Forer jeg for mye?

Hei! Jeg lurer på om jeg fòrer for mye, eller om jeg fòrer passelig. Jeg har en voksen kampfisk-hann, en ancistrus på rundt 6-7cm og 5 C. Trilineatus på rundt 4cm. Når jeg står opp om morgenen i 7-8 tiden knuser jeg litt Tetra Discus bits (kanskje 8 biter) og blander det med vann i et shotteglass slik at det skal synke. I tillegg legger jeg i en liten algetablett. Senere på dagen, i 18 tiden, knuser jeg på ny litt Discus Bits, og om kvelden litt før lyset slukkes (i 12 tiden) legger jeg i en ny algetablett. Av og til fòrer jeg kampfisken litt ekstra med flakfor dersom jeg ser at den ikke rekker å spise noe av Discis Bitsene. Det ligger sjeldent noe matrester igjen, og jeg kan ikke se noe avføring som ikke er fordøyd. Jeg bytter 30-40% vann to ganger i uken, og slamsuger 1 gang i uken. Jeg har forresten mange sandsnegler som spiser eventuelle rester.
Inaktiv bruker
Regelen er at fisken skal spise maten innen 3 minutter
Jeg tror du forer ok, men tester du for ammoniakk og nitritt? hvis det er for mye av dette må du fore mindre.
Det er ikke alltid det blir spist opp på 3 minutter, for Coryene må lete etter maten, og det kan ta sin tid
Inaktiv bruker
ja, men jeg tenkte på kampfisken, den må spise mate innen 3 min.
Hehehe, du forer mye oftere enn det jeg gjør. Jeg mater en gang om dagen, nesten hver dag. Kanskje 4, 5 dager i uken..noen ganger mindre til og med. Men så lenge de spiser opp mesteparten, (unntatt coryene som bruker litt tid) så er det sikkert ikke noe problem. snegler tar vel mye unna også, og i tillegg bytter du jo godt med vann, kontra meg som bytter ca 20 prosent hver uke.
Jeg vil at fiskene skal ha det godt og vokse så fort som mulig, men jeg vil absolutt ikke overfòre
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap