Hvor ofte rengjøre utvendig filter/pumpe?

Hei

Har en Tetratec EX 600 utvendig filter og lurer på hvor ofte eller hvor sjelden disse normalt sett skal rengjøres....Gjorde nettopp en tabbe med å rengjøre det litt for mye for en ukes tid siden og nitrit tok helt av hehe...Men nå er filteret bra igjen og 0 nitrit. Har forsovidt skjønt at man ikke tar vannbytte og rengjøring av filter samtidig
Inaktiv bruker
om du søker på forumet så står det mye om dette.
Det bør renses lett så skjeldent som mulig, når vannstrømmen begynner og bli dårlig så kan du ta og fylle en bøtte med akvarievann og klemm filteret lett i bøtta da forsvinner minst mulig bakterier.
Men hva skal vaskes/skylles da? Det er en noen plastkuler i bunn og etasjen over noen keramikk makaroni nærmest og så noe vanlig filter materiale av plast og med noe tynt vatt på toppen. Skal alt dette rengjøres eller bare vatt-en på toppen ?
Vatten på toppen kan du bare bytte ut, resten skyller du i akvarievann(alt du nevnte). Husk også å rengjøre rotor.
Vet ikke hvor stort karr du har, men jeg har alltid minst 2 pumper i hvert kar, både for å slippe det du gjorde da du renset filteret ditt forrige uke da jeg har flere mnd mellom hver gang jeg renser det ene og det andre, og for at jeg sover bedre på ferie når jeg vet at om ett filter skulle gå dukken har jeg ett til som holder liv i fiskene til jeg kommer hjem. Og selvsagt at jeg vet at jeg ikke belaster ett filter for mye.
ahh..ok. Så den vatten på toppen kan eg bare bytte ut når tiden er inne for rens av pumpa? Det visste eg ikke. Eg har en innvendig pumpe liggendes da som eg kan ta oppi, men helst ikke. Har 180 L
Jeg kastet bare den vatten på toppen, den er der for å stoppe små partikler, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke merker noe forskell!
Den har nok en misjon og er der for en grunn tipper eg siden eg ser den samler på mye småsleipt skitt. Men at noen sikkert kan unnvære den er nok sikkert
Ja, den tar mye finpartikkler, så erstatt den med ny. Mange som kjøper høytaler vatt på biltema, så og si samme materiale og 1/10 av prisen, det eneste er at du da må klippe den til selv.
godt tips om høytaler vatt ! .

jeg renser når vannstrømmen blir dårlig, og det kan være en gang i mnd, halvannen mnd, eller hver andre mnd. Da er ofte filtersvampen brun og sleip, og det ligger slam i makaroni kurvene.

Skyller i akvarievann, men skal gjøre det litt mindre grundig heretter.

visste heller ikke om at man ikke skulle ha vannbytte og filter rens samtidig, men nå vet jeg det , og det er greit å være klar over
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap