Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 2)

En sorgens dag hos meg i dag. Hesten til dattera mi Nikita måtte avlives i dag. Det er bare så trist. Ho hadde så vondt i en fot at de kunne ikke gjøre noe med den, så eneste rette var å la ho slippe mer smerte. Nikita ble 11 år og Julie mitt første barnebarn er født og oppvokst med Nikita. De har vært uadskillelige. Nikita har passet på Julie helt siden ho begynte å gå. Julie tuslet rundt omkring med Nikita i hælene.
1. Det flørste bildet sier vel alt om hvordan de var sammen. Lekekamerater og bestevenner.
2. og 3. Når julie var i nærheten så la Nikita alltid mulen ned på hodet til Julie....gjensidig kjærlighet. Julie elsket å ri på Nikita og etterpå var det vasking og børsting og all slags service. Da Nikita og de to andre hestene de har, gikk på beite så måtte julie opp til de og se hvordan de hadde det. Da var det både epler, gulerot og masse godt å få.
Nå er Nikita borte, men lever videre i våre hjerter. Jeg har grått og grått i hele dag. Kan ikke fatte at den nydelige hesten vår er borte. Vi var alle så glad i den.
R.I.P. Nikita.
Åh, sånt er så ufattelig trist...
Ja det gjør vondt langt inni hjerterota.
Jeg har oppdaget i alle fall 4 små bettayngel i karet til Julian og Åshild og jeg vet det er flere inni javamosen. De små holder til fremme ved glasset helt nede ved sanden. Det vet jeg hvorfor de gjør nå..det er fult av bittesmå hårstråtykke marker som ligger og kveiler seg nede ved sandkanten. Julian og Åshild spiser de også for de ligger oppå steinene og der vises de godt. De ser ganske store ut over magen de ynglene så det er sikkert god kost. Så komisk å se på de for de stuper mot de og rister de og så spiser de. Ser ikke ut til at Julian og Åshild bryr seg om de.
Denne gule eplen ser også ut som den får nok mat...
Uff, så trist

Men takk for svar på spørsmål om sneglegener
I dag har Petrus flyttet til en person som har større kar og som vil ta vare på han. Det var litt trist, men samtidig godt å vite at jeg nå kan innrede karet mitt på nytt...Jeg vil aldri glemme Petrus for han var veldig tam. Så i dag fikk ha sitte på hånda mi og bli klødd på magen for siste gangen.

I dag har jeg også hentet den levende steinen min...jeg har nå tappet karet fult av vann og satt i gang filter, skummer og alt som må testes for å se at det virker. Det ser bra ut så langt. Skal vaske sand og ha oppi senere i kveld og lage saltvann. Så har jeg oppi den levende steinen i morgen. Det karet var veldig stillegående og lyset veldig flott. Det var veldig fine svamper oppi karet så vet ikke om det er lurt å bytte de ut med grovere. Noen som har peiling på det? Må sjekke ut med noen proffer på saltvannsforumet. Bilder kommer senere. Dette er veldig morsomt...)
Hva er Petrus for noe?
Gleder meg til bilder fra saltvannskaret, det blir spennende!
Og utrolig leit å lese om hesten...
Petrus var en stor Pleco som jeg reddet fra å bli avlivet. Eieren ville ikke ha den mer og sa han kom til å ta livet av han og da fikk jeg dårlig samvittighet og måtte bare ta han. Jeg har vel hatt den noen månder og tenkte å levere han til Tam Lade men så hadde dyrebutikken fått en kunde som var ute etter en sånn en. Så i dag ble den levert til ny eier.
Den er over 40 cm lang og veldig tam. Jeg holdt han og han sugde seg fast på underarmen min og så klødde jeg han på magen og da gryntet han. Måtte bare slutte å gjøre det, for jeg ble så veldig glad i han og det hadde blitt veldig vondt å levere han ifra seg hvis jeg skulle fortsette med dette. Så nå håper jeg at den får det bedre i større kar. Men kommer til å savne goguten min likevell.
Nå har jeg fylt opp karet med korallsand og fått til saltinnholdet . I morgen skal jeg ha i levende stein. Karet skal få stå og gå seg til i natt. Så skal jeg sjekke vannverdiene i morgen og se hva Ph og GH er for noe. Spennende dette gitt..
1. Her er plassen saltvannskaret skal stå. Det er ikke ferdig enda.
2. Her er karet blitt nøye inspisert over hva alt er for noe. Alt sitter ferdig montert bak i rommet der.
3. Her har karet stått et døgn med vann og sjekket at alt virket. Det gjorde det.
1. Her er alle de levende steinene jeg skal ha i karet.
2. og 3. Her er karet ferdig med steiner oppi. Det er god plass mellom steinene til sirkulasjon og evt nye dyr som skal flytte inn.

Måle vannverdiene i dag når det er nyoppsatt.
PH: 8
GH: Over 20 da sluttet jeg å telle..
KH: 7
Nitritt: 1,6
Salt: 1026
TP: 26

Skal nå bare la set gå og gå og gå og se hva som skjer. har ikke peiling om jeg må bytte vann fremover men det skal jeg finne ut. Nå skal jeg la det stå og putre for seg selv til jeg hkan kjøpe snegler og evt noe annet.
Gratulerer med ny personlig tråd

Trist å lese om hesten deres De er desverre avhengig av fire friske bein. Håper det går bra med jenta som miste beste vennen sin.

Takk for det.
Det går bra det, livet må gå videre og når man har dyr så må man være forberedt på at de en dag ikke er mer. Men trist at det skulle skje pga en skade da. De blir jo som familiemedlemmer. De hadde fått lov til å grave ho ned på gården der de bor, så de har laget et veldig fint gravsted for Nikita. Minstemann på 3 skjønner ikke så mye, men bruker ordet død når han snakker om Nikita. I går mårrest ville han bort på grava og tenne lys og vise frem det nye pusslespillet sitt til henne...h eh e. Lurte på om ho ikke ble bra snart så ho kunne komme opp fra jorda snart.
1. Denne rosa eplen tror jeg ikke får striper men blir helt babyrosa. Jeg syns disse er mye finere enn de mørke. Det kryr av slike søte lyse rosa i karet.
2. Dette er to flotte aglespisere. Disse går i 350 litern min og de er kjempestore. Tror de er i alle fall 3 cm.
3. Her er jegerne lagt egg. Det er så mange egg i karet at jeg blir helt redd. Pumpa er helt sparklet med egg, røttene og i mosen.
Så bra at de slapp å slakte henne, det er det jeg synes er så grusomt når det gjelder hester. For det er liksom en så brutal måte, og det virker så barbarisk når det gjelder et dyr man har vært så glad i.


Den rosa der var absolutt supersøt !!! Hvor store er de nå, ble virkelig fristet til å betille noen, hehe for mine rosa har striper. Minner om de lyseblå, for de har liksom samme sarte fargen.

Mine er ikke kjønnsmodne enda, men det nærmer seg vel. Er det noen farger som er litt dumt å ha i samme kar, med tanke på hvilke farger de får på avkommet? Vil jo gjerne ha pene farger og ikke bare grumsete farger.
Ja jeg håper de rosa holder seg stripefri. Den på bildet er over 1 cm så da tror jeg det ikke kommer striper. Skal sortere ut de største og fineste og avle på de og se om de forblir så lyse rosa. Ja de blå har også samme nydelige babyblå fargen. Jeg har noen helt lyse blå som det er litt lilla i og de er så delikate. De ser ut som perlemor. Det samme med lys rosa og gul, ser ut som rødoransje når de blir større. Jeg liker de best uten striper, vet ikke hvorfor. Men syns de lyse er finest. De lilla er veldig fine men litt mørke så de er finest når de blir krysset med gule. De rosa stripete syns jeg blir for mørke..men dette er jo smak og behag. Har noen små lilla som ser ut som de blir lysere men de er så små at det er vanskelig å se enda. Derfor er dette så spennende.
Her er en lilla som ikke har så mye striper enda, og denne er også i samme størrelse som den rosa.
Jeg er kjempespent på saltvannskaret mitt. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre videre. Har tusen spørsmål og finner ikke svar på noen av den hverken her eller der. Så har mailet til en privat for å få svar som jeg har spurt før.
Jeg vet ikke hvor mye en skummer skal skumme...det var ikke med noen tegninger over hva som er med og hva som skal stå hvor. Alt var bare satt på plass. Hvor ligger UV lyset f.eks? men får vel svar etterhvert. Gleder meg til å følge med steinen om det dukker opp noen dyr der,,bare det ikke dukker opp en mantisreke så skal jeg være glad. Så er det å søke og finne de letteste artene av fisker og diverse koraller osv. Hvor søker man etter sånt? Jeg vil også ha sånn kreps som er inni snegleskall og kanskje sjøstjerne? Reke må jeg også ha...og for ikke å snakke om snegler....Gud så moro dette er. )))
kan du ikke samle sammen snegler av hver farge og ta bilde av dem?

Saltvannsakvarie virker som mye vanskeligere enn ferskvann. Håper du får svar på de tingene du lurer på
Heidi, har du virkelig hatt hvite suller?? Så på bildene i basen og så du har sendt inn bilde av en hvit en... Den var helt utrolig søt!! Er det vanskelig å få tak i disse? Hvor fikk du tak i dem?
Liker sullene kjempegodt. De er så søte der de drar seg framover og leter med nesa De jeg har er noen veldig ivrige klatrere da... De er overalt på røtter, og glasset og stenene. Er dette egentlig normalt?
Ja det er normalt at de er overalt. Jeg fikk den hvite da jeg bestilte gule. Det har kommet mange overraskelser med de gule. Anton sneglen kom også sammen med en gjeng gule.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap