Corydoras sterbai med grått belegg

Jeg kjøpte 10 stk sterbai for 14 dgr siden og de fleste hadde et grått belegg, og jeg medisinerte med esha 2000 og esha exit i 6 dager etter råd fra dyrebutikken siden jeg også oppdaget at en av dem hadde en hvit prikk på finnen (hvitprikk).

Belegget forsvant ikke, men prikken forsvant fort. Det har ikke blitt bedring men ej heller forverring av det grå belegget.

Er det vanlig at denne rasen har et slikt belegg?
Jeg vet at corydoras sterbai er ekstra utsatt for stress under transport feks og utskiller mye giftstoffer.

Hvis det hadde vært utløst pga stress i transporten til butikken ( de ankom dagen i forveien) burde det ikke forsvunnet i løpet av 14 dager hos meg? De ser jo ut til å stortrives hos meg, så derfor synes jeg det er merkelig at belegget ikke forsvinner!

Karret de går i er 180 Liter godt innkjørt i 10 mnd.
pH 7.0.
Null nitritt.
Fin rådasand som bunnsubstrat.

Hvis det er sopp, ville det vel ha forsvunnet nå? Jeg bytter ca 20% vann 3 ganger i uken, mellomlagret vann fra kaldtvannspringen, temperert før jeg har det i akvariet.

Vil en varmekur forverre tilstanden eller vil de ha godt av varmen? Sterbai skal jo trives i opptil 28 grader så jeg tenkte at de ville ha godt av 28 grader, de har gått i 27 grader inntil i dag, jeg har satt opp til 28 nå, men vurderer altså 32 grader i 2-3 dager.

Noen gode råd her?

Får du til å ta et bilde av dem?
Fiskene dine har allerede gått gjennom en medisinkur, og å heve temperaturen til 32 grader ser jeg som bortkastet, så lenge du ikke vet hva som feiler dem.

Hva med Oodinium eller Columnaris?
Se om du ser noe som ligner her. Klikk deg inn på; visible on body, skin and fins.
Jeg har jo allerede medisinert med Esha 2000 som sagt så det burde jo tatt Oodium/fløyelssyken på 6 dager. Gh er over 3 så jeg to ikke dobbel dose av medisinen.

Der jeg kjøpte dem sa de at dette belegget var vanlig for sterbai og jeg ser jo at de som de fortsatt har igjen i butikken ser ut til å være kvitt det, men de medisinerte med esha 2000 de også.

De klør seg ikke, de oppfører seg normalt som om de er friske.
Men, bekymret er jeg.

Finnene er helt fine, ikke noe sopp eller finneråte der, det er kun grått belegg på kroppen og hodet på noen av dem.

Er vanskelig å få godt nok bilde av dette uten makrolinse.

Har nå gitt dem en ny medisinkur i 4 dager med Esha exit, siden en av dem fortsatt har grått belegg (kan nesten se ut som sopp også) og finneklemming. Vet ikke om jeg skal ta ut den ene fisken og medisinere den for seg en stund til, eller om jeg skal fortsette å medisinere hele karret.

De fikk altså først medisinkur med Esha 2000 og Esha exit i kombinasjon i 6 dgr, så pause en uke og nå nye 4 dager med Esha exit. Ingen bedring på den siste fisken.

Jeg finner ikke ut av hva slag sykdom det er, men siden finnene klemmer sammen på den ene kan det jo være Chilodonella?

Hvor stor er sannsynligheten for at det kan være det når de kom rett fra "produsenten"
og til dyrebutikken (Krizoo) og jeg hentet dem da dagen etter ankomst hos dyrebutikk?

De hadde det grå belegget alle sammen, men den ene vil altså ikke helt bli kvitt dette og har i tillegg fått finneklemming på ryggfinnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap