Ancistrusene mine, et dødelig mysterium..

Nå i kveld satt jeg og kikket i 100literen, der jeg har opp mot 15-20 ancistrusyngel, en stor ancistrus herremann, og en midt i mellom, som nylig har begynt å få bart.
Jeg har også guppier, guppy yngel og en viftereke.

Den ancistrusen som hadde begynt å få bart, ble ganske sky og passiv for litt over en uke siden. Altså at den hengte i ro på glasset, eller på rota. Den virket ikke like intressert i mat som ble servert. Alle andre innbyggere i karet blir spinnville ved foring, akkurat som denne mallen brukte å gjøre. Jeg tenkte at kanskje dette hadde noe med puberteten å gjøre, men jeg hadde en uggen magefølelse.

Grunnen til magefølelsen, er at flere av mine tidligere ancistruser har dødd når de har blitt såpass store at de begynner å bli kjønnsmodne (5-6cm). Alle har blitt passive i en periode på 1-2 uker, og blitt funnet død uten noen åpenbar årsak.

Nå skjedde det med denne, nå i kveld, mens jeg satt å så på den. Den kom susende over rota og virket igjen ivrig etter å nå fram til en tablett jeg slapp oppi noen minutter før. Men så stoppet den bare og ble liggende noen cm fra tabletten. Den lå et lite øyeblikk, så ut av det blå ble den helt stille. Den så ut til å være i god form, den pusta normalt, og bevegde seg helt normalt, men den ble liggende helt i ro, og da jeg så at den ikke gjorde pustebevegelser lengre så reagerte jeg.

Jeg stakk handa nedi, og pirket forsiktig på den, for å se om den flytta seg. Men nei, den rørte seg ikke. Da tok jeg den opp mot vannflaten og kikket nermere på den. Den hadde ingen tegn til skade eller sykdom. Ikke så den mager ut heller.

Jeg har mista enda en ancistrus. (dette er den 7 jeg mister på denne måten over en periode på 6 mnd)
Alle andre fisker i karet ser ikke ut til å ha problemer, bortsett fra viftereka som ikke får fred fra nyskjerrige guppy yngel. Den store hannen min bodde ikke hos meg i den alderen, kjøpte han når han var blitt ganske så stor.

Vannverdier og rutiner
-Vannverdiene er gode, 0 nitritt, 0 amoniakk, har god sirkulasjon og godt med brytning i vannflaten, så oksygen nivået bør være greit. Vannskifte gjør jeg en gang i uka, og da skifter jeg 30-50%. Vannet er da kaldslått med tilsatt kokt vann for å gjevne tempraturen. Temp blir målt før vannet går i karet.
Karet har en innebygget filterboks, og karet har vært i drift siden nov 2011.
(det andre karet har vært i drift fra rundt nyåret, har heller ikke hatt trøbbel med verdier der)

Foring
-Jeg forer med malletabletter, mygglarver i forskjellig farge, agurk, squash og maggot, og rekekjøtt/rogn når det er tilgjengelig.

Kan nevnes at alle dødsfallene ikke har skjedd i samme kar heller.
Karet er nylig behandlet for hvitprikk med esha exit, med hell.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg gjør galt? Jeg skjønner ikke hva som forårsaker at kun ancistruser i pubertetsalder (5-6cm) blir passive dør slik som det. Kan dette være sykdom?
Ancistrusene mine, et dødelig mysterium..
Hei.
Sitter å leser innlegget ditt og vil fortelle deg at jeg har opplevd akkurat det samme.
Jeg startet opp med akvariumet for ca 3 år siden begynte med et lite kar på 60 l.
Kjøpte ancistrusene først en gutt og senere ei jente.
Når de ble kjønnsmodne fikk de mange barn så jeg måtte levere endel til dyrebutikken når de var ca 2-3cm.
Beholdt 7 unger selv pluss mor og far.
I 2011 fikk jeg et nytt kar på 160 l. og flyttet alle over dit men ca for et halvt år siden
begynte Ancistrusene mine å dø - nå har jeg bare far igjen.
Som du forteller ble de ca 5-6 cm da det skjedde og de oppførte seg akkurat som du opplevde - ble helt stille - satte seg langt oppe på glasset - spiste ikke oppførte seg helt anderledes enn før.
Den siste døde i natt så nå er jeg redd for den store fine "far" skal lide den samme skjebne men ser bra ut enda.
Vil si at jeg har også en del andre fisker også men de virker til å trives ( Perlegurami Honning gurami endel stimfisk corydoraer )
Har også matet med den maten du snakker om har matet med squash men har har en del problemer med alger - plantene mine må stadig skiftes ut så jeg foretar ofte vannskift.
Mulig det kan være årsaken hos meg men vet ikke når alle de andre trives.

Dette hjelper ikke deg men da er du ihvertfall ikke alene om å oppleve dette.
Håper derimot at det er noen som kan komme med råd og oppklaring på dette mysteriumet.
Jeg ble nylig gjort oppmerksom på at det finnes et virus som visstnok alle ancistruser har hvis jeg forsto dette riktig. Jeg tenkte at jeg måtte finne ut av dette, og etter mye søking på diverse fiskeforumer, så har jeg desverre enda ikke lyktes i å finne ut hva dette viruset gjør med fisken, men jeg leser mange tråder der folk fra hele verden opplever akkurat det samme som skjer hos meg. De oppgir at vannverdiene er fine, men at mellomstore ancistruser dør uten vidre likevell, uten noen tydelige sykdomstegn. Så jeg tenker at det må være noe i dette med det viruset.

Men hvis det er et passivt virus, så må jeg altså finne ut av hva som aktiverer det, hvordan det påvirker fisken, og hvorvidt det kan kureres
Jeg lurer på om det kan ha noe med hormoner hos fisken å gjøre, siden mange opplever at dette skjer når fisken er i ferd med å bli kjønnsmoden. Men dette er vill gjetting fra min side, det er det mest logiske jeg klarer å tenke meg fram til.

Det er ufattelig trasig og demotiverende å miste så mange fisker, uten at en klarer å finne en åpenbar årsak. Og i mitt tilfelle begynte jeg å stille spørsmål ved om jeg steller godt nok med fiskene mine, noe jeg virkelig prøver å gjøre.

Jeg håper noen her på forumet som kjenner til dette viruset, dumper innom denne tråden og kanskje kan hjelpe oss litt på veg. Det er tydeligvis svært få som innehar informasjon om viruset desverre.

Nå har jeg 15+ ancistruser som innen få mnd vil nå denne alderen. Jeg blir nok pent nødt til å være nøye med renhold og skifte vann ofte når dette skjer, og rett og slett håpe på det beste.

Jeg er rimelig sikker på at vi ikke er alene om å oppleve dette, så håper at alle som har hatt lignende dødsfall skriver litt om hvordan dette skjedde hos dem, og kanskje vi kan klare å snevre oss inn til å finne ut hva kan ha trigget et eventuelt virus.

Alle ancistrusene mine som jeg har mistet, begynte med å bli svært passive 1-2 uker før de døde. De ble skye og gjemte seg helst, var ikke spesielt ivrig ved foring.
Jeg fant dem liggende på mage på sanda. Vet ikke om dette har noe som helst å si, men når fisk dør hos meg eller, så ligger dem på siden eller på rygg når de har dødd.

Har opplevd det samme med en super-rot, like etter at den hadde begynt å få barter. Beskrivelsen passer godt...
Jeg har også opplevd dette, minsta en 4-5 stk på denne måten. Den ene var riktignok en voksen hanne.
hmm... det må da være noen her inne som har peil på hva som gjør at Ancistruser dør sånn uten vidre, og siden vi tydeligvis er flere som opplever dette, så er det kanskje enda viktigere å finne årsaken til hvorfor dette skjer.

Er det seriøst ingen her på forumet som har hørt om eller vet noe om dette mystiske viruset?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap