Er fisk i akvarium dyremisshandling?

Inaktiv bruker
jeg har et 115-liters akvarium hvor 3 gullfisker, 4 platy og 2 ancistrus bor.
Er dette ok, eller trenger de mere plass?

(hvor lang tid tar innkjøringsprosessen?) jeg har fiskene oppi det nye akvariet, har aquasafe og aquabalance oppi, men jeg tok dem oppi før jeg hørte om dette med innkjøring..........
hva er sjansen for at fiskene dør?
og kan noen forklare meg / gi meg en link til en nettside/inlegg som forteller meg alt om innkjøring?

Jeg har to filter i akvariet, ett gammelt AM-TOP AT-600f filter og et AM-TOP AT-1000f filter.
misshandling av fisk er det å ta de opp i nystartet akvarie, som ikke er innkjørt. Det er nå bare slik, utrolig mange som ikke vente til det har gått seg til. Ha noen planter i det, la det surre å gå, få opp de riktige verdier på det, så begynne tilsette gradvis med fisk. Du finner temmelig mye info på sidene her om innkjøring av akvarie
Lykke til)
Tjaa, det kan man vel diskutere i det evinnelige.

Ville dyr skal vel helst få være ville, (sier hun som, så mange andre, har viltfangende fisk..) - men mange typer fisk er jo drettet hos oppdrettere, - det blir jo som å spørre om å holde hund eller katt er dyremishandling. Å ha et tamt kjæledyr er jo ikke mishandling, men å ikke gi de det de trenger er mishandling. Forsåvidt også med fisk.

Ble det ikke en sak av hotellansatte som holdt en kampfisk i en liten vase av noe slag? Den kunne vel knapt røre seg, og dette ble vel stemplet som mishold tror jeg, (men vet ikke hvorvidt noe ble gjort)

Skal man holde fisk er det å anbefale at man har høvelig plass til de og at de får leve tilnærmet slik det er i naturen. (Vannverdiene likt slik de har det i naturen, godt kosthold som er tilpasset behov, og at innredningen er likt slik de har det i naturen) fisk er ikke kresen på hvor "fint" det er innredet, men så naturlig som mulig er alltid bra. Da er det også en fin ting om man ser hvor fisken kommer ifra, slik at man ikke setter fisk som vil ha mest mulig lys og åpent "landskap" sammen med fisk som vil ha det mørkt og trangt med planter/røtter/stener osv. Det er ikke direkte mishandling, men fisken vil ikke vise sin naturlige oppførsel, de kan bli redde og gjemme seg, miste farge osv.

Jeg har aldri hatt ancistrus, så jeg vet ikke hvilken du har, men de finnes vel i alle slags størrelser vil jeg tro. De som ikke er så alt for store kan vel godt gå i 115 liter, men det finnes noen store typer som trenger mye større plass. Hvilken type er det du har? Du kan søke på den i fiskebasen og se hvor mange liter som er "minstekravet". Eller ta bilde av den og se om noen kan identifisere fisken.

Når det gjelder gullfisk så er jo 115 liter myeee bedre enn en liten bolle, og selv vil jeg ikke kalle det dyremishandling. Problemet er vel at disse griser til akvariet med avføring nonstop, (har jeg blitt fortalt) som lett blir en belastning på vannkvaliteten i et mindre kar.

Innkjøring tar vel 4 - 5 uker. Her er linken til info om innkjøring.


I mellomtiden kan du jo snuse rundt i forumet her, det bugner av informasjon, tips og inspirasjon. Ta en titt på artiklene, der er det masse å hente. Her er en som heter "akvarium for fiskenes skyld?"
Inaktiv bruker
Takk for linkene og svaret, veldig nyttig!, jeg har planter, grus og stener i akvariet, jeg vet at gullfisk produserer mye avfall og dritt, derfor bruker jeg slamsuger ca 2 ganger i uken, et spørsmål, om jeg fjerner det så ofte, vil Ammoniakk, nitritt og alle skadelige stoffer forsvinne? (eller bli mindre av dem)
Før filteret er innkjørt vil det oppstå giftstoffer i vannet, både ammoniakk/ammonium og nitritt. Skaff deg dråpetest for ihvertfall nitritt og ta delvannsbytte om du får utslag. Det blir gjerne en til to ganger daglig en periode så det er også en god grunn til å vente med å sette inn fisk til filteret er innkjørt. Oppfører fiskene seg merkelig før du får tak i test så skift en tredel av vannet daglig til du får tak i det.

Selv om fiskene kan overleve ammoniakk og nitritt om mengden ikke er for stor så vær obs på at ihvertfall ammoniakk kan gi brennskader i gjellene som fisken vil lide for resten av livet. Det er altså veldig viktig å bytte vann selv med mindre utslag.
Inaktiv bruker
jEG SKAffet meg nitritt og ammoniakk tester, det var litt ammoniakk idag (0,7 MG/liter)
Så jeg skiftet ut 30% av vannet med slamsuger, og testet etterpå og så at det var mindre ammoniakk.
Fiskene ser u til å ha det bra, jeg skifter vannet hver dag. Komer det til å gro gode bakterier etterhvert?
Inaktiv bruker
Fiskene har ingen røde gjeller elns, det er lite ammoniakk i vannet, men skifter hver dag. Vill gode bakterier gro ettehvert eller blir jeg nøtt til å skifte vann hver dag?
Gode bakterier vil alltid gro i akvariet, men når du bytter vann vil det gro noe senere.
Men i og med at du har fisk i akvariet må du gjøre det.

Men vil anbefale deg å ikke slamsuge bunnsubstansen når du bytter vann. Gode bakterier vil også gro i denne, så ikke slamsug med mindre det er nødvendig.

Du kan også prøve å skaffe deg filterguffe fra at allerede innkjørt akvarium, viss du har mulighet til dette? Dyrebutikker (hvertfall Dyrego på kvadrat) er behjelpelige med filterguffe å du kan hente en pose filterguffe fra deres akvarium viss du vil og kickstarte akvariet. Dette medfører jo en viss risiko da dyrebutikker har mange fisk å sjangsen for sykdomer er større der, så det beste er å få av en akvarist.
Så lenge filteret ikke er innkjørt så må du skifte vann daglig. Fôr minimalt, og ikke vask filteret. Om 4-6 uker er filteret innkjørt, og du kan da bytte vann en gang i uka.

Hvis du kjenner noen med akvarium, så spør om du kan få litt "filterguffe" hos de. Det inneholder alle de gode bakteriene som renser vannet for ammoniakk og nitritt. Evt. legg ut en annonse under rubrikker her på forumet, kanskje er det noen akvarister som bor i nærheten av deg som kan hjelpe deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap