Forberedelse til 240 liters akvarie

Litersyken slo til for fullt da jeg var i dyrebutikken her om dagen.

Jeg fikk vite at de hadde 180 liters og 240 liters Juwel Rio akvarium med møbel på tilbud. Så nå driver jeg og sparer opp til og planlegger nytt akvarie.

Er usikker på om det blir 180 eller 240 liters. Jeg har fryktelig lyst på 240 liters, og det var ikke store prisforskjellen heller på de to karene. Men det spørs litt på hva vi har plass til i huset vårt..

Jeg tenkte å starte denne tråden, fordi jeg lurer på en del ting, og kommer sikkert til å lure på mer underveis, og hadde håpet noen her på akvaforum ville være til hjelp?

Jeg lurer foreløpig på hva slags fisk jeg kan ha i karet, og hvor mange av hver?
Har sett meg ut at jeg vil anskaffe noen Ancistrus, Sommerfugl ciklider og Coryer, men tar veldig gjerne imot tips om andre fisker som kunne passet.

Bunnsubstratet kommer til å være sand, det vil være mye planter i karet, og litt dekor, som skiferhuler til Ancistrusene og til at Sommerfuglene kan ha eventuelle egg oppå, steiner og røtter både til pynt og nytte (gjemmesteder), og ellers skal det være minimalistisk men nok planter og gjemmesteder til at fisken skal trives. Så all "pynten" skal ha en nytte-funksjon ved seg.

Jeg har et 63 liters akvarie nå som da vil bli brukt som karantene kar.
Oppi dette karet, som allerede er innkjørt, har jeg nå 3 platy og 1 ancistrus. Ancistrusen kan jeg ha sammen med sommerfuglene og coryene nå de kommer, går jeg utifra. Platyene vet jeg ikke... kan Platyer være i samme kar som sommerfugler og coryer? Og kan man ha en Kampfisk hann sammen med de fiskene jeg kunne tenke meg?

Filterguffe fra det lille karet vil bli brukt til raskere innkjøring av det store.
Ellers vil nok salmiakk metoden bli tatt i bruk igjen.

Men, er litt usikker på hvordan jeg skal få vannverdiene i det store karet til å bli optimale for de fiskene jeg vil ha i det. PH kan jeg senke ved bruk av Tetra sin PH/KH Minus, tenkte jeg. Men GH og slikt vet jeg ikke hvordan jeg senker eller hever, og heller ikke hva slags GH som vil bli best for alle de forskjellige fiskene...
Jeg ønsker å forberede meg veldig godt og prøve å gjøre alt så riktig som mulig med dette nye, store karet når jeg får spart opp til det.

Så det er derfor jeg har en del spørsmål nå, og startet denne tråden for evt fremtidige spørsmål også.

Takk til de som orket å lese alt dette!

Prøver igjen ;)
Startet denne tråden for en god stund siden nå, men er fortsatt rimelig bestemt på å skaffe meg et 240 liters kar med Coryer og Sommerfugler.

Kikket på Sommerfuglene de hadde i dyrebutikken, og fikk høre at de er veldig hardføre. Jeg ble litt overrasket, for jeg har lest at de er ganske skjøre..

Men er det vanskelig å ha Sommerfugl Ciklider?

Jeg er en veldig fersk akvarist. Fikk mitt første akvarie tidligere i år.

Jeg har lest meg opp en del om dette med hvordan man senker pH og kickstart og temperatur og slike ting. Allikevel så er jeg usikker på mye, og startet denen tråden for å få noen råd slik at alt går så bra som mulig når jeg mest sannsynlig starter opp et så stort kar med så spesielle fisker.

Og så lurer jeg på; hvor mye mer jobb er det med et 240 liters kar enn et 63 liters?

Egentlig, så lurer jeg på alt mulig!
Så har dere noen tips dere vil dele, så sier jeg bare hjertelig takk!
Hm... Sommerfugler og coryer er i de fleste tilfeller en dårlig idé. Sommerfugler er hissige og revirhevdende, og sånt skjønner coryene ingenting av. De kan få skikkelig julig gjentatte ganger, uten i det heletatt skjønne tegninga. Sommerfugler drettet i Asia er ofte superhissige, noe som kan skyldes hormonbehandling. Personlig ville jeg ikke tatt sjangsen...

Når det gjelder størrelsen på karet så gjelder regelen; jo større jo bedre. Blir jo mer vann å bytte, og mer luking (om du har mye planter). Men det er mye enklere å holde vannverdiene stabile, så kjør på ;D
Inaktiv bruker
Hvilke fisker kan passe med corydoras da? (jeg har 115 liter og ønsker corydora, neontetra og en annen type fisk, vet ikke hvilken)
oi, det visste jeg ikke, at Sommerfugler var så hissige..!
Stiller samme spørsmålet som Lars: hvilke fisker passer med Corydoras da?

Ville veldig gjerne ha Sommerfuglciklider, fordi de er så flotte. Men om de er så aggressive og territorielle så burde jeg kanskje vurdere noen andre fisker?
Vil gjerne ha mange forskjellige typer fisk i karet, gjerne en liten stim med noen tetraer. Men vil og ha noen litt spesielle arter i karet, noe som ikke er så "standard", liksom

Takk for svar, forresten!
Jepp, sommerfugler er skikkelig fine

Når det gjelder samboere til cory, så fins det er utall muligheter, bare hold deg unna hissige, bunnlevende ciklider. Og selvfølgelig fisk som er store nok til å se på coryene som mat.

Hva med en stim smykketetra? Kampfiskfamilie? Guramier? Maaange muligheter...
Inaktiv bruker
jeg er på jakt etter AKKURATT det samme dom deg har et 115-liters akvarie(som innkjøres) og har lyst på corydoras, neon eller kardinaltetra og en litt spesiell, litt større, og vakker fisk(er)
som en 'hovedfisk(er)'
Ny løsning på "problemet"
Tror jeg løser mitt lille "problem" med om jeg skal ha Coryer eller Sommerfugler ved å skaffe begge - MEN, at jeg har de i forskjellige akvarier
Leste meg frem til hvordan man bytter bunnsubstrat i et akvarie, så da tenkte jeg å bytte ut grusen i 63 litern med fin sand. For da kunne jeg hatt noen Coryer i det karet, mens jeg hadde hatt Sommerfugler i det store.

Så nå får jeg heller lese meg frem til hva slags fisk som passer med Sommerfuglciklider Hvis ikke dere har noen tips?
Bra løsning ;D

Samboere til sommerfugler kan være otto (algespiser som ikke tar evt egg) og en nannostomus-art som stimfisk. Disse har bittesmå munner
Takk!

Ottoene var jo søte da. Kikket litt på den gruppen stimfisk du nevnte, men tror du det går greit med Neontetra eller Kardinaltetra isteden?
Hadde vært koselig med en litt fargerik liten stim i karet eller burde Sommerfuglene ha så god plass som overhode mulig?
Boliviansk sommerfugl
Kikket litt mer på den Bolivianske Sommerfuglcikliden nå (fant videoer av den på YouTube og leste om den her på AF) og kanskje denne ville vært et bedre og lettere alternativ? De er jo veldig flotte å se på de og og visstnok mindre aggressive og mer hardføre, samt at det virker som vannet kan være litt mer "normalt" i verdiene.

Nesten så jeg vurderer å heller gå for de Bolivianske Sommerfuglene..!
Flott fisk!
Hvordan er det med private selgere i det markedet? For min del må jeg innrømme jeg får stadig mer sansen for å kjøpe av andre akvarister. Ofte vel så god vare og alltid berikende fra et hobbyperspektiv å prate med (og titte) folk med samme interesser.
Kunne godt tenke meg å handle fisk fra private selgere ser klart fordelene ved det, men problemet er bare at nesten alle bor over 2 timer unna meg, og det blir litt lenge for fisken å være i bil, samtidig at det blir litt vel lang kjøretur å skulle frem og tilbake på en dag.
Men finner jeg noen private oppdrettere i nærheten som har de fisketypene jeg kunne tenkt meg, så hadde jeg nok handlet fra de!
Kansje ett tips
hvis du går inn og søker på Bolivianske Sommerfugl ciklide eller hvilken som helst annen fisk i basen, så scroller du litt ned og på venstre side kommer det opp en rubrikk der det står andre har denne fisken med, og så står det mangen typer fisk der.

Det er da folk som har registrerte akvarier her inne, og har registrert den typen fisk sammen med andre fisker, det gir jafall en liten peke pinn på hva du kan ha sammen med dem.

f.eks scalare og neon tetra er en dårlig combo siden scalare ser på dem som mat, men jeg har selv hatt 5 scalare med en stim på 50 neontetra i ett 350 L kar uten og miste mere enn 4 neon på 9 måneder. så det er alltid unntak fra "regelen"

var ett lite side track der, men den listen til venstre der har gitt meg noen gode pekepinner flere ganger.

Ps. går du inn og søker på Bolivianske Sommerfugl ciklide vil du faktisk se at noen har hatt den sammen med Corydoras aeneus.
Kristian Dahl
Ps. går du inn og søker på Bolivianske Sommerfugl ciklide vil du faktisk se at noen har hatt den sammen med Corydoras aeneus.


Hvem som helst kan putte ciklider og cory i samme akvarium og registrere det på Akvaforum, det betyr så absolutt ikke at det anbefales av noen eller at det går bra. Ja, det kan gå bra, men hvorfor ta den sjansen når det finnes så utrolig mye fisk å velge mellom? Og trådstarter sier jo selv at han har funnet en løsning ved å ha Corydoras i 60litern.

Jeg vil anbefale deg å titte litt mer rundt på Akvaforum. Se på tilfeldige akvarier, søk opp akvarier på samme størrelse og finn inspirasjon. Det finnes så mye spennende! Jeg setter opp en 300L til høsten, og målet mitt er å kunne fylle akvariet med en stor stim Nannostomus mortenthaleri og Corydoras adolfoi. Kun stimfisker som holder seg til hvert sitt sjikt, ingen "hovedfisk" eller algeetere. Jeg ser veldig tydelig for meg hvor vakkert det vil bli.

Du nevner at du ønsker mange forskjellige fisker, her vil jeg komme med et lite tips. Mange fisker og farger blir rotete. Et vakkert akvarium er harmonisk. Bare for å vise deg litt muligheter:

Hovedfisk: Apistogramma macmasteri eller Apistogramma hongsloi, en hann pluss en/to hunner (husker ikke i farta hvem som danner par)
Stimfisk: En fin stim Nannostomus marginatus
Og noen ancistrus dersom du ønsker det.

Bare de tre typene vil gi deg et vakkert og spennende akvarium. En stor stim Nannostomus marginatus er virkelig en fryd å se på, de er utrolig vakre.
Oi, nå trenger jeg litt hjelp...
Var i dyrebutikken i går og skaffet meg et 180 liters kar. Det ble ikke 240 l for det hadde vi ikke plass til i huset.
Hadde oppi en matte/underlag, og helte en sekk sand over. Ble faktisk ikke grumsete vann, fordi jeg brukte et litermål til å forsiktig helle oppi de ca 180 literne med vann, så det var supert (og litt slitsomt )

Men så kommer problemet...

Jeg skulle egentlig bare ha Bolivianske Sommerfuglciklider, men de hadde halv pris på ALL fisk, så jeg...kjøpte noen Corydoras også.. Ble veldig revet med. Både Coryene og Sommerfuglene var i samme kar og gikk fint overens, så jeg satser på at det går bra å ha dem i 180 literen sammen.
Men problemet er at jeg har alt for mange fisker som skal innføres..! Kjøpte 3 sommerfugler, 4 coryer + 2 som jeg fikk gratis som en liten bonus eller takk eller noe, så det var kjempehyggelig men det resulterer i at jeg har totalt 9 fisker som skal oppe i samme kar! Samme dag! Kjøpte de i går, og ba om å få vente med å hente de til i dag, men jeg tviler på at de kan ha fiskene en uke til...

Jeg skal kickstarte filteret i dag. Litt usikker på om jeg burde kickstarte nå og mate det tomme karet med flakfor frem til fiskene kommer, eller om jeg bare skal sette fiskene oppi etter jeg har helt filterguffa fra 63 litern over i 180 litern.

Men blir 9 fisker for mange fisker for filteret å takle?

I værste fall så kunne jeg satt Coryene i 63 literen midlertidig, men der er bunnlaget fortsatt grus og ikke sand, så det er vel begrenset hvor lenge de kan være der. En uke er kanskje mye.

Dummet meg nok ut med å skaffe så mange fisker uten å tenke... Men jeg trenger så sårt noen råd nå.
Hva med å bruke filtere du har i 60L sammen med det som hører til 180L? Putte all fisk oppi 180L og 2 pumper. Det ene har jo allerede en bakteriekultur. Den har ikke nok til all fisken. Så du må nok måle verdiene hver dag, og muligens skifte vann litt ofte.
Jeg måtte gjøre slik selv en gang da jeg var litt overivrig. Det ble litt mer jobb på meg. Men jeg mistet ingen fisk i alle fall.
Tusen takk for svar!
Det hørtes veldig lurt ut Jeg er bare litt usikker på om kanskje pumpene i disse karene (Juwel) er fastmontert så jeg ikke får den fungerende pumpa ut av karet sitt... Men det skal jeg undersøke
virker som de sitter rimelig godt fast, disse filterhusene. Tror ikke jeg får tatt det ut av 60 litern og montert det i 180 litern slik det er nå.
Hm, da fungerer nok ikke den planen dessverre... Men tusen takk for rådet allikevel!
Du kan jo flytte over svampene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap