Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 3)

Nå er saltvannskaret mitt helt brunt av alger. Det skulle visst være normalt. Jeg ser at det er liv inni der. Masse rare vekster kommer frem. Jeg tror jeg skal sette oppi en sirkulasjonspumpe til. Spennende til tusen...
Levende stein må jo være noe av det mest spennende som fins! Det dukker jo opp så mye rart
ja det dukker stadig opp noe nytt i karet. Reiser til syden på lørdagen så da tenker jeg det har forandret seg til jeg kommer hjem. Gruer meg til å flyyyyyyy. Noen tips for flyskrekk tas imot med takk.


Her er tre bilder av saltvannskaret. Nå er det dekket av brun alge.
Farsken bildene var jo lagt inn før....
Er baby suller korte og breie? Har dukket opp en som jeg ikke husker å ha kjøpt, og den er omtrent 7 mm lang, svart skall, gul kropp. Og skallet er veldig bredt øverst oppe i åpningen. Sandsneglenes unger er jo også små, men skallene er lange og smale. Så jeg lurer på om dette er en unge, og hvor store de er når de fødes. har nemlig ikke hatt de så lenge, bare 2 uker.

flyskrekk ..... tja. noen glass vin? hehe nei, men ha med en bok, musikk ... ting å gjøre på så går iallfall turen fortere.
Husk å puste Heidi! Det er vanskeligere å være vettskremt hvis man trekker skuldrene bakover så brystet blir åpent, løfter hodet litt kjekt og trekker pusten langsomt så dypt man kan og slipper den ut helt rolig. "Puste med magen" er et uttrykk jeg blir litt fnisete av, men poenget er å få luft i den nederste delen av lungene som faktisk befinner seg et godt stykke nedenfor navlen.

Et tips fra de gamle kinesere (er terapeut i tradisjonell kinesisk medisin) er å banke frem motet, punktet finner du ved å sette håndflatene mot hverandre, skille dem uten å skille i håndleddet (som en V), vri, der de to dalene møtes sitter punktene. Da har du i alle fall en gåte å løse i stedet for å være redd, det der er det enklere å demonstrere enn forklare merker jeg ;o)

Så er det selvfølgelig det at de som jobber på flyet er akkurat like lite opptatt av at noe skal gå galt som du er, hvilket er en tullete ting å si fordi det vet jo den rasjonelle delen av deg allerede. I tillegg er det ikke så mange andre muligheter for å komme seg så langt sydover før ferien er forbi, og det er jo deilig med opplevelser. Sykle hjem til alle akvariene er heller ikke noen opsjon. Det er en ganske kort periode i livet du evt. sitter der og er veldig engstelig, ikke la den perioden bli lenger enn nødvendig ved å grue deg! Har vært gift med en flyskrekk en gang skjønner du, så jeg har alle argumentene inne. Han ble kvitt den i løpet av to turer til Hawaii samme år med tre mellomlandinger hver vei...

God tur, kos deg noe veldig!
Ja da var det tilbake til virkeligheten...fra 26 grader til 4 på værnes da vi landa i 3 tia natt til søndag. Hutte tu. Jeg fryser ihjæl her. Knærne har vært så fine og lite stive at det har vært en fryd.
Jeg glemte flyskrekken da barnebarnet mitt på 9 år fikk fullstendig panikk ved avgang og landing på tur nedover. Var litt bedre da vi dro hjem. Stakkars menneske sier jeg. Ho var helt gjennomvåt av svette etterpå. Det roet seg da flyet kom opp i marsjfart.
Gubben hadde hatt ansvaret for matingen og det hadde vært dødt alt hvis jeg hadde vært en uke lenger. Måtte bytte vann på 2 kar da jeg kom hjem midt på natta...og tok vannskifte på alle i går også. Skal ta de små karene som står på boden i dag og fylle etter vann i saltvannskaret. Ingenting har dødt heldigvis ..
Saltvannskaret har blitt så fint, ser ut som algeveksten har stoppet litt opp nå. Fikk vekk algene på ruta da jeg kom hjem var det mye vakkert å se. Skal legge ut bilder når jeg får tid. Kjøpte meg to snegler i Spania og de heter Topio Og Gigio og det var det eneste de visste. Skal legge ut bilder så fort jeg kan...
Var på båttur og der var det mulig å se under vann, så der var det masse fint å se. En eventyrverden. Alcudia anbefales for alle som vil på ferie med barn. Alt er tilrettelagt og folusert på barn. Veldig flott.
Koselig at du har fått deg tråd, her kommer jeg til å stikke innom og lese. Jeg elsker din blanding av jordnærhet og øye for det vakre - i særs i bildeform. Akkurat sendt deg en mail forresten, jeg elsker sullene fra deg og må ha flere for tredje gang. Oj, der har jeg svar allerede *lese*. Ha det så fint imens.
Oppdaget i går en sneglelignende sak i saltvannskaret mitt. Skvatt skikkelig for det var helt grusomt stygt, men nå liker jeg han og kaller han Doffen. Den er mosegrønn og pæreformet og har to trompetlignende følehorn foran og to litt lenger bak. Den har et hull bak på ryggen og der kommer dritten ut har jeg sett. Den har ikke skall og har små utvekster på kroppen som er hvite ytterst. Den har spist nesten alle de brune algene i karet og på steinene. Så den er veldig effektiv. Bildene er ikke så bra men håper dere kan se Doffen. Håper han kommer på glasset så jeg får tatt bilder av han der. Har også oppdaget masse små sandsnegler og noe som ser ut som tusenbein. Noen reke eller krepslignende små spretter rundt også. Men umulig å få sett hva det er. Har også dukket opp noe som ligner på små nelliker. Får ikke tatt bilder av de for de er så små, men ser at de sprer seg. Så dette er spennende. Gruer meg litt til å nedi karet for det er litt skummelt med alle de dyrene. Håper alt er ufarlig...
Her er de to sneglesortene jeg fikk smuglet over til Norge.
1. Her er Topio
2. Her er Gigio
3. Her er Topo Gigio som er et navn på en restaurang som vi spiste to ganger på. Helt fantastisk mat der. Så oppkalte mine nye snegler etter den...He he
Vi kjørte forbi en dyrebutikk i gamle Alcudia med buss og hadde vi leid oss bil så hadde vi kjørt tilbake og tittet. Det får bli neste gang...
Her er Doffen på bakveggen og har nå funnet ut at jeg har to av dem...help hva er dette og kan jeg ha det i karet?
Nå er det 24 dager siden jeg satte igang saltvannskaret. Det er et yrende dyreliv nedi der. Bortsett fra de to ukjente, Doffen og Donald så ser jeg noe som ligner på tusenbein. Har sandsnegler som faktisk ligner veldig på de som er i ferskvann. Så er det noen tråder som driver og slynger seg rundt og leter etter mat....Noen små krepslignende som jeg ikke får sett så mye på pga at de er så kjappe. Så er det endel plantevekster eller kanskje det heter koraller eller anemoner. Får ikke tatt skikkelige bilder i det karet....har prøvd å ta bilder av de blomstene ...ser ut som nellik den ene og den andre ser ut som en petunia i fasongen og er lilla med hvit kant rundt. Så er det en brunlig sak...Så har jeg noe som ser ut som fjær og de er blå i fargen.
De brune algene er borte takket være Donald og Doffen. Jeg skjønner ikke hva slags dyr det kan være. Tror kanskje det er en sjøhare men vet ikke, skal spørre på saltvannsforumet. Har tatt endel bilder av den i dag.
1. Her ligger den og hviler. Den ser jo så søt ut der den ligger sammenkrøpet. Den er faktisk 3-4 cm bare når den ligger sånn.
2. Den har to hull på ryggen og her ser dere det øverste hullet som muligens brukes til forplantning??
3. Her ser dere det nederste hullet og der kommer avføringen ut. Grå små klumper.
Utrolig fasinerende skapning.
1. Her ser man tydelig at den har hvite øyne.....
2. og 3. Her strekker den seg og det ser ut som den lukter etter noe. Beveger hodet opp og ned og fra side til side. Synd at bildene ikke ble klarere men fikk det bare ikke til. Den er utrolig underholdende å se på når den gjør slike stunts.
Her er to bilder hvor den ser meg rett i øynene....ser ut som den lurer på hva jeg er for noe....Den minner meg om en sjiraff.

Jeg har også bestilt meg to sorter snegler til saltvannskaret som kommer neste uke.
De heter Strombus dentatus og tusiostoma sp. Det blir spennende å se om de to går sammen med de andre eller om det blir kræsj i karet. Gleder meg....veldig!
Ganske søte da, uansett hva de er
I dag har jeg sortert alle sneglene mine slik at de går i de fargekarene de skal gå i. For en jobb. Mange av de og spesielt de lilla og blå hadde fått midtskill i skallet. De hadde fått stygge sprekker i skallet midt på eller ved snurren. Dette er noe som kan skje noen ganger og det har sikkert skjedd ved at syklusen deres har blitt brutt. Da vokser kroppen men ikke skallet og da sprekker det opp. Sneglene lever fint med de sprekkene og de legger egg og styrer på som bare det, men det er ikke så fint å se på. Jeg bruker de sneglene selv til å avle nye...

Nå har mange av mine voksne gamle epler begynt å falle fra. Så nå må jeg bare vente til neste generasjon begynner og legge egg. Har vel 2 hoer igjen tror jeg og det legges fortsatt eggklaser. Har 4 liggende til klekking.

Har veldig mange rosa i forskjellige rosafarger. Helt i fra mørk til lys lys stripefri rosa. Noen er det gult i og de ser ut som små soler, de blir rødoransje i fargen.
Det samme med de gule også, fra gult til lys gult. De blå er det mest blå flerfarget igjen men noen få rene er det. Hvite kommer og de er nydelige. De kan bli gulere jo eldre de blir men det er ikke sikkert.

Sullene har begynt å yngle. Har funnet 3 oransje og mange gule og sorte. Så nå håper jeg de fortsetter med det.

Har ikke sett ynglene til Blånesene etter at jeg kom hjem. Mulig de ikke tålte all den matingen og det giftige vannet. Det var i det karet det var værst. Men ingen av de voksne sneglene har strøket med, så håper de yngler igjen. Men den knallblå reka mi som vekslet mellom grønn og blå døde.

Sebra eplene har fått masse yngel og de er snart 1 cm store. Marisene har også begynt på noe, så det er håp for de også.
Posthornene stortrives og har blitt veldig mange etter den matingen til gubben....

Ellers har jeg funnet Erik kampfisk død i går. Han virket jo helt ok da jeg så han sist og spiste og virket frisk og fin....så plutselig finner jeg han død.

Mollyene og guppyene har formert seg endel kan man si.....det kryr av dem i karet....

Knurreguramiene mine har det bare bra for jeg hører den vante knurringen både morgen og kveld og ellers. Jeg lurer på om jeg må ta ut den ene hannen for det ser ikke ut som finnene vokser ut igjen. Hannen er ganske mobbete mot han også...

Jeg har forresten en blue pearl reke som er gravid, og håper det kommer masse små blå reker.
Nei nå må jeg vel ta kveld hvis jeg skal få med meg 17 mai.....
Høres ut som litt av en jobb å sortere. Kjedelig at kampfisken døde. Det er hannkampfisken min jeg ser etter hver gang jeg står opp Sitter å venter i spenning for å høre hva doffen og donald egentlig er.
Takket være Sølvi som linket til en flott side så har jeg funnet ut hva Doffen og Donald er for noe. De er to sjøharer eller nakensnegler som de også kalles. De er harmløse og spiser bare alger. De heter Dolabrifera Dolabrifera og kan bli 10 cm lange. Så de skal bare få bli hos meg. I går tok jeg på den ene og den var myk å ta på. he he ....
Målt vannverdier i går og PH var på 8 og KH på 5. Null i nitritt,. det var vel bra. Saltinnholdt er på 1026. Skal få opp PH litt. Etterfylt 5 liter vann i går. Satte inn ekstra sirkulasjon på 800 l i timen i går. Har også bestilt meg to sorter saltvannssnegler som heter Strombus dentatus og Tusiostoma sp. Den siste er humlesnegle tror jeg den heter. Så bilde av den og den er dort med gule striper...som en humle. gleder meg sinnsykt. Så om en måned så skal jeg bestille meg noe annet, må lese litt om hva jeg kan ha og ikke ha og hva som krevet. Har lyst på sånn blå kreps og sjøstjerne og en fisk. Men må lese og tenke på det først. Det blir i alle fall flere snegler.

Flere snegler blir det i mine ferskvannskar også. Har bestilt meg flere oransje suller for å se om det kommer seg med forplantningen. De har faktisk født 3 eller 4 stk mens jeg har vært borte så det kommer seg. Har også bestilt gule og der har de kommet skikkelig i gang med å føde. Men mange av mine gamle har dødd så det trengs litt nytt blod der nå. Håper det kan være noen overraskelser blandt dem. Arnoldsneglene mine har ikke formert seg mer enda men håper de kommer de også.

Mine store gamle epler som har gitt meg alle de små babyene har også begynt å falle fra. Så nå har de flyttet over i 350 litern på stua for en rolig pensjonist tilværelse. Det er ganske fult i da andre karene av småsnegler så det er bedre plass til de i 350 litern. De begynner å bli ganske store de som jeg har tatt av til å avle på også så det er bedre de slipper til nå.

Flyttet og så de største sullene mine og de var nærmest 10 cm store og de ble perfekt i 350 litern. Der går det nå både gule, sorte og oransje. De har faktisk satt i gang å yngle oppi der. Går mange små sullebabyer oppi der nå.

Har tenkt litt på det der med at noen eggklaser som blir født får midtskill og sideskill, dvs at skallet får sprekker enten midt på eller på siden ved snurren. har sett at det kan komme av endring i for eksempel temp ved vannbytte men det har jeg vært veldig nøye med så det kan det ikke være. Tror det kan komme av at sneglene er gamle og at kvaliteten ikke blir den samme..?? men vet ikke men det har kommet på de sneglene som har klekt sist...så skal følge med på dette. Det er en klase fra de rosa nå som holder på å klekke så skal følge med på de og se om de blir like dan. Det har ingen betydning for snegla, så lenge det ikke er så mye at den ikke klarer å holde trykket opp inni der. Jeg har jo hatt noen som også har lagt egg så jeg bruker slike snegler til å avle på.

Nei nå må jeg slutte ellers så gidder ingen å lese disse lange innleggene....
1. Lava snegla mi....skulle hatt flere...de er så nydelige.
2. En av mine Rili reker...
10 meter? Spørs om du må lage deg et saltvanns basseng etterhvert da
Nei nei det er 10 cm det skal være ..hutte meg tu....
I karet til Julian og Åshild så har jeg fremdeles ikke sett flere enn 2 yngel, en ganske stor blålilla og en rød. Så det er fra flere kull tydeligvis. Men Julian som ikke kunne fordra reker har tydeligvis blitt venner med de. Det har vært en oppblomstring av reker i det karet til gangs. Har bryr seg ikke om de nå.
Ser antydning til skumredebygging i dag...de flørter litt innimellom ser jeg.
Tror jeg skal prøve å fiske ut de to ynglene i dag og ha de i 60 litern.
1. Her er Julian stor og flott
2. Her er Åshild sett forfra....
3. En av mine nydelige blåneser...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap