Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 11)

Knurreguramier er utrolig søte, vil skaffe meg en gruppe igjen når jeg får et ledig kar...

Siden jeg er her likevel har jeg postet noen nye bilder av sneglene du ga meg De er så pene og søte, og vokser veldig bra nå som de har blitt flyttet til 90 literen
Å så fine de er Marianne. Tenk at de lever i Australia....
Nå skal jeg være hjemme en stund. Nå er gubben ferdig med ferien så da blir jeg hjemme for mye skal shines opp her både ute og inne.
Jeg har fått en mantis reke i karet mitt, det ser ut som det er flere små av dem men vet ikke om det går an? Den ene jeg så hadde lang kropp og stort hode...huff den må jeg vel få ut så fort som mulig.
Ellers så har alle mine kampfiskhoer dødd..... har igjen to yngel som begge er hanner og julian , en blå, en rød. Så her må jeg handle inn hoer. Må få inn endel nye snegler også. Både epler og suller og helst noen nye arter.
Ønsker å få tak i lilla epler også så får vel sette inn en annonse.
Nå har jeg flyttet den mobbede Knurreguramien over i 350 litern. Den hadde nesten ikke finner igjen stakkar. Så får se om den kvikner til litt og finnene vokser ut igjen. Den knurret i går kveld i storekaret så da tøffet den seg sikkert litt.
1. Her er en eple som ser ut som den har høydeskrekk....løamrer seg fast i planten.
2. Her er min mye saltvannsnegle. Den er såååå fin og den er rårask til å gå....
3. Her har pussereka mi skiftet skall. Den skremmer meg hver gang.
jeg fant en ny mark eller orm eller hva jeg skal kalle de. Den dukket opp da jeg skulle rydde på plass igjen grusen i karet. Så da måtte jeg få tak i den og ta bilde av den. Den er ca 3 cm lang. Den er jo kjempefin da. Begynner og like de ormene nå. Så lenge jeg vet at de ikke tar dyra mine i karet så er det greit for meg at de er der. Men regner med jeg må plukke ut noen når de blir for mange.
Kan vanskelig kalles ekkel den der da, så fine farger!
Å svar skal du få

var bare ikke så aktiv en stund Heidi du får bare spøre og grave masse,så skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre å svare både på det jeg kan og det jeg ikke kan,. Google er jo fint til slikt,.

ikke alltid lett å få svar på saltvannsforum,. mange sitter å gnuger på info men deler sjelden.
Og andre blir bare sure om noen spør og bare henviser til ny begynnerarkivet som jeg personlig syns blir bare dumt å gjøre derfor så leter jeg derfor opp om noen spør.
Og tro du meg,. jeg har fått så ørene flagrer på forumet,for må vite at man skal jo ikke vite noe når man kun har holdt på med saltvann i 5 år,.
ferskvann har jeg vel holdt på med i ca 25 år,. så noe kunnskap har jeg da fått..

Men en ting er sikkert, man blir aldri utlært hverken i saltvann eller i ferskvann. stadig noe nytt,.

så Heidi bare spør og grav,. les gjerne litt på "saltvannspytten" min lille tråd så ser du åssn ting har putret og gått og hvordan enkelte på forumet har vært,. ikke alt er like gøy men men.-
Sølvi Gullaksen


endelig noen som kommer med et fornuftig svar ang Boksereker,. de har lange klør,og de ligner kloreker,. og ja de fanger fisk ,reker og snegler.
Ikke alle har hatt problemer med dem men sjangsen er der,. så vær litt obs på den,.
Jeg fanget en diger bristleorm, Big Mama heter den, den er sikker rundt 30 cm og like tykke som lillefingeren med busta ute. Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg fikk se den. Har mange som er sånn halvstore men denne tror jeg ikke jeg har sett før, mulig deler av den.
Den er oransje og smyger seg rundt og under steiner og igjennom hull osv. Jeg har begynt å like de faktisk...utrolig men sant..hvem kunne tro det...så lenge de ikke er av den farlige sorten som spiser alt de kommer over i karet så er det greit. Disse rygger bare opp i karet...
Jeg har kjøpt meg akvariereol.

Det er 6 akvarier på 160 l. Alt av lys og filtrering er med og sand. Det er de på dyrebutikken her som selger den reolen. Så det er en dyrebutikkreol. Jeg skal betale 7500,00. Jeg syns det er billig. Jeg får den sånn som den står unntatt vann og fisk. Den er ikke gammel heller. Jeg gleder meg sinnsykt til å sette den opp for det blir mye mer orden på ting når man får en slik reol. Mulig jeg skal gjøre den ene 160 l til saltvann. Skikkelige lys, og får med to ekstra lys. Det tar mye mindre plass enn å flere akvarier stående på rekke og rad. Så dette har jeg ønsket meg lenge. Så nå får jeg egentlig både reol og saltvannskar. jippi..
Åh, gratulerer med reol! Og du har helt rett; den er billig... ;D
Kult med reol

Og jeg er jammen glad jeg ikke driver med saltvann. Ormene er jo litt kule og fascinerende, men tror ikke jeg hadde taklet å bo i samme hus som dem
Mvjnz
Kult med reol :) Og jeg er jammen glad jeg ikke driver med saltvann. Ormene er jo litt kule og fascinerende, men tror ikke jeg hadde taklet å bo i samme hus som dem :)

Ormene bor i akvariet Marianne og de vil ikke ut. jeg drømte faktisk at jeg hadde hatt to stykker i senga mi i natt..en rundt foten og en rundt nakken....var helt svatt da jeg våknet..uhuuu.
ja gleder meg sinnsykt til å sette opp reolen.
Nå er alt klart til at reolen kan komme. Har holdt på i hele dag med å flytte ut de tre største karene som må stå på stua til jeg får flyttet over innholdet i reolen. Men det trenger jeg ikke stresse med. Det skal bli deilig å ta seg god tid med innredning. Det blir enkelt for det er jo bare snegler, guppy, reker og coryer som går i karene. Noen kampfisker kanskje og så har jeg jo knurrene mine.Har fått ryddet og kastet masse skrot og rot i hvertfall.
Dyrebutikken var her i går med noe av utstyret så det blir spennende å sette det opp. Pumpene er aquaclear 50 med svære blåfiltermatter. Så det blir spennende å se om det blir nok filtrering. Jeg skal kjøre med en fluval 4 i hvert kar inntill hjørnefilteret har fått kjørt seg inn. Det er de jeg har i karene fra før av.

Så skal et av karene bli saltvann..tror jeg...jeg sliter med nitrat i 60 litern min og må bytte vann ofte, noe som er litt tungvint for jeg må lage saltvann selv og det tar tid. Nemoene vil ikke spise så det var sånn at jeg oppdaget det. Ellers har alt sett ok ut. Så får se hvor mye jobb det blir med det lille nå, for blir det tungt så dropper jeg større saltvannskar.

Jeg tok bilde av en av mine coryer en kveld og den ser ut som den har fått seg en kakk i nakken. Den er frisk og rask ellers. Men det så litt rart ut...
1. Her er sneglerommet uten kar. De er flyttet midlertidig på stua som vises på bilde nr. 2.
Nå er det litt lettere kaos rundt omkring men det blir vel bedre etterhvert.
Det siste bildet er pusen min Tussi som skriker ut at "dette rotet liker jeg ikke". Ho bruker å ligge på senga til høyre og nå finner ho ikke igjen plassen sin....Det er ikke så greit.
Hei Heidi og gratulerer med reol mm.

Her ser du tre av eplene jeg kjøpte av deg, og hva de har gjort i armaturet
Den andre gule døde dagen etter at jeg fikk dem. Selv om du skrev med store bokstaver på pakken at den vil bli hentet på butikken så ble den lagt i postkassa. Det var 5 grader ute og pakken lå der i sju timer minst. Bra du pakket de så godt inn. Og bra at disse tre + sandsneglene overlevde. Ser ut som at de trives alle sammen. Nå kryr det av sandsnegler, og eplene har lagt egg.
Jeg skal ikke begynne med snegleoppdrett, men må prøve å få frem noen få. Bare for artig.
Lykke til med dine prosjekt. Fin gurami og pus

Hei Kristin, Gratulerer med eggklase. Det er morsomt å få sneglebabyer vettu. De er jo så søte.
Jeg har nå fått på plass to kar i reolen, så det går ikke så veldig fort. Må planlegge litt hvor kontaktene skal plasseres osv. Jeg kommer til å bruke den sanda som er med karene. Det er litt forskjellige typer så det skal bli deilig med litt forandring til all denne hvite og lyse brune sanden. Skal ha hvite epler der sanden er mørkerer og mørke der den er lysere. Sandsnegler skal jeg absolutt ikke ha i alle karene. Det blir begrenset til en sort i hvert kar. Håper plantene mine blir bedre for de er i elendig forfatning noen av de. Hornblad og cryptocyrne vokser bra. Men sverdplantene osv liker seg ikke. Håper lyset er bedre enn det jeg har i de gamle karene.
Jeg må vise frem mine nye kampfisker. De to første er av en flott hanne. Den likte ikke å bli fotografert så bildene ble ikke så veldig fine akkurat. Men han har nydelige farger. Det siste er av en hoe jeg kjøpte til han. Jeg tror de er litt unge begge to så det skjer ikke så veldig mye på kjærlighetsfronten akkurat. Men det kommer vel. Nå er de bare gode venner....
1. Her skal reolen stå....
2. Sånn ser det ut på stua for øyeblikket....
3. Denne karen er avkom etter Julian og Åshild. Har en til og den er prikk lik hverandre. De er så store og flotte....
Virkelig flott den nye hannen din

Gleder meg til å følge reolprosjektet videre...
Plussmedlem
Dette blir nok bra! Ser ut som en fin reol

Her blir det plass til mange snegler...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap