Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 6)

Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
2. Denne har dukket opp i saltvannskaret mitt og ligner litt på speedy. Denne har rosa kropp og er ganske håretet for tiden. Har ikke sett den siden jeg tok bildet. Men den er jo søt da.
OI! Den var lik ja, hm, kanskje speedy egentlig liker salt vann, eller? nei, da hadde han neppe levd så lenge. På bildene kan det se ut som jeg har gitt speedy litt for bløtt og surt vann, eller ser det bare sånn ut?
Det ser ut som den har gått i surt vann men kanskje den er sånn i skallet? Hadde de surt vann da? jeg syns jeg kan se en liten mm som er litt ensfarget men vet ikke helt. Den er i alle fall kvikk og rask. Jeg har aldri sett den oppe ved vannskorpa for å trekke luft så det er sikkert en gjelle og lungesnegle. Men følehorn og den lange munnen den har får det ikke til å stemme med de artene jeg kjenner til. Få se hvis skallet vokser litt. Den må jo bli større enn dette. Det blir spennende å se. Men jeg tenkte på Speedy da jeg fant denne lille tassen i saltvannskaret. Speedy 2. Håper den dukker opp igjen. Hvis den ikke har blitt spist av den avskyelige firewormen jeg har i saltvannskaret. I kveld har jeg lagt en reke inne en strømpebukse for å se om jeg kan få fanget dritten. Har sett den under en sten i hele dag. Mamma var her i dag og ho grøsset og hadde ikke villet bo her hvis ho visste ho hadde hatt det udyret der i karet.
Jeg reiser jo bort på onsdagen til opptrening i 2-3 uker. Jeg skal skifte ut et kne og det er et ledd i forberedelsene til den operasjonen. Jeg må trenes opp skikkelig for å tåle belastningen både fysisk og psykisk kan man si. Så jeg er syk av bekymring over sneglene og fiskene mine mens jeg er borte. Gubben tok jo nesten knekken på alt med matingen hans mens jeg var ei uke i syden....men jeg får sikkert permisjon i helgene. Hadde vært veldig greit og visst at den eller de stygge ormene var ute av karet. Jeg har sett flere små men ikke vært så bekymret for de, før jeg så det udyret der komme ut av steinen. Hold på å falle av stolen. Den var med de børstene eller piggene på siden 1 cm brei og ca 10 cm lang. I et 60 liters akvarie virker det veldig stort. Har gravd og spurt hvordan jeg kan bli kvitt den men har ikke fått noe svar. Jeg må si det var mye mer hjelp å få da jeg startet med ferskvann. Det virker som man må være helt utlært i alt og alle for å kunne stille spørsmål. Jeg stiller sikkert mange dumme spørsmål også, så jeg tror ikke jeg kommer til å spørre så mye mer her inne og på SF. Får prøve og lese meg til mest mulig...Nå skal jeg se om ormen min har gått i fella, men det er vel for tidlig....
Ingen felle har gått i ormen....dritt..jeg så den ute flere ganger men må prøve å plassere den mer strategisk.
Jeg har også observert den lille Rhodactisen min. Den har falt nedi et hull i stenen. hadde håpert den kunne klatret ut selv men det ser ikke sånn ut. Får prøve å feste den med strikk og se hva som skjer. Jeg gruer meg til å nedi og fiske den opp for jeg må flytte på den steinen som ormene ligger under eller inni.
Men reka var helt vill...den hogg og hogg på størmpebuksen men den gav seg tilslutt. Den er mindre sky nå. Den kommer mer frem nå når jeg kommer. Den vet den får mat når jeg kommer. Den får en bitteliten bit av en Plecomin og den er helt tulletet etter den. Den drar den med seg så ingen andre får ta en bit av den. Den er bare helt hærlig....
Synd du har fått så dårlig inntrykk av saltvannsforumet ,selv har jeg fått mye hjelp der tidligere.
Ang. den ormen som du etterlyser svar på ,så tror jeg at de fleste ikke synes dette er noe problem da de som regel alltid finnes i saltvannskar. Du får se på de som renholdsarbeidere inntil du klarer å få tak i den. Må bare fortelle at gubben klarte å fange en av mine i går morges før han gikk på jobb . Den var da fremme og ble raskt fanget med planteklypen

Et godt råd er ellers å ha hansker på seg når en jobber i karet ,både for din del og innboerne i karet.Det beste er å ha lange hansker som går over albuen ,men det er vanskelig å finne noen gode som ikke blir ødelagt etter en gang slik som veterinærhanskene ofte gjør.

Siden du føler du ikke får nok svar på SF så er det kanskje større håp hvis du legger spørsmålene direkte ut på forumet og ikke i din personlige tråd. Ikke alle som leser disse til enhver tid
Oj ..men mine er ikke fremme når lyset er på. Var det mørkt i karet da han fanget den? Det er bare noen av de små sortene som er fremme når det er lys på. Jeg får kjøpe meg en sånn lang planteklype tror jeg. Har en lang pinsett men må nedi karet likevell.
Ja jeg har ikke fått så godt inntrykk av SF. Det er en som er flink til å svare. Når man er helt ny så trenger man svar som går ned til minste detalj. Ikke bare en link til et eller annet. Men mulig de ikke vet det jeg ikke spør om..kanskje det er så enkelt at de ikke vet det..he he --- derfor man får svar på alt annet enn det man spør om.
Det var mørkt i karet ja da det var i 6-tiden om morgenen. Men jeg har ved et par anledninger sett i når lyset er på .

Kanskje du skal snike deg inn om natten i håp om at den er fremme
Ja Sølvi jeg får ta en nattevakt.
Jeg har fynnet ut at Speedy 2 er en Redfooted Conch - Thorn Latirus. Det har jeg klart å funnet ut selv nå så nå begynner søkingen å gå litt bedre. Den er helt reefsafe også så håper den dukker opp igjen. Den liker seg veldig godt i steinbunn og på steiner så det er jo håpløst å få øye på den også for den er så kamuflert. Så nå har jeg både Speedy1 og Speedy 2.
Inaktiv bruker
Speedy gikk i akvarium med en GH på 15, men var innom i 128L der Gh er 2. :/
Håper du finner ut av det.
Min bestefar er i Lærdal og får byttet ut et kne, det skal visst være veldig koselig og fint der, du får ha lykke til.
Jeg har funnet igjen Speedy 2 i dag. Den er så søt, nå sitter han på ryggen til humlesneglene mine. Jeg måtte finne igjen Rhodactisen min og da måtte jeg flytte på noen steiner for å få den ut av hullet den hadde gjemt seg i. Så plutselig så jeg den satt på steinen der den var helt hvit og da så jeg den veldig godt. Da tok jeg den og flyttet den frem så jeg visste hvor jeg hadde den så jeg skulle til å rote nedi der.
Jeg har nå prøvd å feste Rhodactisen min med strekk på en stein. Jeg syns det så ut som den skulle kveles....men den ser ut til å komme løs. Den satt i ro en lang stund da jeg la en Nowo prawn i munnen på han . Den likte han tydelig vis...så falt den ned og da la han seg over for å prøve å få tak i den...he he
Jeg får heller prøve å lime han fast med det limet de snakket om som de hadde på biltema.

Nå har jeg laget en ny felle til ormene mine. Tok en plastdings som jeg bruker til vanntesting og borret et lite hull i toppen. Så la jeg en bit av en reke nedi...så får vi se hva det blir til.

Jeg har en oransje gummisak som kommer opp fra en sprekke. Har lagt ut bilde av den før men nå har den blitt mye større. Den vandrer den også for når jeg romsterer i karet så går den lenger inn. Kan det være en knapp ol?

Nå skal jeg til med vannbytte i mine ferskvannkar før jeg reiser til opptrening.
Jeg var i fjor høst til vurdering på Tynset for de hadde veldig fine prognoser på alt. Men den legen var ikke rett i hodet sitt. Han skremte vettet av meg og var veldig frekk. Så han har jeg ikke tenkt å oppsøke flere ganger. Han sa jeg var altfor ung til å få kneprotese selv om kneene var veldig veldig stygge. Så nå etter det har jeg hatt en dovnperiode der jeg ikke har villet gå for det, jeg hadde på en måte gitt opp, men jeg har en veldig flink lege som har full forståelse for hvordan jeg har det og nå har jeg vært til en kvinnelig ortoped og nå fikk jeg et helt annet inntrykk av hele greia. Så ho mente det ikke var noe annet alternativ for meg enn å bytte de ut. Så nå skal jeg til opptrening og så skal jeg ha samtale med proteseavdelingen på St. Olav og den legen som skal operere meg på slutten av juli, og da vil det vel bli i løpet av høsten en gang....phuuuu.
Jørgen kan du søke deg inn på various freshwater snail. Da kommer det opp en side fra appelsnail. Gå helt nederst på siden. Der står det more info? Da trykker du på linken der det står Heathers snail website. Da får du opp forsiden og til venstre så trykker du der det står mysterious. Da får du opp et bilde av en bitteliten snegle som hun har beskrevet akkurat som jeg har gjort. Lange følehorn og stor kropp. Fargen på skallet håper jeg vi får se hvis den vokser litt, men det ligner da veldig på Speedy?
Inaktiv bruker
Den var lik ja! Det er ingen tvil, helt klart lik. :O
ja den er såå lik ....synd den er ukjent da men man får bare håpe...Håper den vokser så den får igjen skallet sitt. Kaskje det er kalk belegg vettu. Noen av mine store får kalkbelegg. Det er typisk når de går lenge i hardt vann at de kan få hvitt belegg i sprekker osv.
Speedy 2 har litt rosa skjær i skallet sitt og litt mindre alger nå. Men den er så søt akkurat som tvillingbroren sin bare i andre farger...
Etter å ha prøvd 2 feller for å prøve å fange mine Fireworms så tok jeg opp stenen og satte den oppi en bøtte. Jeg henete trykkluftbeholderen til gubben og blåste inn i det hullet jeg visste den var. Jaggu kom den ut i en fart. Den var litt sjokkskadet for den var helt rolig da jeg fisket den opp og la den i en annen beholder. Jeg fikk også ut en til på samme måte. Den var litt mindre 4 cm tenker jeg. Den store var 1 vm brei og 10 cm lang , skikkelig uhyggelig. har tatt bilder av den ....så nå er det 3 igjen og de er ganske store de også....så krigen er igang. Jeg er helt livredd de. Klarer ikke ha de i karet. Hadde de vært snille uskyldige og sett litt mer til de men de gjemmer seg hele tiden og det er jo ikke så morsomt.
Litt morsomt at du er så redd disse når du liker så godt for meg mange "ufyselige " snegler

Prøv å se på de med et litt annet øyne,de er faktisk ganske så fasinerende og ikke minst nyttige dyr i akvarie ;9"
ja jeg har helt panikk for disse. Trolig også fordi de kan være farlige for de andre i karet. Jeg liker ikke at de ligger å lurer etter at lyset har slukket og trekker seg fort inn igjen hvis jeg lyser på den. Hadde jeg sett de på dagen så tror jeg at jeg hadde sett på de med litt andre øyne.....men klarer ikke ...har sett for mye hæslig på you tube også. Jeg fikk tatt en med pinsetten i kveld men jeg fikk bare med hodet. Så da vet jeg ikke helt om den overlever eller ikke. Har aldri likt ormelignende dyr..usj...skal få tak i coral reke. Vet du om den kan gå sammen med Pussereken?
Coral-reke har jeg ikke hørt om ,har du et annet navn på den ?
Jeg har virkelig jobbet hardt de siste dagene. Jeg har fangt 8 ormer og 3 av de har vært over 10 cm. I går så fanget jeg en med en pinsett, jeg så den var borte ved en algevekst og da jeg åpnet lokket så begynte den å gjemme seg i grusen. Jeg så grusen beveget seg der den ålte seg igjennom grusen, så jeg rotet litt og der kom den frem. Jeg fikk heldigvis tak i den ....det var sånn skrekkfilm opplevelse der du ser at jorden beveger seg der ormen smyger seg frem. Jeg har fanget de fleste med pinsett når det har vært mørkt. Har bare hoppet i karet med dødsforakt....Jeg har sett tre til og den ene er svær. Så er det to mindre som jeg vet. Det kan jo være rene ormebolet i karet for det jeg vet. Så er det den sorte og hvite stripete som dukker opp på forskjellige plasser.
Har også fanget en orm som er sånn sammenkveilet med masse tentakler hengende ned.Den kom bare flytende en kveld jeg satt og kikket og jeg var raskt nedi med pinsetten og fikk fanget den også. Usj...
Så i morgen reiser jeg bort med god sammvittighet for at jeg har fått fanget så mange.
Skal si du har vært flittig med ormefanging ,synes du er tøff jeg som orker å ta de

Hadde du et annet navn på den reken ?

Takk Sølvi. Jeg har ikke noe valg. Klarer ikke tanken på de dyrene. Fikk sånn snake on a plain følelse når jeg så de smøg seg sakte inni en stein osv. Uæsj...Så jeg fanger til jeg ikke ser flere.
Navnet på reka er Stenopus Hispidus. Den har skikkelige klør. Jeg har ikke fått svar eller funnet ut om jeg kan ha den sammen med det andre jeg har ennå, så jeg får vente til jeg kommer hjem fra opptrenings sentret. Skal allikevell ikke ha mer i karet foreløpig. Skal se om jeg tekker å legge ut bilder i kveld. Mye å ordne med når man blir borte i nesten en måned...
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap