Karantene

Nå har jeg lest og lest for å oppdatere meg selv før jeg starter opp et nytt 530l kar. Ser at noen skriver om karantenetid på nyinnkjøpte fisk. Dette har jeg aldri praktisert tidligere og heller aldri hatt sykdom på de årene jeg har hatt akvarier (60+110+180). sannsynligvis bare flaks...Siden jeg nå skal igang med et mye større kar og ønskedrømmen er å få Diskus oppi der etterhvert lurer jeg VELDIG på om jeg må innføre karantenetid på alle nyanskaffelser....hvor lenge må de da stå i eget kar???...og hva med de jeg har fra tidligere som skal oppi det nye karet...??? Kan de leve med gjellemark eller andre smitter uten plager, for så å smitte diskusen? Jeg har ikke helt klart for meg hva som skal oppi det nye karet tilslutt, men kommer å flytte over 3 ancistrus, en liten stim Praktbotia og Cory-Sterbai som jeg nå har i 180 l og hadde planer om en stim med sebraotto, men så leste jeg at oto kan suge seg fast på diskus, så hva skal jeg da bruke som algerenovatører???
En annen tråd som er veldig interessant handler om egenproduksjon av fór....i den forbindelse lurer jeg på om en kan overføre smitte fra rå fiskefilet????....torsk kan også ha gjellemark og andre paracitter, men disse lever jo i saltvann, eller....
HUTTETU dette er skumle greier...ønsker jo å gjøre alt rett fra starten....
Gjellemark er ingen spøk nei... Det kan være vanskelig å få tak i discus som garantert er fri for gjellemark, da må du i allefall kjøpe den privat av en seriøs oppdretter.
Når det gjelder karantene, blir dette den største selvfølge når du har discus til mange tusen svømmende rundt i karret ditt. Da vi ikke kan utelukke noen fisker når det gjelder smittefare vedrørende gjellemark, må man ta utgangspunkt i att alt med gjeller KAN smitte, selv om det i hovedsak er discus og koi som virker mest plaget av parasitten.

Det er mange "sugefisker" som henger seg på den store kroppen til discus og jeg har både gode og dårlige erfaringer med otto. Jeg hadde en gang hvitprikk på discusene mine(hadde ikke vært flink nok med karantene på fisker jeg hadde kjøpt, der selger hadde hatt de 4uker i karantene hos han) og da fisken ble svekket av parasitten begynnte ottoene og hive seg over dem som piraiaer. En uke senere når fisken var frisk igjen, hevnet discusen seg meg å spise en 2-3stk av dem

Discusene mine går fortsatt sammen med de samme ottoene og problemet har ikke vendt tilbake. Dette er nok mye på grunn av størrelsen på fisken min, som ser på ottoer som en liten godbit om de bare klarer å få tak i en. Så de holder seg på trygg avstand.

SAE og amanoreker er ett supert alternativ som jeg bare har gode erfaringer med.
røya
.Siden jeg nå skal igang med et mye større kar og ønskedrømmen er å få Diskus oppi der etterhvert lurer jeg VELDIG på om jeg må innføre karantenetid på alle nyanskaffelser....hvor lenge må de da stå i eget kar???... En annen tråd som er veldig interessant handler om egenproduksjon av fór....i den forbindelse lurer jeg på om en kan overføre smitte fra rå fiskefilet????....torsk kan også ha gjellemark og andre paracitter, men disse lever jo i saltvann, eller.... .

Takk for svar, men hvor lenge skal de stå i karantene, det skrives om 5 mnd.......trøste og bære for en tålmodighetsprøve det vil bli.....

og hva med rått fór....???
5mnd? for hva da? Da ville jeg heller tatt gjellmarkkur som tar 3 uker, da er fisken trygg. Jeg pleier å la fisk gå 2-4uker i karantene avhengig av hvor den kommer fra.
Rått fòr er ikke noe problem, bare du holder vannskifite regime.
...så hvis jeg...når nykaret har gått en stund og jeg kjenner at jeg tør ta laus...kjøper diskus, medisinerer dem i et eget kar og setter de ut sammen med de andre i nykaret etter 4-5 uker...så kan jeg regne med at det går bra....all annen type fisk blir satt i karantene i 4 uker...

..noen som vet hvor man kjøper diskus i Nordens Paris...
Så noen eksemplarer på en av butikkene i byen... to av dem så nokså skrantne ut og betjeningen kunne ikke svare på om de var behandlet for gjellemark før de kom i butikk...
Det hjelper overhodet ikke noe om de hadde vært behandlet før de kom i butikken. Da er de langt fra trygge etter å ha gått i vannet som er i butikken. Bruker de sammen hoven mellom flere akvarier(som de somregel gjør) er smittefaren stor+ det er stor gjennomstrømming av fisk, slik at smitte kan ligge i karrene.

Desvere kan du nok ikke bare kjøre kur på discusene og sette de inn til de andre fiskene dine, de må også behandles, ellers er kuren nærmest bortkastet...

Det krever litt jobb i starten, men så er det også stor gevints å ha friske store discus svømmende i karret når jobben er gjort
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap