Hvorfor synker ph og gh i karet mitt på en uke??

Jeg lurer på følgende:

Finnes det prosesser i akvariet som senker PH og senker GH??

For en uke siden så hadde jeg voldsomme nivåer av nitrat og nitrit. Ph, var lav

Etter vannbytte var verdiene litt bedre men fremdeles for høyt på nitrat og nitrit. Mens ph gikk opp. Byttet 50% dagen etter også, og fikk normale nivåer på nitrat og nitrit. og ph kom opp på 7.

Nå i dag, så er nitrit fint, har utslag på nitrat. MEN, det som er rart er at PH nå er nede på FEM??? Og gh har sunket til 5, den var oppe på 8 i forige uke med pilver og mineraler.

Så jeg lurer på hva som skjer.

Er det noe i akvariet som gjør at ph synker og gh synker?

Jeg prøver å øke gh til 10 pga snegler og fisker. Og ønsker meg en PH på rundt 7,5.

Håper noen kan hjelpe meg. Nå skal jeg bytte vann igjen, og måle etterpå.
Inaktiv bruker
Regnvann senker ph og gh. I norge er vannet ganske bløtt og surt, så med mange vannbytter blir det surt og bløtt. Hvis du har kalksteiner i filterret vil du få en jevnere gh verdi.
tror rett og slett jeg må teste kranevannet også.

har heletiden hatt bløtt vann - men ph har ligget på 7-7,5. aldri vært borti før i alle mine år med akvarier at den er nede på 5
Ja snegler er den den prossessen. Hvis du har plutselig fått masse snegler så kan de forbruke opp de stoffene i vannet og med store mengder snegler så vil det gå ut over verdien da de skiter endel og da klarer ikke filteret å holde tritt.
Når jeg bytter vann så tilsetter jeg PH/KH+ og GH/TH+ hver gang. Det er ikke nok med å tilsette nå og da. Skal verdiene holde seg stabile så må de få jevn tilførsel av disse stoffene.
Jeg måler vannverdier før hvert vannbytte og jeg skriver de ned i en bok. Hvis verdien er den samme som sist så tilsetter jeg samme mengde som forrige gang.
Jeg skriver også ned verdiene, først i bok, så i skjema. Så har jeg full kontroll. Er glad i skjema hehe
.
etter vannbytte gikk PH opp fra 5 til 7.
gh før vannbytte var 6, etter vannbytte + tilsatt større dose gh pulver , var verdi 9

Skal skaffe meg PH økende pulver.
Bør jeg øke Kh? den ligger på ca 2.

PH verdi i springen er 7.

PH verdi i 128 literen er 7,5. Litt rart med tanke på verdien i springen.

Har catappa blader noe å si for PH, GH og KH?

Har store røtter i karet, kan det ha noe å si?
Inaktiv bruker
med lav kh varierer ph veldig mye.
kH er det som buffrer pH'en din, ikke gH som du bruker for å gi sneglene mulighet til å "bygge" sneglehus.

kH er karbonat, og her kan du bruke natron som er bikarbonat, trenger ikke noe fra fiskebutikken her. Nitrogensyklusen sitt sluttprodukt nitrat, er det samme som saltpetersyre, og vil senke pH i vannet ditt, og som du sier har du hatt store mengder, så der er svaret på hvorfor du har hatt 5 i pH. Catappa blader og røtter vil avgi humussyrer som også er med på å senke pH. Få kH opp på ca 4 så vil du ha en pH på rundt 7-7.3.

Dette er den enkle forklaringen, eller heller instruksen. Hva som faktisk skjer kjemisk kan du heller lese deg opp på selv, noe jeg anbefaler da det blir enklere i fremtiden å skjønne hva som skjer og hvordan du raskt kan gjøre tiltak.

Vann har 4 målbare egenskaper som ofte brukes for å karakterisere vannkjemi. De er PH, bufring kapasitet (KH, Alkalitet), generell hardhet (GH) og saltholdighet. I tillegg er det flere næringsstoffer og sporelementer.

Glenn
Tusen takk for et forståelig svar Glenn

Da gjør lav Kh + mye nitrat i vannet at PH synker, hvis jeg har forstått dette riktig.

Så jeg må få Kh opp på 4. Vet du noe om hvor mye natron det er snakk om å tilsette? har kar på 160 liter.
En halv teskje pr 100L vil øke KH med ca en grad. Men, det er bare ca., for det kan være mye i vannet som påvirker dette. Du får prøve deg frem, og du skal uansett ikke øke mer en 2 grader i døgnet.

Kanskje bruker du mer nå enn hva du trenger i fremtiden når ting har stabilisert seg, så det er viktig å gjøre det med forsiktighet nå i starten. Følg også godt med på pH, da denne vil stige umiddelbart og noe mer en 1 grad bør du heller ikke her øke i døgnet. Du får deg en litt jobb nå første gangen, så blir det fort rutine i det etterhvert.

Ta ett stort vannskifte før du starter, da vil nok pH øke ennå litt før du setter igang.

Glenn
Tusen takk !

Da har jeg en plan
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap