Posthorn eller pestsnegler?

For nøyaktig tre uker siden fikk jeg 10 posthorn snegler oppi den ene karet mitt. I dag oppdaget jeg endel bittesmå snegler rundt i dette karet. Det jeg lurer på er om de kan ha rukket å legge egg som har klekket allerede, eller er det mer sannsynlig at det er pestsnegler? Går det ann å se forskjell på de når de er helt små? Jeg hadde endel pestsnegler i det karet for en tid tilbake, men har ikke sett noen oppi der de siste månedene.
Inaktiv bruker
bilder?
Kan være posthorn og pestsnegler.
Bilder ja.. Det var jammen lettere sagt enn gjort, de er jo så knøttsmå. Men her er ett forsøk ihvertfall...
Synes de ser ut som små posthorn

Men teknisk sett regnes posthornsnegler som en pestsnegle. Er ikke noen egen art som heter pestsnegle, om de er en pest eller ikke kommer an på om man liker dem eller ikke
Syns det ser ut som en skivesnegle. De er flate, mens små posthorn har et "oppreist" hus som bæres over foten.
Mvjnz
Synes de ser ut som små posthorn :) Men teknisk sett regnes posthornsnegler som en pestsnegle. Er ikke noen egen art som heter pestsnegle, om de er en pest eller ikke kommer an på om man liker dem eller ikke :)


Jo, men når jeg skriver pestsnegle så mener jeg vanlig skivesnegl. Det er vel de som oftest blir omtalt som pestsnegle etter hva jeg har forstått.
StineMari aka cara79
Syns det ser ut som en skivesnegle. De er flate, mens små posthorn har et "oppreist" hus som bæres over foten.


Trodde jeg hadde lest ett sted at posthornsneglen først reiser seg etter en viss tid? Hvis de er "oppreist" fra de blir klekket så er nok dette vanlige skivesnegler og ikke posthornsnegler
Damsnegler og sandsnegler, samt et par andre arter omtales også som pestsnegler. Personlig har jeg både damsnegler og sandsnegler, og liker begge to og ser på dem som nyttedyr.

Det er også mange som omtaler posthorn som pestsnegler, siden disse ofte følger med planter og er uønskede, siden de ofte spiser planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap