Hjelp tl å kjønnsbestemme honnigguramier

I dag var jeg innom dyrebutikken og kjøpte to honningguramier. Han som jobbet der plukket ut to til meg, da jeg synes det er vanskelig å skille kjønn på de. Har studert de nøye nå som jeg er hjemme, og synes ikke at "hunnen" har like avrundet ryggfinne som jeg trodde den skulle ha. Er dog ikke like spiss som den andres, som jeg er rimelig sikker på er en hann.

I tillegg lurer jeg på om dette er naturformen av honninggurami eller en som er blitt tuklet med.

På bilde 1 er den jeg tror er hannen.
[External Image]

Bilde to og tre er jeg usikker på.
[External Image]

[External Image]
Jeg tror du har et par, men det er ikke så lett når de ikke har fargene de "skal" ha...
Mener du fordi de er en annen fargevariant enn naturlig?
Misstenker at de er en "gull-variant"? Eller er det bare en miks av flyttestress og litt dårlig fargegjengivelse på bildene?
kan se ut som den øverste er hann og de to andre er hunner tro jeg
Sissimor: Tok bildene ganske raskt etter at de var flyttet inn, så litt bleike begge to. Den øverste har blitt gul på øvre del av ryggfinnen, og svart på nedre del av bukfinnen. Den nederste er forsatt lik som på bildene.

Sto ikke noe om at det var gullvariant i butikken, hannen er litt mer rødlig på bildet enn i virkeligheten. Lyset i akvariet har også et visst gulskjær over seg. Men, vet jo aldri, føler så mange guramier er tuklet med i fargene.

Håper, håper at jeg har et av hvert kjønn

Legger ved et til bilde av ryggfinnen til den jeg tror er hannen og et til av den "bleike"
Den øverste er en hann, og det ser ut til at den vil farge ut helt fint. Den nederste ligner forsatt ei dame, og om hun får ei beige stripe langs midten, så kan du være ganske sikker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap