Større akvarium/raskere vekst?

Det jeg lurer på er om yngel vokser raskere når de er i en 70l enn i en liten bolle?
Inaktiv bruker
Ja, men det vil nok mest være pga, det er bedre å ha dem i 70L enn i bolle, du kan ha et godt filter i 70L enn i bollen, du vil også få mer stabil vannverdi og bedre kvalitet.
Bolle er for potetgull å snop ;P
Tja
Kommer sikkert an på hvilken art det er snakk om...
Jeg har for tiden en gjeng sajicayngel som ble "født" i en 650l.
For at de ikke skulle bli spist av de større innbyggerne i karet, fisket vi dem og puttet dem i en 60l for seg selv. Å fange yngel i et så stort (og beplantet) kar er ikke lett, så det ble igjen en bande på 5.

Yngelen i 650l er ikke noe større enn de i 60literen, så akkurat på disse virker det ikke som om de har så mye å si (enda). Disse er rundt 3cm nå, så mulig veksten herfra og oppover krever at de har mer plass, slik at de i det minste karet vil sakke etter i veksten. Den som lever får se
Hehe, ja boller er ikke det beste. Jeg har et 70l akvarium som ikke er i bruk, men til dette virker ikke lyset. Skal få satt det opp i morgen. Hadde egentlig tenkt å bruke fødeboks men siden den levende yngelen svømte ut. Valgte jeg å bruke noen boller som tidligere ble brukt til kampfisk. Det ser ut til å ha godt bra i og med at to fisker har fødet, uten å ha spist yngelen. Men Har lyst å ha opp et til akvarium, så dette ble en god grunn som overtalte mamma Så lar yngelen gå en uke + i boksene, deretter i akvariumet, som jeg setter opp i morgen
Det er absolutt en fordel med akvarie enn en bolle, som nevnt filterpumpe, vannkvalitet og tempratur, så bare å si til mamma at fiskene vil trives MYE bedre i et akvarium
Plussmedlem
Fiskefest
Yngelen i 650l er ikke noe større enn de i 60literen, så akkurat på disse virker det ikke som om de har så mye å si (enda).


I dette tilfellet skyldes det vel at de i 650'n ikke har så lett tilgang på mat.

Det er ikke bare størrelsen som avgjør vekst, men filterkapasitet og vannbytter. Dvs muligheten til å fore hardere og oftere...
Tvert imot
Yngelen i det store karet får plenty med mat, de har lært seg å holde seg rundt gjellene på de store gutta (og jentene) når det er fòringstid, og fråtser i smulene Det er også masse å plukke i blant planter, røtter og steiner der de store ikke kommer til. Riktig filterkapasitet og vannbytter er her i huset en selvfølge, uansett kar, lite eller stort.

Poenget mitt med str på kar i forhold til vekst, er at mange arter av fisk skiller ut hormoner som hemmer vekst dersom fisketettheten er stor. Derfor vil yngel som vokser opp i et stort kar med noen få fisk, potensielt kunne vokse fortere enn fisk i et oppdrettskar feks, der antallet fisk er relativt høyt. Man kan oppleve at yngelen vokser til en viss størrelse for deretter å stoppe opp. Når denne flytter inn i nye, større kar vil de så begynne å vokse igjen, fordi forholdene tillater fisken å bli større.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap