Ancistrus gravd seg fast eller passer på egg?

Har tre ancistrus, én hann- og to hunnfisk. Hannfisken har trivdes særdeles godt rundt en stein, som han har gravd seg en hule under. Han har gravd og stått i halvannen uke (nesten siden vi fikk de), og nå tror jeg den ene enden av steinen sitter så godt som rett på bunnglasset. Jeg har ikke sett/hørt noe til han de siste par dagene (høres av og til når han graver), og lurer på om han kan ha gravd seg fast under steinen? Inngangen er på baksiden av steinen, så jeg får ikke sett om det er noe bevegelse der.

Men med tanke på at han kanskje har parret seg og passer på noen egg inni der tør jeg ikke løfte på steinen for å se åssen det står til. Har dere noen anbefalinger?
Det at fisker graver under steiner kan være skummelt, både med tankte på at steinen kan falle og klemme fast fisken, og at steinen kan knuse glasset. Om det er et problem bør du legge en tynn isoporplate under sanden/grusen slik at det beskytter glasset. Jeg ville også tatt opp steinen og sett om den sitter fast, for om den gjør det dør den lett, både pga. av oksygenmangel og klemskader.
Inaktiv bruker
Løft opp steinen og se, er det egg på den så kan du legge dem i et fødekar.
La en bit squash utenfor hula og observerte litt. Han kom luskende et lite stykke ut av åpningen, så da er han i alle fall i live Steinen er såpass bred/flat at jeg ikke ser noen veltefare, den ligger veldig støtt.

Da tror jeg i grunn jeg bare lar det være som det er, og håper heller det er noen egg som gjør han tilbakeholden. Er det sannsynlig at de har blitt lekne etter så kort tid?
Jeg tror kanskje han passer på egg. Min holder seg i hulen i 2-3 uker når det er egg på gang. Du bør skaffe deg en hule av leire eller skifer til neste kull.
Ommøblerte litt i karet nå, og jaggu kom det ikke et par yngel pilende Dette var gøy, har ikke sett noe til de før nå. De må være noen uker, for de var ~1.25cm. Nesten like stor som våre 5-6 uker gamle guppy-yngel

Det ble kokosnøtter i stedet for skifer, men de gjør vel samme nytta.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap