Parasitt, men hva?

Hei, jeg har funnet 4 parasitter i ett kar med gullfisk. Har oppdaget dem ett pr uker etter at det ble kjøpt inn to nye fisker, så jeg vet vel egentlig hvor de kommer fra....

Jeg vet imidlertid ikke hva det er og hva jeg bør gjøre nå... Noen som kan hjelpe?
Ja, de lever på fiskene...
Har sett 4 stk som sitter på en av fiskene....
Ser ut som fiskelus ja. Sjekk bilder hos google ved søk på argulus. Ser ut som akkurat det samme du har bilde av.

Det er visst ikke helt uvanlig med fiskelus hos gullfisk og koi, spesielt de som går ute. Medisin mot det finnes, kjøp da medisiner som det står skal virke mot nettopp ARGULUS.

Søkte litt, og fant at JBL har en medisin som det står utenpå skal virke mot karpelus. Den heter JBL ARGUDOL. Fås kjøpt i Norge også (nettbutikken jeg linker til er tysk).

Har du dine fisk inne eller ute? Hvis de går ute, er det litt større problemer med å få has på den lusa, mye fordi mengden vann blir så stor (og derfor mengden medisin...)

REDIGERT;
Ser nå at du skriver du har dem i et kar. Så glem den ute-delen

PS! Man kan ta de rammede fiskene opp av karet og plukke lusa av dem manuelt med en pinsett. Problemet er at det kan ta lang tid å utrydde alle, og det er usikkert om man får med seg alt (særlig hvis lusa allerede har formert seg i akvariet.... da er det nyttesløst).
Hvis det oppstår et lite blødende sår på fiskehuden når man har dratt av lusa, vil det som oftest gro fint av seg selv, men det KAN også gå infeksjon eller sopp i det. Så vær obs på den risikoen.

Personlig ville jeg (i tillegg til å medisinere) plukket av og rensket bort så mange lus som mulig for hånd...! *grøsser ved tanken på lus*
Stemmer nok det
Takk for tilbakemeldinger, etter tips herfra har jeg søkt litt på "argulus" og det er vel liten tvil om at det er det det dreier seg om.
Har tenkt å ta en tur i butikken som har solgt fiskene som de fulgte med, og høre om de er villig til å sponse medisinering...

Karantenekar er for pyser...
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap