Hyper ancistrus

hei.
de siste dagene synes jeg ancistrusene mine har oppført seg noenlunde snodig.
jeg har hatt disse mallene en stund nå, og de har vært veldig sky siden jeg fikk dem.
for 2-3 uker siden satte jeg opp et kar til dem, og nå denne uken har de vært svært aktive om dagen.

Nå er de høyt og lavt også på dagtid, i starten kunne jeg se dem om natten bare.
jeg har 2 ancistrus av typen tamboensis, hann og hunn, og 1 blå antennemalle-hunn og enda 1 ancistrus av ukjent sort (tror også det er en hann, siden den har "lange" tentakler foran på ansiktet, men ikke oppå selve snuten, er noe bredere neseparti enn de andre).

noen ideer på hva den aktive oppførselen kan være for noe?
Markering av revir og lek forberedelser kanskje.
Oksygenmangel eller nitritt. Maller oppfører seg ikke slik under lek.
har sjekket, null nitritt i karet. det innvendige filteret har en funksjon så vannet får konstant oksygentilførsel, ved ikke hvor mye effekt det utgjør men.

mallene er sjelden å se mot overflaten, de driver mest på glasset, og hunnene jager hverandre litt mens hannen "danser" med dem. uten tvil hunnene som er mest aktive... vet ikke om det sier noe?
Inaktiv bruker
Testet Ammoniakk? Prøv å bytt vann.
At maller henger på glasset på dagtid er som oftest første indikasjon på at det har noe med vannverdiene og gjøre, eller at de syke. Du forteller selv at karet ditt er satt opp for 2-3 uker siden, og inntil nå har mallene vært veldig skye.

Hvis du har flere Ancistrus arter i karet kan de krysse seg, og det er ikke heldig
Janne
At maller henger på glasset på dagtid er som oftest første indikasjon på at det har noe med vannverdiene og gjøre, eller at de syke.

Dette synes jeg var en interessant, men litt skremmende og urovekkende påstand/info. Jeg betviler overhode ikke sannheten, men gjelder dette stort sett alle maller og uansett alder på dem?

Yngel vil vel henge mye oftere på glasset på dagtid enn voksne fisker, men vil det si at hvis voksne maller henger på glasset på dagtid, så er det noe "fare på ferdet"?

Vil alle mallene instinkttivt velge et skjulested med skygge for lyset, fremfor å henge på glasset hvor det både er åpent og lyst?
Om de henger på glasset uten å lete etter mat når de egentlig bruker å lete etter mat eller gjemme seg i hulene kan det være noe galt med vannet. Opplevde det samme her under innkjøring (hadde ikke noe annet sted å ha de to fiskene som jeg hadde), men det ble bedre etter et vannbytte på 50%
hvor ofte og hvor mye (prosentvis) bytter dere vann? ettersom det tydeligvis er det som er saken...

ancistrusene jeg kjøpte var i samme "salgs kar" da jeg kjøpte dem, og da gikk de under navnet tamboensis, men det har fulgt med andre arter også, uten at jeg oppdaget det før lenge etterpå.
på hvilken måte er det uheldig vis artene kan krysses?
Jeg bytter rundt 30% 1-2 ganger i uken, og tar samtidig en slamsuging.
det samme gjør jeg... frustrerende skal det være til tider, hehe
Hei, Ørjan. Når du startet karet for 2-3 uker siden, på hvilken måte kjørte du det inn?

Maller ar nattaktive og ganske skye i forhold til annen fisk. De vil instinktivt prøve å gjemme seg for å ikke bli sett av fienden Yngel er mindre skye og de farter ofte mer på leit etter mat, men det varierer fra art til art. Mine A. claro-yngel er mye mer fremme sammenlignet med L260-yngelen.

Hvis du krysser arter blir yngelen hybrid.
vel, etter at sand og planter var på plass, lot jeg filteret stå på i 3 døgn hvor jeg tilsatte en bakterie "pastill". vanntilsetninger kom i tillegg (aquasafe,ph,kh,gh).

i dag har de ikke vært like aktive på dagen, kun den ene hannen som har tatt seg en kvikk svømmetur (tamobensisen). ellers har jeg ikke sett dem i dag, kun nå på kvelden. de er ikke så store... 6-7 cm lange, maks.
mistenker at den andre hannen min... som jeg ikke har sett siden jeg startet karet, er en ranuculus e.l.
Da har du nok ammoniakk i karet og vil etter hvert få nitritt. For å holde ammoniakk og nitritt nede på null må du nok bytte vann ofte, sikkert hver dag, inntil filteret klarer å ta seg av det.

Edit; fjernet link, da den ikke var bra...
hva kommer ammoniakk av? ettersom det er rent springvann og jeg overforer ikke
[External Image] kan du lese litt om syklusen under innkjøring.

Anbefaler deg å handle inn dråpetester for ammoniakk og nitritt og bytte en tredel av vannet en, eller to ganger om dagen om nødvendig, til du ikke får utslag lenger.
Ser ikke ut som om linken vil komme opp. Du finner artikkelen under Artikler her øverst på siden, velg Akvarieskolen og deretter Vannverdier.
Inaktiv bruker
Ørjan A
hva kommer ammoniakk av? ettersom det er rent springvann og jeg overforer ikke :(
Ammoniakk kommer av bæsjen til fisken og for rester som brytes ned, så kommer nitritt å bryter ned Ammoniakk, etter det kommer nitrat å bryter ned nitritt.
Det er når nitritt er brutt ned til nitrat at filteret begynner å bli innkjørt.
midler og tabletter som dyrebutikken selger deg er bare tull som de tjener penger på.
Man kan ikke bygge en god og stabil bakteriekultur på 24timer eller to uker.
Det er etter 2 uker at det begynner å skje store forandringer.
Så¨bytt vann, 30-40% Minst i en uke.
Når 3 av 4 så store Ancistrus oppfører seg slik er det helt klart noe som er galt. Dersom det hadde vært 3 av 40 hadde saken stilt seg litt annerledes.
På bildet ser det ut som det er nok tilførsel av oksygen, så da er det nok som de andre er inne på forgiftninger i vannet.

Ørjan A
jeg tilsatte en bakterie "pastill".

Det er dessverre svært få slike produkter som gir noe særlig effekt.
Men du har allerede et innkjørt kar? Hvorfor brukte du ikke filterguffe derifra? Du bør tilsette guffe nå for det vil hjelpe godt på sammen med vannbytter.
hmm... jeg har allerede et innkjørt kar, men det slo meg aldri og bruke filter guffe fra det karet. det jeg gjorde var å fylle karet med vanlig vann, slik det fikk en grei temp, og etterfylle med enda en bøtte vann fra det andre innkjørte karet...

jeg er fortsatt ganske ny når det gjelder innkjøring av kar.
nå har det også gått en liten tid siden jeg startet tråden, og ancistrusene har blitt langt roligere. jeg har gitt karet flere røtter og det er totalt 5 huler i karet. nå ser jeg ikke ancistrusene på dagtid nesten lenger, kun en og annen sjelden gang ser jeg de på glasset.

kan det ikke være noe annet som er tilfelle? for jeg har ikke sett den 4. ancistrusen, som er en ranunculus (noe sånt), siden jeg startet karet...

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap