Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 15)

Takk jørgen...

Jeg tror jaggu Speedy har fått juling. Den har vært så shabby etter at lilly kom oppi karet til han. Jeg har sittet og nistirret på lilly i dag og jeg tror jaggu ho er en plakathanne. Ho har veldig lange brystfinner og ingen eggleggingsrør. Jeg har trodd Speedy har holdt på å dø for han har ligget gjemt under en stein osv. Så jeg tok ut Lilly og satte oppi en blå hoe.....og han har svømt noen runder nå så vi får se....jeg hyler høyt hvis den dør fra meg nå....vannet er ingenting galt med ...men skal ta vannbytte snart uansett så det vil jo ikke skade. dakkar Speedy...

2 klaser holder snart på å klekke og to nye er lagt og en er ikke klekkeferdig enda...så nå begynner det å ta seg opp. Både sebra epler og marisa eplene har lagt masse eggklaser. Nå mangler det beibiser av blå og lilla og hvite. Det er utrolig kjedelig å vente på egglegging.

Jeg har nå fått en ny beboer i saltvannskaret mitt som heter Blom. Det er en kråkebolle som spiser alger. Den gnager helt ned til steinen. Er den ikke fin???
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
Takk jørgen... Jeg tror jaggu Speedy har fått juling. Den har vært så shabby etter at lilly kom oppi karet til han. Jeg har sittet og nistirret på lilly i dag og jeg tror jaggu ho er en plakathanne. Ho har veldig lange brystfinner og ingen eggleggingsrør. Jeg har trodd Speedy har holdt på å dø for han har ligget gjemt under en stein osv. Så jeg tok ut Lilly og satte oppi en blå hoe.....og han har svømt noen runder nå så vi får se....jeg hyler høyt hvis den dør fra meg nå....vannet er ingenting galt med ...men skal ta vannbytte snart uansett så det vil jo ikke skade. dakkar Speedy... 2 klaser holder snart på å klekke og to nye er lagt og en er ikke klekkeferdig enda...så nå begynner det å ta seg opp. Både sebra epler og marisa eplene har lagt masse eggklaser. Nå mangler det beibiser av blå og lilla og hvite. Det er utrolig kjedelig å vente på egglegging. Jeg har nå fått en ny beboer i saltvannskaret mitt som heter Blom. Det er en kråkebolle som spiser alger. Den gnager helt ned til steinen. Er den ikke fin??? :-)

huff nei nei nei, speedy må klare seg, synd om han ikke klarer seg.

Ja den sånn kråkebolle vil jeg også ha, begynner å bli litt gressalger og grønne micro alger hos meg nå. Har fått tak i noen gule mollyer som skal få flytte inn i saltvanns karet på nyåret.
Håper virkelig at speedy klarer seg ellers begynner jeg å tro at det ligger en forbannelse over navnet. :O
Her er samme kampfisken jeg vant fotokonken med....nudelig....men den har også gått sammen med en rød hoe som viste seg å være plakathanne. Grrr....Så det på finnene og mangel på eggleggingsrør. Noen ganger så ser det ut som de har eggleggingsrør men så er det borte, og når man ser de begynner å yppe seg så er man ikke i tvil. Så disse skal dyrebutikken få tilbake. De selges altfor tidlig i butikkene. :-/
Spock
[QUOTE=Heidi Ingdal]Takk jørgen... Jeg tror jaggu Speedy har fått juling. Den har vært så shabby etter at lilly kom oppi karet til han. Jeg har sittet og nistirret på lilly i dag og jeg tror jaggu ho er en plakathanne. Ho har veldig lange brystfinner og ingen eggleggingsrør. Jeg har trodd Speedy har holdt på å dø for han har ligget gjemt under en stein osv. Så jeg tok ut Lilly og satte oppi en blå hoe.....og han har svømt noen runder nå så vi får se....jeg hyler høyt hvis den dør fra meg nå....vannet er ingenting galt med ...men skal ta vannbytte snart uansett så det vil jo ikke skade. dakkar Speedy... 2 klaser holder snart på å klekke og to nye er lagt og en er ikke klekkeferdig enda...så nå begynner det å ta seg opp. Både sebra epler og marisa eplene har lagt masse eggklaser. Nå mangler det beibiser av blå og lilla og hvite. Det er utrolig kjedelig å vente på egglegging. Jeg har nå fått en ny beboer i saltvannskaret mitt som heter Blom. Det er en kråkebolle som spiser alger. Den gnager helt ned til steinen. Er den ikke fin??? :-)

huff nei nei nei, speedy må klare seg, synd om han ikke klarer seg.

Ja den sånn kråkebolle vil jeg også ha, begynner å bli litt gressalger og grønne micro alger hos meg nå. Har fått tak i noen gule mollyer som skal få flytte inn i saltvanns karet på nyåret.
Håper virkelig at speedy klarer seg ellers begynner jeg å tro at det ligger en forbannelse over navnet. :O
Ja jeg begynner og lure jeg også...men jeg mata i sted og da kom den opp og spiste..og det er jo bra.....
Inaktiv bruker
den kommer seg sikkert igjen. håper iallefall det.
Tok du vare på noen C. trilineatus egg da de lekte, Heidi? Hvordan går det i så fall? Eller lot du bare fiskene ha fest med dem etterpå?
mona o
Tok du vare på noen C. trilineatus egg da de lekte, Heidi? Hvordan går det i så fall? Eller lot du bare fiskene ha fest med dem etterpå?:)

Jeg tok ikke vare på eggene for dette kom så overraskende på meg at det falt helt bort. Jeg var jo i ekstase over at de lekte av seg selv. Men det var masse egg så håper at noen kanskje har klart overleve. Har ikke sett noen enda.

Har kun et kampfisk par i karet pluss trillene. Men skal prøve å ta noen egg hvis de leker flere ganger. Jeg skal sette inn kneprotese 14 januar så det blir nok en stund til jeg får til å passe på egglegging. Men hadde vært kult å prøvd.

Jeg så lekstendenser på pygmecoryene mine en dag...men vi skulle bort så jeg fikk ikke fulgt med. Så ingen egg i karet etterpå. De er jo så søte vettu...er overalt i karet og veldig nysgjerrige når de vanlige leker. De prøver å spise eggene men klarer ikke å gape over de..hi hi
Vært en liten pause her inne. Har nå fått satt inn kneprotese i venstre kne og det har gått veldig bra. Stingene ble tatt sist mandag og i dag er det tre uker siden operasjonen. Jeg har begynt til fysioterapi og går uten krykker nå og har lite vondt. Så dette var velykket og første steget mot et nytt og smertefritt liv. Neste kne skal taes på juni hvis det går bra.
Så det er endel som venter på snegler der ute , men satser på å komme igang fra uke 8.

Ellers så har Speedy flyttet til et annet kar for den er veldig passiv. Lurer på om jeg skal flytte han i et kar med mere sirkulasjon. Han virker ikke syk heller men ligger bare rolig på bunneneller på plantene. Det ble ingen suksess i 30 litern sammen med en dame.

Jeg hadde forresten lek i 160 litern mellom en stor flott hanne og en liten rød dame. Men neontetraen som går i karet spiste opp alle egga. Dumme hannen skjønte ikke at han skulle fange egga og legge de i skumredet. Håper han lærte til neste gang.

Jeg kjøpte meg en ny nydelig flerfarget hanne på tirsdagen. Den hadde jeg oppi 30 litern men den har gjemt seg den....jeg må finne en mindre hoe til han for ho er mye større enn han. Skjønner ikke noe, de spesielle fine kampfiskene er noen små pingler. De gammeldagse røde og blå er mer robuste og leker når de får lyst. De flerfarget er så tamme. Har nesten ikke sett den nye etter jeg kjøpte den...

Snegler klekkes i hytt og pine om dagen men syns ikke de vokser så veldig fort....men fine blir de i alle fall. Masse fine farger kommer.....Jeg har to kar hvor jeg har Marisa epler i og det ene legges det egg som bare juling mens i det andre er det ikke lagt en eneste klase. Lurer virkelig på hvorfor ? Det er både hanner og hoer i karet og planter og alt er så og si likt.....men ingen legger eggklaser i det karet...
Sebra eplene også er veldig trege til å legge egg syns jeg. Før så bombarderte de karet med eggklaser men nå ser jeg ikke en eneste en...skal prøve å flytte de til et annet kar og se om det hjelper..

Skal måle verdier i karene i dag og bytte vann.
1. Her er Pynte den andre kråkebollen min som jeg fikk fra Tor Erik fra Levanger. Den samler alt den finner og legger på ryggen.
2. Her er Blom som nøyer seg med litt mindre ting å pynte seg med....
3. Se den nydelige snegla jeg fikk fra Tor Erik. Nydelig farge.

Nå har jeg drevet og limet fast alt i karet som kan limes fast.
Inaktiv bruker
Så bra det var en vellyket operasjon.

Håper speedy klarer seg, hadde vært stilig om han kunne reprodusert seg. ^^

De kråkebollene dine er kjempe stilige.
Velkommen tilbake og gratulerer med en vellykket operasjon.

Så det er hos deg alle eggene blir lagt altså? Her finnes det ikke tegn til interesse og reprodusere seg.
Mulig dem fremdeles sørger over Gomle(mor) og forvirret(far) sin bortgang. Dem var jo flittige foreldre som har skaffet et par hundre etterkommere, bare synd dem er så aseksuelle..

Har du en viss peil på str eller alder før eplene er kjønnsmodne?

Siste sending fra deg var dessverre ikke så vellykket som jeg først trodde, dem fleste har falt fra en etter en, vet ikke om det kan ha vært kulden eller at jeg ga dem en for brå overgang her. Men krysser fingrene for at resten klarer seg nå.

Så godt å høre at operasjonen var vellykket, og godt å ha deg tilbake
Takk alle sammen. Har du sjekket vannet for Nitrat? Ikke mange som tenker på det men de tåler faktisk ikke høye verdier av Nitrat. Mine startet å legge egg da jeg fikk ned nitratvedien i karet. Hadde over 100 og det var ikke særlig. Har 12,5 i springvannet også så da skal det lite til før det blir for høyt.

Her er tre forskjellige rosa snegler.
Så nydelige Du må bare be sneglene om å legge egg, for når det blir mildt, så vil jeg gjerne kjøpe noen av deg igjen Savner eplene mine.
Heidi Ingdal
Har du sjekket vannet for Nitrat? Ikke mange som tenker på det men de tåler faktisk ikke høye verdier av Nitrat. Mine startet å legge egg da jeg fikk ned nitratvedien i karet. Hadde over 100 og det var ikke særlig. Har 12,5 i springvannet også så da skal det lite til før det blir for høyt.



Nitrat hr ligget på under 10 i alle 3 karene, PH på over 7 og Gh på over 12.

Hadde et tilfelle hvor PH datt brått ned i 5-6 i 65 literen men det var pga eikeblader, prøvde litt overforing men da kom det utslag av nitrit.

Virker på meg som dem bare ikke er interesserte i reproduksjon, er ikke tegn til forøk engang. Men mulig dem er for unge ennå og da??
sessan
Så nydelige :-) Du må bare be sneglene om å legge egg, for når det blir mildt, så vil jeg gjerne kjøpe noen av deg igjen :-) Savner eplene mine.

Ja her legges det egg i bøtter og spann. Så de blir akkurat passe stor til våren. Det klekkes massevis også.
I dag ble jeg så glad at jeg kunne heist flagget hadde jeg hatt flaggstang. Jeg hadde bestilt meg 20 sorte suller med gule prikker. Jeg tenkte det er de vanlige med små prikker men det var det ikke , det var Arnoldsnegler...hurra meg rundt disse har jeg prøvd å få tak i i flere år. Jeg hadde noen få som jeg samlet på og de fikk unger også så nå ble jaggu bestanden utvidet gitt. De er jo så fine de Arnold sneglene. Så håper de får masse beibiser.
Legger ved et bilde av Arnold sneglene mine....Er de ikke fine?
Her er tre bilder av mine nydelige saltvanns snegler. Disse kalles Stomatella og finnes i flere farger. De er så nusselige.
Jeg har nå 4-5 stk av disse i 60 litern og så har jeg nå 6 stk i 160 litern med saltvann. Jeg håper de blir veldig mange ....
Kabe
[QUOTE=Heidi Ingdal]Har du sjekket vannet for Nitrat? Ikke mange som tenker på det men de tåler faktisk ikke høye verdier av Nitrat. Mine startet å legge egg da jeg fikk ned nitratvedien i karet. Hadde over 100 og det var ikke særlig. Har 12,5 i springvannet også så da skal det lite til før det blir for høyt.



Nitrat hr ligget på under 10 i alle 3 karene, PH på over 7 og Gh på over 12.

Hadde et tilfelle hvor PH datt brått ned i 5-6 i 65 literen men det var pga eikeblader, prøvde litt overforing men da kom det utslag av nitrit.

Virker på meg som dem bare ikke er interesserte i reproduksjon, er ikke tegn til forøk engang. Men mulig dem er for unge ennå og da??
De begynner å legge egg når de er mellom 3-5 km. hvis du har av begge kjønn så vil det bli , det gjelder å ha tålmodighet. Jeg vet hvordan det er å vente på eggklaser selv...forferdelig irriterende.
3-5 km!!!!! Må skaffe større kar her..

Etter jeg hadde skrevet forrige innlegg var jeg nede og til min store glede var det 2 hvite som prøvde seg, men dem er ikke mer enn 2-3cm. Dem største gule er nå 3-5cm men ikke vit noe tegn, hvordan er det med innavl på epler? alle mine gule er jo søsken.

Regner da med at det er av begge kjønn, er ca 15-20 gule og 3-4 blå på 3-5cm.
Kabe
3-5 km!!!!! Må skaffe større kar her.. ;) ;) ;) Etter jeg hadde skrevet forrige innlegg var jeg nede og til min store glede var det 2 hvite som prøvde seg, men dem er ikke mer enn 2-3cm. Dem største gule er nå 3-5cm men ikke vit noe tegn, hvordan er det med innavl på epler? alle mine gule er jo søsken. Regner da med at det er av begge kjønn, er ca 15-20 gule og 3-4 blå på 3-5cm.

oj he he en diger snegle gitt....
Har aldri hørt om innavl på snegler. Tror ikke det har betydning. Har aldri lest at det er noe problem. Tenk hvor mange som fødes i det fri livet også. Tror nok det er både søsken, mor og far om hverandre. Ikke hatt noe problem med det her. Hannene vil kunne prøve seg fra de er ca 3 cm men hoene legger ikke egg før de er over 3 cm. Det hender ofte at yngre hoer blir paret mot sin vilje, da er det som regel en slosskamp før en av de gir opp. Ofte kan den første eggklasen være ufruktbar også. Så la de bare være mest mulig i fred for da går syklusen deres bedre.
1. Regnbuefiskene mine begynner å bli ganske store nå. De er så flotte...
2. Her er slangesjøstjerna mi Speedy....
3. Gul svamp i saltvannskaret...disse finns i masse flotte farger.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap