5-6 nye corydoras i ikke helt innkjørt akvarie?

Hei! Jeg har et akvarie som er under innkjøring, og har nå stått i 3-4 uker. I akvariet har jeg en del planter, samt en kampfisk, en ancistrus og noen sandsnegler som tar seg av ammoniakk til innkjøringen. Jeg er forsiktig med mating, og skifter litt vann nesten hver dag. Men det jeg lurer på er om det er veldig risky å kjøpe 5-6 corydoras nå, for så å reise bort i 2 dager. Det jeg tenker er at det går bra dersom jeg ikke mater de dagen før jeg reiser, og i tillegg skifter en del vann og slamsuger rett før jeg drar, men det blir kanskje litt mye belastning på filteret? Jeg har dessverre ikke mulighet til å måle vannverdier nå..
Jeg ville definitivt ventet ihvertfall 2-3 uker til...
Det er det jeg også vil, men er såå utolmodig :P
Tror jeg må høre med dyrebutikken om de kan ta en test av vannet mitt så jeg vet hvor jeg ligger an..
Tålmodighet er en dyd.

Hvorfor kjøpe dem nå, hvis du likevel skal reise bort snart?
Får jo ingen glede av dem mens du er borte og ennå mindre glede hvis alle fiskene har krepert fordi du er utålmodig..
Ikke slamsug før karet er innkjørt, da fjerner du også gunstige bakterier.

Hvorfor i all veren vil du kjøpe flere fisk før karet er klart for det, når du allikevel skal reise bort?

Om du får en ok test av vannet akkurat nå, betyr ikke det at du kan mer enn doble fiskebestanden uten at det gir problemer.
Jeg skal bare bort en helg. Grunnen til at jeg vil kjøpe nå er at jeg skal innom Moa, og der er det to dyrebutikker med bra utvalg, men det er ikke ofte jeg er der.

Men da tror jeg at jeg venter, vil ikke overbelaste filteret!
Du bør vel ikke bytte vann hver dag når du er i innkjøringsfasen heller. Med mindre du har nitritt og fisk i karet..?
Jeg har fisk i karet. Men det er ikke snakk om mye vann, bare 10%, ca annenhver dag
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap