Scalarepar

Hei,er nå begynt med akvariehobby igjen.Tatt helt av.6 stk i familien.Har et lekspar som jeg kjøpte fra ynglagård utenfor Arendal for 5-6 uker siden. De ble plassert i mitt 115 liters sammen med fisk som gurami, siclider 3 stk små ,5 stk små praktbotia samt et par maller.Skalarene er ca15 cm topp-bunn. Paret la egg nesten umiddelbart.3 dager etterpå var allt vekk.mallene var synderen,antar jeg.plantene var nesten gjennomhullet. 1 uke senere,nye egg.Da fikk jeg fart på meg og tømte et Juwel 110 for fisk og fikk vellykket overført par og egg til det nye karet.Dette må bli bra ,tenkte jeg.feilen var at det "nye karet var fullt av planter ,ei rot,samt en haug med snegler.Slo av originalpumpen.fant ei mindre som jeg hadde liggende,Ustyrt med "gammel stømpebukse.Kjøpte artemiaegg og hele pakka. etter noen dager hadde scalareparet flyttet plass på eggene så mange ganger at så de var mer enn halvert.Til slutt var det ikke mer enn 15-20 yngel igjen.Så skjeddde det noe rart.Samtidig med at paret har ca15.12 friisvømmende yngel rundt seg,la de på nytt nye egg.flere hundre egg på Juwel pumpa.
I begynnelsen spiser de ofte opp egg og yngler selv. Men de lærer etterhvert.
Scalarepar.
Hei, du har nok rett.De brydde seg overhodet ingenting om de nye eggene.Ingen vasking overhodet.Idag er det bare rester igjen.Yngel er redusert til 11 stk.spiser godt,gode og røde i magen.blitt skikkelig gode svømmere.håper at de fleste klarer seg.
Ta yngelen vekk fra foreldrene. Det ender bare med at de blir spist opp i begynnelsen.
Scalarepar
hei igjen.Ser ut til å gå bra nå.mener jeg telte 12 stk.klarte kunsstykket å tømme akvariet for all stein og planter,samtidig som paret var der.skiftet en del vann .muligens derfor jeg trigget dem til å legge nye egg.Har nå et såkalt BB akvarium.kun et par potter med favorittplantene i.fungerer nå kun som gjemmested for yngelen.De er ganske kjappe blitt de små røverene.foreldrene sliter med å "fange dem"for å plassere dem.Gøy som bare det å sitte der å iakkta.Har akkurat satt opp et annet kar som bb.Kona har et par scalarer som hun har lyst til å prøve.De går i hennes 250 liter selskaps sammen med en broket gruppe annen fisk.noe kraftig strøm for scalarer,kun et hjørne som er rolig.Skal bli spennende å se fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap