Planter for nybegynner?

Nå får jeg et 60 liter til på søndag, med fisk og alt av innhold. Dette karet tror jeg at jeg ønsker å ha som et plante-kar. Er det noen planter som egner seg bra for nybegynnere? Jeg vil ha noen høye planter til å ha bak i karet, noe "mose/gress" til å ha på bunnen.

Hva er best (og rimelig) som bunnsubtrat og må jeg ha i noen tilsetninger? Og må man ha noe spesielt lys?

Takk for svar!
Sagittaria subulata er fin som gress. Vokser utrolig fort (opp til en cm per dag) og formerer seg ved utløpere så fort at du blir helt satt ut.
Kontorstol
Sagittaria subulata er fin som gress. Vokser utrolig fort (opp til en cm per dag) og formerer seg ved utløpere så fort at du blir helt satt ut. :-)


Takk for tips. Skal se om jeg finner noe
Planter
N-Broen
Nå får jeg et 60 liter til på søndag, med fisk og alt av innhold. Dette karet tror jeg at jeg ønsker å ha som et plante-kar. Er det noen planter som egner seg bra for nybegynnere? Jeg vil ha noen høye planter til å ha bak i karet, noe "mose/gress" til å ha på bunnen. Hva er best (og rimelig) som bunnsubtrat og må jeg ha i noen tilsetninger? Og må man ha noe spesielt lys? Takk for svar! :)


Anbefaler Java mose eller Riccia. Begge to vokser fint og passer bra til bunnen hvs man fester dem på steiner (eks. riccia-steiner).

Planter som Java-fern (Microsorum), Bolbitis, Criptocorne er passe enkle. Alle stemplanter kan man anse som vanskelige, men prøv noe av Rotala (masse typer, velg den du liker).

Alle planter trenger CO2 og næring.
Om plantenæring kan du lese mer her

Hvis du trenger planter, kan jeg sende deg masse av det jeg beskrevet til rimelig pris.

Har du tenkt på layout i karet? Steiner eller røtter?
Hei. Nå ble det brått litt mye aktivitet inni karet der, så plante-drømmen må nok utsettes litt. Masse guppy yngel i karet pr nå. Men takk for tips og tilbud!
Bare hyggelig! Håper at drømmen blir til virkelighet snart nok Lykke til med babier
Det er en fordel med masse planter når man har yngel i akvariet. Da er det flere som vil vokse opp og ikke bli spist.
Roy Fredrik Pedersen
Det er en fordel med masse planter når man har yngel i akvariet. Da er det flere som vil vokse opp og ikke bli spist.


Takk for kommentaren, Roy Fredrik! ) Dette er helt sant det du peker på. I går, da jeg trimmet mitt planteakvarium, oppdaget jeg en liten tiger-reke der Vanligvis har jeg bare Amano-reker i dette karet, og tiger reker holder jeg i en separat kar. Disse hadde babier ikke for lenge siden. Tilfeldigvis holder jeg også e del mose i det reke-karet, som jeg sist tok inn i planteakvariet. Den lille reken måtte ha blitt overdratt med ))

Må si at jeg har veldig aktiv fisk som spiser alt som beveger seg (Rubi-tetras ogsmykke-tetras). Og selv disse ikke fangen den lille karen som havnet opp mellom planter. Så ja, yngel overlever bra mellom planter.


PS: Jeg klarte ikke å fange han reken, før han forsvant mellom bladene. Tror ikke jeg ser ham igjen ))
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap