Høy ph verdi

hvordan får jeg ned ph verdien på en enkel måte i akvariet?
Ved å tilsette pH-senkende midler. Mest effektivt er det å bruke torv eller eikebarkekstrakt. Røtter og eikeløv kan også påvirke til en lavere pH, men i svært liten grad.
Inaktiv bruker
Hvor høy er din ph? Ser på bildet at du har Ballongmolly, de skal vell ha ganske så høy Ph og hardt vann.
phen ligger på 8.0. jeg bruker eikeblader nå, men phen gikk opp fra 7.5 til 8.0 da jeg puttet de oppi.
Inaktiv bruker
Min teori erat eikebladet senker ph, siden de slipper ut garvesyre som gjør vannet surere. Uansrtt, du har ballongmolly(ut i fra bildet) og da er ph 8 helt ok. B-)
Ser du har Discus i dette karet og ,disse liker ikke så høy ph. Uansett så har du vel kanskje skjønt at disse fiskene ikke bør bo i et så pass lite kar (akvariebord)og med masse uro rundt seg.Så det beste hadde nok vært å levere disse fiskene tilbake til butikken.

Kan være lurt å velge fisker som vil ha de samme vannverdiene.
har nettopp snakket med både butikken og vetrinær. begge sier at jeg fint kan ha discus i det borden så lenge jeg er nøye på bytting av vann og at jeg kun har 2 av dem.
Du har snakket med.. veterinær?

Er dette veterinær med spesiale på fisk?
Ellers kan jeg vel ikke se for meg at det er så relevant hva veterinæren sier..

Tenk litt over hvem du spør, i dyrebutikken så vil de gjerne selge deg ting, og hvor mye penger de får inn kommer an på hva slags råd de gir deg.
Altså så tjener de penger på deg.

Her på forumet betaler du ingen, det er masse folk med interesse for fisk her inne som "jobber" helt gratis med opplysning, fordi de bryr seg om fisken.

Hvem bør man stole mest på?
De som har penger å tjene eller de som svarer deg helt uavhengig?
Mao
så lenge jeg er nøye på bytting av vann og at jeg kun har 2 av dem.

Siden du nettopp har fått akvariumet og har satt fisk i med en gang, vil du være nødt til å skifte mye vann hver dag hvis du ikke har fått tak i et godt filter evt har et filter som allerede er innkjørt. Dette for å unngå og forgifte fisken når ammoniakken og nitritten kommer i løpet av de neste ukene.
jeg er ikke helt dum selv om jeg er nybegynner på akvariet. selvfølgelig bytter jeg vannet ofte. jeg måler vannverdier 2 ganger for dagen og bytter om nødvendig.
Jeg har ikke sagt at du er dum, jeg ville bare påpeke viktigheten av å bytte vann ofte. På forumet kommer det ofte innlegg som går på at noen har fisker som dør og de kan ikke forstå hvorfor, så viser det seg at de har kjøpt akvarium og satt inn fisk med en gang og ingen har fortalt at de må kjøre inn filteret før fisken kjøpes. Men jeg ser at du har forstått at du må skifte vann og du tester også vannet for å være sikker på at verdiene er fine, så da er jo alt flott
ja jeg er veldig nøye på det. kansje nesten for nøye :P
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap