper fortere vist det er litt trykk fra en kile. Så skraper man bare av restene av silikonet med bladet på tapetkniven etterpå.
Er enig med at Juwel filterene er en av de beste innvendige, men det er så mye bedre med et utvendig filter

Lykke til med arbeidet. Det kan virke som det er umulig når man står det og jobber, men det går alltid til slutt
Jeg brukte kun håndmakt. Prøvde med kniv men syntes det var vanskelig kutte i silikonen. Kile og håndmakt fungerer nok veldig bra. Jeg brukte barberblad til å fjerne restene med. Akvariumet mitt var helt nytt og uten vann da jeg gjorde dette (rio 400).
Fjerne filter
Ok der man skal ta bort det innvendige filteret for å sette inn utenfor. Men å ta bort for å sette inn bedre filter enn det er orginalt, skal nok mye til. Har Jumbo filteret fortsatt stående, benytter det sammen med eheim 2080. Ogppgraderte juwel filteret til 1500 liter, skiftet ut svampen som er for NO3 med blåsvamp. Lengere intervall for rengjøring har jeg fått med det. Skjuler både varmekolben, i tillegg skjuler det ett av innsugene for eheim pumpa, som er satt ned i kasetten. Det er overhode ikke mere støy på juwel sine pumper enn det er på øvrige innvendige pumper.
Glemte få med hvis pumpe aksel begynner bli slitt, så gir pumpa mer støy fra seg. Nå koster ikke ny aksel skjorta heller ved bytte av den
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap