Innkjøring og spørsmål om algekule.

Inaktiv bruker
Jeg har nettop satt opp et 60-liters akvarium med en eheim pickup 45, varmekolbe, grus, 3 planter, noen steiner men ingen fisker. Jeg planlegger å ha guppier her, hvordan kan jeg få guppiene til å trives og få yngel? (ser akvariet 'guppy-venlig'?
Og hvordan kan jeg få akvariet innkjørt så raskt så mulig?
Det ble satt opp idag.
Og et spørsmål til, vil ancistrusene mine spise på algekuler? jeg vurderer å kjøpe noen, siden de ser fine ut og hvis di spiser på dem er det bra, siden de nesten aldri spiser på tabletter.
Jeg ville tatt planten ut av den lille svarte "boksen" og og tatt bort stein-ull og det som er inni den lille boksen. Da får planten mulighet til å sette røtter neddi sanden.

Det er vel noe som heter salmi-metoden, men hvor mye den framskynder syklusen vet jeg ikke.. prøv å søk på salmi her på forumet så finner du nok maaaange tråder angående dette.. har ikke prøvd dette selv så jeg kan ikke forklare det så bra.

Ellers kanskje du kan få deg noen flyteplanter etterhvert? Det gir mye gjemmeplass
Etter det jeg har erfart beiter ancistrus sjeldent på algekuler, da er det mye bedre å mate med agurk/squash-skiver. For å kjøre inn så fort som mulig bør du få filterslam fra en som har et filter som har vært i drift i mange mnd. Deretter trenger du avfall i karet, f.eks salmi som inneholder ammoniakk.
Inaktiv bruker
Ok, takk for tipsene, jeg skal søke litt på det med salmiakk metoden. Men nå er temperaturen på akvariet 35 grader (ingen fisker oppi) men kan dette drepe plantene? og vil dette få bakteriene til å trives/formere seg raskere?
Og btw, kan du si noen navn på flyteplanter ? jeg
Altfor varmt
35 grader vil nok drepe både planter og det mest du kunne tenke deg å ha av fisk. De fleste planter trives ikke når temperaturen bikker 30. Så du kan godt sette ned temperaturen med ca 10 grader litt avhengig av hvilke planter og hva slags fisk du senere måtte ønske deg.

Jeg har selv eicchornia crassipes som flyteplante og liker den. En del bruker pistia eller andemat. Førstnevnte er stor, sistnevnte veldig liten (og vanskelig å bli kvitt). Hva man foretrekker vil variere. Jeg advarer dog om at en del flyteplanter tåler ikke fuktighet på bladene og er derfor avhengige av at du ikke har deksel på.
Kan godt anbefale Hornblad. Den kan brukes som flyteplante, og den kan settes ned i grusen/sanda hvis man vil. + at den lager bra gjemmesteder for guppy yngel
Inaktiv bruker
Jeg har ikke fisker i akvariet enda, men jeg tenkte bare å ha temperaturen høy får å få bakteriene til å trives?
jeg skal jo sette den ned når fiskene kommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap