Hvilken apistogramma??

Mine fisk ble kjøpt i butikk under navnet Macmasteri.

Men jeg syns ærligtalt de ikke ligner på disse i det hele tatt.

Hvilke fisker er det jeg har fått?? Det er ihvertfall 1 hann og 2 hunn =)

På bildene er det 1 hunn og 1 hann i forskjellig vinkel.
Kan også være den Apistogrammaen som går under navnet viejita. Den originale viejita er ikke å oppdrive (kun et kjent eksemplar). Viejita som selges på markedet i dag har en stor innblanding av macmasteri, og seriøse mener derfor denne også burde gå under macmasteri. Den diskusjonen tar vi ikke, hehe.

Har selv fem seks yngler av viejita, så vet ikke enda hvordan farger dem får. Se også derfor under Apistogramma viejita, mulig du finner noe som ligner mer der, enn under macmasteri.

Begge to har denne røde "stripa" på øvre og nedre del av halefinna. Må også si at VF og oppdretts fisk kan variere ganske så mye. Både i form og farge. Håper du finner ut av det.

Leif
Litt vansker med å stole på dyrebutikker siden de aller fleste her svartmaler dyrebutikker?
Kjøp macmasteri av noen på forumet, så finner du da fort ut at det er macmasteri du har i karet ditt også
@Loffa Ja. Jeg synes nesten de likner mye mere på Viejita

Et lite spørsmål til: Hannen er utrolig aggressiv ovenfor den ene fisken. Begge vifter helt villt med halen og det resulterer i at den store hannen jager den lille. Er dette normalt? Betyr det at hunnen han ikke er aggressiv mot er hans utkårede? De svømmer tett hele tiden uten noe problem
Hvordan ph skal disse ha da siden de er blandingsrase? Er 6,8 "bra nok"?
valtam
@Loffa Ja. Jeg synes nesten de likner mye mere på Viejita :) Et lite spørsmål til: Hannen er utrolig aggressiv ovenfor den ene fisken. Begge vifter helt villt med halen og det resulterer i at den store hannen jager den lille. Er dette normalt? Betyr det at hunnen han ikke er aggressiv mot er hans utkårede? De svømmer tett hele tiden uten noe problem :(

Om det er hannen og den ene hua som "slår" til hverandre med halen, er nok dette tegn på leik og fullkommen kjærlighet, hehe. Skal se det blir smått etterhvert? Ha minimum en hule i karet, jeg for min del foretrekker kokkosnøtter

Finner sikkert noen bilder i tråden min, Leifs verden del 2
valtam
Hvordan ph skal disse ha da siden de er blandingsrase? Er 6,8 "bra nok"?

Ikke ille det, men får du tak i tørkede eikeblader å legge i karet ditt, vil dette senke den noe. Jeg har 10 forskjellige Apistogramma og mine går i pH rundt 6
Jeg har en kjeramikk hule og en tre rot. Så nok av muligheter =) Pluss tett beplantning da selvfølgelig.

Vel,da er det jo bare å sitte å vente på bebiser da
LOFFA
[QUOTE=valtam]Hvordan ph skal disse ha da siden de er blandingsrase? Er 6,8 "bra nok"?

Ikke ille det, men får du tak i tørkede eikeblader å legge i karet ditt, vil dette senke den noe. Jeg har 10 forskjellige Apistogramma og mine går i pH rundt 6

Jeg har catappa blader. Vil de gjøre samme nytten??
Catappa har den samme effekten! Sørg for å ha nok gjemmeplasser og synsbrudd, slik at den ene apistoen ikke blir jaga hvert sekund. Gratulerer med Apisto

Simen
Tusen takk for det =)

Vil han bytte partner etterhvert eller vil den ene hoa bli jaget for resten av livet?
Antar disse også senker pH. Men disse har jeg ingen erfaring med. For egen del bruker jeg ikke bladene for å senke pH da brønnvannet her som nevnt ligger på rundt 6 i pH. Masse blader sørpe kvister og grumsete vann er hva de fleste viltfangede apistoer har levdi hele sin tid. Fleste parten av mine apistoer er F1, generasjon etter VF

Lykke til

Leif
"Heldige" meg har pH 8 i krana. Så her MÅ jeg bruke eikebark for å senke pH. Men hvis jeg kan putte oppi endel catappa blader,så vil kanskje det hjelpe like godt?
Det står at Apistogramma macmasterii er polygam her på siden, så den vil ta til seg flere hunner. Da vil ruggen sjøl patruljere i hele karet... Men størrelsen og innredningen på karet vil avgjøre om det vil fungere. Det må innredes slik at det blir to naturlige revirer, og kanskje det vil fungere...

Jeg ville gått for ekstrakt for å senke ph! Bland ekstrakt og byttevann til riktig ph før du putter det oppi...

S
S i m e n
Det står at [I]Apistogramma macmasterii [/I]er polygam her på siden, så den vil ta til seg flere hunner. Da vil ruggen sjøl patruljere i hele karet... Men størrelsen og innredningen på karet vil avgjøre om det vil fungere. Det må innredes slik at det blir to naturlige revirer, og kanskje det vil fungere... Jeg ville gått for ekstrakt for å senke ph! Bland ekstrakt og byttevann til riktig ph før du putter det oppi... S

Nå har jeg "bare" et 110 liter,så er ikke all verden med plass. Men det ER fullt mulig å sette hulene på hver side av karet

Ja,jeg bruker eikebark ekstrakt i bøttene mine bare jeg. Så kan jo supplere karet etterpå med noen catappa blader =)
Du har ikke registrert karet ditt i din profil og ikke har du nevnt str på karet ditt. Dette er en vesentlig sak når det gjelder antall individer du kan holde. Har du et mindre kar anbefales kun et par. Hvor stort er karet og har du evnt annen fisk i samme kar?
Nei. Jeg har ikke registrert karet =)

Her er målene på 110 literen: 81 x 36 x 45 cm

Jeg har kun 1 hann og 2 hunn i karet. Og reker og snegler. Bortsett fra det er karet tomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap