Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 12)

Ja Anders det kan jeg love deg at det blir.

Jeg er bare så sint akkurat nå...gubben slo ut 5 små sullebabyer som skulle selges i vasken....er det mulig å ikke se de 5 små sullene i en hvit kopp....jeg blir bare så forbanna at jeg vet ikke hvilken fot jeg skal stå på....grrrrrrrrrrrr jeg må bare få roet meg ned her...((
Ja dakkar små snuppedupper. snufs.....
Nå er det vann i alle karene og har justert ferdig vannverdiene etter det jeg skal ha i karene. I dag tok jeg en 5 litersbøtte og rensket det største filteret i 350 litern oppi den. Så tok jeg 1 liter av det vannet og helte oppi de 5 karene som er ferskvann. Så nå er jeg i ferd med å flytte over planter, steiner og røtter.

Her er tre bilder, men her det ikke helt ferdig med strømmen osv. Men det blir...det er så morsomt å holde på og planlegge. Skal ha minst mulig unntatt planter i karene. Flere bilder kommer etterhvert. Skal få se hele rommet ferdig pusset opp . Skal male det lyst og sette inn sovesofa så det blir min liee kosekrok. Så skal ta bilder underveis.
Jeg må bare vise frem de flotte blomstene jeg fikk på bursdagen min. Fikk endel penger også, så de skal jeg nå bruke på saltvannutstyr og noen nye gardinger på sneglerommet. Så mulig det blir en og annen ferskvannsfisk også. Så få se når jeg har bestemt meg.
Drålige nyheter. Alle sneglen i et kar er døde, dvs piano og blånese snegler gikk dessverre dukken.
Gode nyheter 6 generasjon med eple snegler type blå er på gang.
Huff Jarle. Alle mine blåneser er også døde. Men har igjen to pianosnegler . De er ikke enkle de der altså.
Nå er jeg så og si ferdig med reolen. Bare noen småtteri jeg skal ordne med. Så nå skal dere faktisk få bilde av hvert et kar. Har aldri fått tatt ordentlige bilder av karene mine før. Men det ble ganske bra i dag. Det blir sikkert gjort litt forandringer etterhvert men dette er sånn de ser ut i dag.
Kar nr 1.
* Blå epler
* Oransje suller
* Marisa epler
* Diverse reker
* Salt og pepper cory og Triller
* Guppy



Kar nr 2.
* Hvite epler
* Sorte malaysiske sandsnegler
* Aneus cory
* Diverse reker
* Et par kampfisk

Kar nr 3.
* Rosa epler
* Sebra epler
* Sorte suller
* Guppy
* Kuhli ål
* Panda cory
* Div reker
Kar nr 4.
* Gule epler
* Marisa epler
* Gule suller
* Knurregurami par
* Neon tetra
* Mønstret malaysiske sandsnegler
* div reker

Kar nr 5.
*Saltvann under innredning. Det var noen få Thiara Winterii oppi der og de trodde jeg kom til å dø. Men de har levd i saltvann noen dager nå???

Kar nr 6.
* Lilla epler
* Sebra epler
* Sorte suller
* Ensfarget Malaysiske sandsnegler
* div reker
* kampfisker,en hanne og to hoer
* Seifinnemolly

Det er sikkert noe jeg har glemt og det kommer sikkert til å bli forandret ettersom jeg kommer på ting. Men foreløpig er jeg fornøyd. Håper plantene vil vokse og gro.
Her er også bilder av mitt 60 liters saltvannskar. Det er ikke så flatt som det ser ut på bildet. Det er masse rom og hulrom mellom steinene men det kommer ikke frem....Ikke akkurat HD....
Jeg må også vise frem Nemoene mine som elsker denne bubbletipp anemonen. De er så fine ....
Søte klovnefisker veldig bra bilder, liker kombinasjonen av farger
Her er goguten min i karet. Golden heter den. Har hatt den i mange år nå. Den har en liten kamerat, men den har jeg aldri fått til å tatt bilde av. Den er veldig sky. Men den har vokst veldig den også. Er spent på hvilket kjønn det er på de.
1. Her er det to kompiser som deler på maten...
2. Står pent på rekke...
3. En av mine nydelige guppyer...
Måtte inn og kikke etter gammelt. Så flott akvariereol du har fått
Takk og takk.
Ja det ble veldig bra nå.
I dag fikk jeg endelig en ny sneglesort. Batmansnegle eller algesnegle som den også kalles. Den har veldig kul form, minner meg om en ufo......helt svart og det ser ut som den har sånne batman vinger på sidene. Veldig arti. Det ser ut som alle er i live også. Har tatt masse bilder som jeg skal legge ut. Veldig morsomt med en ny sort igjen..Håper det kommer flere...
OJ har hatt veldig mye å gjøre og mye av oppmerksomheten har gått til saltvannskarene. Nå er reolen og alle saltvannkarene oppe og går. Så nå er det på tide å roe ned litt og la det gå seg til. Jeg bytta vann i reolen her om dagen og alle verdier har vært perfekte hele tiden. Ingen ammoniakk eller nitritt har kommet og nå har det gått snart i en måned. Det ble vel nok med en liter tykk bakterieflora håper jeg.
Nå har eplene lagt egg også i sitt nye hjem og noen har klekt i mine små 30 litre mens jeg satt opp reolen. Så de begynner å få en bra størrelse. Sullene ser jeg har begynt å føde igjen og Marisaene kommer kjempefort ser jeg. I et av karene er det faktisk blitt flere små babyer. Sebraene har også fått småttiser så nå er det bare og vente til de vokser seg til...Så alt går nå meget bra.
Jeg har fått en ny sneglesort ja som jeg skrev om sist og de beiter alger hele tiden..de er så morsomme å se på for fasongen minner meg om noe som jeg ikke får satt ord på...
Her er tre bilder av Batmansneglene. Jeg har bestilt flere for jeg skal ha de i alle karene etter hvert.
Får du orden på saltvannskaret du hentet på Lundamo?
Nei , det ble for mye vannbytter for å få karet rent så jeg tok ut alt og satte det oppi 160 litern. Sanden var nesten stein hard og når jeg fikk kommet igjennom så var det sååå mye grums at jeg måtte bare gi opp. Jeg blandet og byttet 4 bøtter med salt og det orket jeg ikke. Skummeren funket ikke for fikk ikke justert den så den skummet over. Den manglet den regulerings slangen der du kan regulere farten på den for å si det sånn. Det var for mye dritt oppi der men tok ut sanden og alt og fant en krabbe og masse små turbosnegler, sjøstjerner osv. Men vannverdiene oppi der var perfekte unntatt PH som var for lav. Det var jo utrolig ....Den lille klippo gav jeg til Tam Lade for jeg ville ikke at den skulle ta mine polypper også. Jeg hadde den i 160 litern og der var det noen polypper men den rørte de ikke. Har de tenkt på at det kan være krabben som har spist opp polyppene deres tro? mulig de ikke visste at de hadde den.? Den er i min 160 liter og det kan godt hende at jeg også ikke har visst at jeg hadde den ???...men den gjør i alle fall ingen skade enda...
Fiskene går nå i 160 litern og har det bra. Alt av liv har berget ....
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap