- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Varmen om sommeren og hvordan den påvirker varmen i akvariet
Varmen om sommeren og hvordan den påvirker varmen i akvariet
Postet 23.05.12 kl 16:52
Postet 23.05.12 kl 16:54
Jeg sliter med det samme om sommeren. Tempen pleier som regel å ligge stabilt på 24 grader, men i dag var den like over 28 grader. Jeg tar kaldtvannsbytte et par ganger i uken, bytter oftere vann enn vanlig, men bytter mindre enn vanlig. Reduserer også antall timer jeg har lys på. Tar av dekkglass, og da jeg hadde heldekkende topp tok jeg av "lukene". Hjelper litt, men er fortsatt ganske varmt i karet. Fiskene overlevde i fjor, så satser på det samme i år.
Og nei, jeg bruker ikke varmekolbe
Og nei, jeg bruker ikke varmekolbe
Postet 23.05.12 kl 17:09
Det går an å skru ned tempen på varmekolben, men den har ikke noe kjølesystem, du hører det i navnet "VARMEkolbe" Kanskje det finnes noen som har det, men har aldri hørt om det...
Har tatt av en del av armaturet, de som har juwel T5 armatur forstår hva jeg mener her.
Byttet akuratt 10 L av karet på 125 L. Vannet jeg puttet oppi hadde 21 grader og vannet i akvariet hadde 29. Det sank til 28. Tror jeg skal ta ett litt større vannbytte i morgen
Har tatt av en del av armaturet, de som har juwel T5 armatur forstår hva jeg mener her.
Byttet akuratt 10 L av karet på 125 L. Vannet jeg puttet oppi hadde 21 grader og vannet i akvariet hadde 29. Det sank til 28. Tror jeg skal ta ett litt større vannbytte i morgen
Postet 23.05.12 kl 17:55
Postet 23.05.12 kl 18:12
Postet 23.05.12 kl 23:16
Postet 24.05.12 kl 00:47
Postet 24.05.12 kl 00:53
Postet 24.05.12 kl 00:54
Postet 24.05.12 kl 00:57
Postet 24.05.12 kl 01:02
Postet 24.05.12 kl 09:15
Postet 24.05.12 kl 12:52
Tror noe av det beste vi har investert i her i huset (iallefall akvariemessig) er en varmepumpe som settes på kjøling på varme dager.
Husker med gru på alle de gangene jeg har vært på jobb og bare tenkt på at nå må jeg komme meg hjem og bytte vann i karene.
Brusflasker med frossent vann i synes ikke jeg hjalp noe. Det eneste var kaldtvannsbytter som dugde pluss få timer med lys på og alle luke åpne/ dekkglass av , ble mange vannbytter etterhvert
Husker med gru på alle de gangene jeg har vært på jobb og bare tenkt på at nå må jeg komme meg hjem og bytte vann i karene.
Brusflasker med frossent vann i synes ikke jeg hjalp noe. Det eneste var kaldtvannsbytter som dugde pluss få timer med lys på og alle luke åpne/ dekkglass av , ble mange vannbytter etterhvert
Postet 24.05.12 kl 13:34
miloAkvariehobbyen i seg selv er jo ikke akkurat vannbesparende den heller.. Og hvis man tenker seg vannmengde/effektivitet på den metoden kontra f.eks vannbytte 15liter x2ggr daglig x 10 kar.... Et slik vannbyttesystem her hjemme ville fort kommet opp i 700l/døgn. Minimum....
Haha, jah det er jo sant. Det optimale hadde jo vært å ikke hatt akvarier om man vil spare på vannet. :P Men i mitt hodet hørtes det ut som innmari store mengder vann som går rett ut i bakken kontra i sluk (og gjenbruk?) Men for all del altså, vann er det jo nok av på kloden, hehe.
Postet 24.05.12 kl 14:55
Noen som har prøvd små vifter? Mitt var oppe i 30 grader i går. Ikke fisk eller planter oppi det enda.
men da var vinduet igjenn og varmekolben på (den har ikke termostat... idiotisk)
Kjøpt ny varmekolbe som er på vei nå men er redd det kan bli litt varmt på sommerdager som det har vert nå i de siste dagene.
Tenkte og lage en liten plate. Med 4-6 sånne data vifter på. Som både skal blåse og dekke for solen.
Noen som har prøvd noe lignende, eventuelt resultat?
men da var vinduet igjenn og varmekolben på (den har ikke termostat... idiotisk)
Kjøpt ny varmekolbe som er på vei nå men er redd det kan bli litt varmt på sommerdager som det har vert nå i de siste dagene.
Tenkte og lage en liten plate. Med 4-6 sånne data vifter på. Som både skal blåse og dekke for solen.
Noen som har prøvd noe lignende, eventuelt resultat?
Postet 24.05.12 kl 15:04
Postet 24.05.12 kl 17:44
Postet 25.05.12 kl 07:03
Postet 25.05.12 kl 14:57
Noe svineri å la kondenseringa fra akvariet gå ut i rommet. Med den fuktighet som det avgir, er det ikke helsemessig bra for oss tobeinte.
På vårt Juvel 450 hadde jeg oppe frontluka når det ble for varmt, det var fordamping på ca 1 liter i døgnet, som ble avgitt i boligen. etter jeg satt inn kjøler, er det tett akvarie, tempraturen er konstant, avvik på 0.3 grader, før den kjører ned tempraturen.
Ikke noe som fordamper, alt er tett, herlig er det
På vårt Juvel 450 hadde jeg oppe frontluka når det ble for varmt, det var fordamping på ca 1 liter i døgnet, som ble avgitt i boligen. etter jeg satt inn kjøler, er det tett akvarie, tempraturen er konstant, avvik på 0.3 grader, før den kjører ned tempraturen.
Ikke noe som fordamper, alt er tett, herlig er det
Postet 25.05.12 kl 15:27