Hvor lenge lever hvitprikken på ting utenfor akvariet?

Måtte vel skje... Etter to års drift av akvariet, og nesten 2 1/2 år som akvarist, kom det hvitprikk i akvariet. Jeg lurte på det i går, og ble sikker i dag. Grunnen til at jeg lurte i går, er at jeg ikke kjenner de tre små fiskene som butikken hadde merket Burmese botia (jeg finner dem ikke i fiskebasen her) godt nok til å skjønne at det var noe med dem i går. Men i dag for de rundt som propeller og virket plaget. Når jeg så så at noen av cherrybarbene var prikkete, var det ikke tvil.

Jeg har valgt å medisinere med Esha Exit. Så kom den til nytte, flaska jeg kjøpte i min spede begynnelse som akvarist. Har en boks full av reservedeler, godt påvirket av Mona O

Men egentlig er spørsmålet mitt enkelt; hvor lenge lever parasitten utenfor akvariet? Jeg har en boks (sånn som kan henge på akvariekanten) og en hov, som begge var i akvariet før jeg var sikker på at jeg hadde hvitprikk (jeg fanget en botia for å få den til å være stille lenge nok til å få sett på den). Dessuten byttet jeg to bøtter vann før jeg medisinerte, fordi det var tid for delvannsbytte i morgen. Slangen jeg brukte, bør vel strengt tatt kasseres når medisineringen er ferdig? Og iallfall ikke brukes i det andre akvariet?
Hva med å vaske utstyret i klor. Da burde du jo ta knekken på det meste. Og klor fordamper og når utstyret er helt tørt er det ikke farlig for fiskene lengre...
Så lenge du har tørket utstyret fullstendig( 1-2dager/avhenger av utstyret), så går det greit. Parasitten dør etter 24t uten vert og vann
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap