Help! trenger svar fort!

Jeg kjøpte 4 stk Oscar ciklide i går kveld, leverandøren fikk selv fiska til butikken noen timer før salg, men ingen tegn til noe sykdom/prikker i karet hos han, da jeg kom hjem å la posen i karet for å tempereres var fortsatt alt greit, men da jeg skulle slippe de ut etter max 30min så var de FULLE av prikker! jeg hadde ingen andre kar jeg ville ha de i, så jeg tok sjans på at alt skulle gå bra siden jeg oppdaga det så tidlig (men som sagt var det sykt mye prikker, men mest på finnene og litt på kroppen) så jeg slapp de ut og medisinerte hele karet, men morgen etter var 3/4 oscarene døde + 1 annen jeg kjøpte av han som var i en annen pose, i tillegg drepte det også 14 (som jeg kommer på i farta) av mine egne fisk som var oppi fra før av, som var friske og fine helt i tipp topp stand..

Jeg så klart og tydelig hvitprikker på fiska! men leverandøren synes dette var veldig merkelig og i tillegg til at det drepte mine fisk som var der fra før av, så han mener det må være noe annet som har gjort det, men jeg har testa både PH, KH, NO2 og NO3 med dråper fra Sera og alt var helt fint!

Noen andre som har vært ute for noe lignende eller har tips om hva dette kan være og hva jeg kan gjøre?
Personlig så kjøper jeg ALDRI fisk samme dagen som de er kommet inn til forhandler.
Er det utvalgte fisker som jeg skal ha, så ber jeg dem om å holde de av 2-3 dager, for å se hvor levedyktig de er, bedre mulighet å kunne studere dem i tillegg. Blitt temmelig rik på en negativ erfaring selv, så aldri en fisk i hovedkarret her mer, de er i karantene karret 2-3 uker, før de får flyttemeldinga
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap