innkjørt akvarium med fisker.

Inaktiv bruker
Jeg har et uinnkjørt akvarium med fisker, og jeg skifter vann ca 2 ganger om dagen for at ikkw ammoniakk skal forgifte fiskene, men det er ganske slitsomt...
så jeg lurer på om dette produkte:
hvil hjelpe til å forvandle ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat?
Jeg har hørt fra mange her at dyrebutikkene ønsker å selge meg mest mulig ubrukelige ting, men er det jeg ga link til ubrukelig?
Nitrat er plantesnacks, og det vil du alltid ha i vannet. Forhøyede verdier av dette, vil gjøre at nitraten går over til nitritt som ikke er bra. Nititt kan luftes ut, av med lokk og inn med oksygen fra ei luftepumpe eller via filteret. Masse planter for å ikke få for høye nitratverdier.
Tilsetningsstoffer har jeg ikke greie på, men vet det selges en ampull med pulver som gir vannet litt "naturlig" kultur. Kanskje du kjenner noen som har filter med godt opparbeidet kultur? Slik filterguffe krøstes i karet ditt, og er med på å gi ei god oppstartspakke. Men det blir nok en periode med vannskifter, og vær meeeeget sparsom mating. Du kan overvåke nitritten med dråpetesting, det har du nok allerede...

Lykke til videre Lars! Du finner sikkert mange flere gode tips på forumet ved å søke på "nitritt" på søkefunksjonen.

Simen
Inaktiv bruker
Takk for hjelpen, jeg kjøpte noen tabletter som jeg tok i filterene mine, de inneholdt visstnok bakterier og de ville formere seg,
btw er det et tegn på at det er bakterier i filteret hvis det lukter litt skog? eller muggnet frukt?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap