Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 10)

Her er min ene Rhodactis. Den er en skive anemone..hvis jeg ikke blingser nå...den er så kul. De første dagene etter jeg kjøpte den så stakk den bare av. Siste gangen jeg tok den opp så hadde den falt ned i et hull og ble liggende opp ned. Da jeg tok den opp så spyttet den på meg og jeg fikk sviende røde prikker på håndleddet. Hadde ikke hanske på den venstre hånden. Etter den gangen så har den bestemt seg for å vokse og gro der jeg satte den. Den fant vel ut at det ikke var noen bedre plasser for den. Her ble det plutselig litt mer sirkulasjon i karet og den ble litt tatt på senga ser det ut som. Men den er jo nydelig da. Skal ha den til jeg kjøper meg to Nemofisker. Skal få tak i flere tror jeg. Tenk at denne kan forflytte seg..utrolige greier.
Jeg er ulykkelig for Speedy er død. Fant det tomme skallet hans da jeg kom hjem på fredagen. Beklager Jørgen men lenger gikk det ikke. Den lille tassen vil ikke bli glemt for så søt som han var. snufs....

Jeg har drevet og tatt bilder i hele helga som jeg skal redigere når jeg kommer tilbake til Selli ...men så spurte gubben i dag om jeg hadde satt i minnebrikken som jeg hadde med innover for å laste over bildene......NEI NEI det hadde jeg ikke......brikken lå i lommeboken og jeg hadde ikke sett at det sto ...ingen minnebrikke ....på kameraet...flause...idiot...går det an.....JA DET GÅR AN....((((
Det er ikke noe internminne på kamerat som bildene har lagt seg på? Den skal vel ikke lage knipselyd eller "gjøre seg klar" i det heletatt om den ikke vil fungere med minnekort?

Det ene digitalkamera jeg har, til tross for at det er det nyeste, har ikke internminne, så den er absolutt ubrukelig uten minnekort, den slår seg bare på for å si at det ikke er minnekort, og noe annet får jeg ikke gjort.
Hvor mange guppyer og ancistrus?
Hvor mange Guppyer og Ancistrus kan man ha i 90 liters?

Men kan man ha en tank på 20L som en tank for Guppy-yngel eller Ancistrus-yngel???

Grapejuice
Det er ikke noe internminne på kamerat som bildene har lagt seg på? Den skal vel ikke lage knipselyd eller "gjøre seg klar" i det heletatt om den ikke vil fungere med minnekort? Det ene digitalkamera jeg har, til tross for at det er det nyeste, har ikke internminne, så den er absolutt ubrukelig uten minnekort, den slår seg bare på for å si at det ikke er minnekort, og noe annet får jeg ikke gjort. :)

Jo jeg fikk til å knipse og jeg så ikke på skjermen at de sto at det ikke var noe minnekort i kameraet..Så det er jo merkelig da.
Hvor mange Guppyer og Ancistrus kan man ha i 90 liters?

Men kan man ha en tank på 20L som en tank for Guppy-yngel eller Ancistrus-yngel??
Hvis du starter med 2 hanner og 8 hoer så vil de fort fylle opp 90 litern din. Et lekspar ancistrus kan du ha. 20 litern kan fint brukes til yngel. Lykke til. Guppyer er utrolig kule fisker.
Jeg har snakka med en som har drevet med saltvann i mange år og jeg skal titte litt på de "ormene" du har i akvariet når jeg kommer oppover, reiser på onsdag, håper å kunne terffe deg til hælja
Inaktiv bruker
Den var tøff den anemona di. gleder meg til mitt rev er oppe i full sving. Vet du om jeg MÅ ha filter i saltvannsakvariet?
rovfisk frik
Jeg har snakka med en som har drevet med saltvann i mange år og jeg skal titte litt på de "ormene" du har i akvariet når jeg kommer oppover, reiser på onsdag, håper å kunne terffe deg til hælja :-)

ÅÅÅÅÅ jeg er på Selli til den 18 juli....hvor lenge blir du?
aaaaaaaaaa
Den var tøff den anemona di. :) gleder meg til mitt rev er oppe i full sving. Vet du om jeg MÅ ha filter i saltvannsakvariet? :)

Er det Spock?
Man trenger vist ikke filter i saltvannskar. De fleste har sump under det opprinnelige karet. Noen bruker små biter av levende stein i filterkammer osv. Jeg har svart filter i et av kammrene men tror jeg skal bytte det ut med blåsvamp. Det sto at det var med kullfilter i karet da jeg kjøpte det men finner ikke ut hvor det er. Jeg syns dette med filter og ikke filter er komplisert. Har lest av hvis man har filtersvamp så skal den renses ofte..og det er jo stikk motsatt av hva man gjør med ferskvann. Syns det er vanskelig å spørre da speielt på saltvannsforum for man får ikke svar på noe av det man stiller spørsmål om. De siste innleggene jeg har skrevet har jeg stilt flere spørsmål men ingen av de som skriver innlegg svarer på noen av spørsmålene. Jeg begynner å lure på om de kanskje ikke vet så mye likevell? Det er mange som leser i tråden min hver dag ser jeg og noen må vel kunne svare på noe av det jeg lurer på???Nå har jeg postet to spørsmål i forum og så er det bare å vente å se om noen svarer. Jeg er så skuffet over det forumet , ærlig talt. Mulig jeg stiller for dumme spørsmål så de ikke gidder å svare...men jeg er helt grønn og trenger svar på alt. Mulig de ser det på samme måte som når noen spør hvor lenge en guppy går gravid?...Mulig at det forumet er for avansert for en dummies som meg.....???
rovfisk frik
Blir der oppe i 14 dager :-)

Er du i trøndelag etter den 18 juli da?
1.Her er en av tre blå muslinger som jeg enda har i live. Husker ikke når jeg fikk de første men det er en god stund siden nå. En av de pløyer skikkelig rundt i karet så den velter både det ene og det andre. De er skikkelig sterke..men det er jo ikke så mye motstand heller i vann da....men kule er de..
2. Denne oransje sullen driver tydeligvis å turner, for ikke vet jeg hva som er opp og ned på denne karen. Et skikkelig c-moment.
3. En nusselig sullebaby...
1og 2. Her er det en blå eple som har vært på toppen og hentet seg andemat. Nam nam det er snadder for små snegler vettu.
3. Her er Turbobabyen på toppen av en stor plante. De er overalt de små. Det er en av de små turbobabyene som er død. Det er så trist for jeg har veldig lyst til at de skal vokse opp.

Alle mine Blåneser er døde tror jeg. Hvis ingen har gravd seg ned. Nei de kom aldri i form etter at jeg fikk de. De har vært slappe hele tiden. De fikk endel unger men vet ikke hvor mange som lever nå.
Her er noen av mine saltvanns snegler. De vokser og vokser. Har så mange sorter nå at jeg begynner å miste oversikten....
Min nusselige Donald. jeg tror den andre har falt ifra. Men har ikke funnet noen rester av den....
Jeg har nå 6 dager igjen av mitt opphold her på Selli. Nå gleder jeg meg til å komme hjem og bytte vann på karene mine før jeg begynner ferien i campingvogna. Noen snegler skal også flytte hjemmefra.
Nå skal jeg gi jernet de siste dagene jeg har igjen og hjelper ikke dette på før operasjonene så veit ikke jeg.
Jeg håer at det er lagt noen eggklaser og at noen er klekt når jeg kommer hjem.
Har fått pakke fra Webzoo også så nå skal jeg tilsette diverse remedier for å få Magnesium og Calsium litt opp i saltvannskaret. Så har jeg fått masse ny mat som jeg skal prøve å tilsette. Skal mate med brunalger så ikke min lille Donald sulter ihjel. Håper at det går bra.
I morgen ettermiddag ca i 5 tia er jeg hjemme....endelig. Har trivdes veldig godt ikke noe med det, men det er en tid for alt. Jeg greide 96 kilo i beinpresse i dag og den går ikke lenger. Så klarte et lite mål jeg satte meg. Så nå er jeg veldig godt trent og noen kilo lettere. Treningen og vektnedgangen må bare fortsette når jeg kommer hjem. Skal kjøpe meg en tredemølle, for det er gørr kjedelig å bare sitte på sykkelen. Men tror ikke det blir tre treningsøkter når jeg kommer hjem, får klare seg med to. jeg skal jo ha tid til karene mine også...
Nå står alt mulig saltvannsutstyr klart til jeg kommer hjem...Det blir spennende
Jeg aner ikke hvordan det har gått med mine snegler nå de siste 14 dagene og om jeg i det hele tatt har noen...Det vil vise seg i morgen.
Bildene er av en hvitgul hannsnegle som er på damejakt. De har det virkelig travelt når de har fått tak i lukta av en dame.
Knurreguramiene mine lever i beste vlgående. Gubben hører knurringen helt på stua. Den lyden gleder jeg meg til å komme hjem til. Hver morgen så knurres det i karet og hver kveld. Det er så koselig å høre på de. De er jo så store og flotte også....
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap