- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kalk?
Kalk?
Postet 30.05.12 kl 14:11
For å øke GH i mine kar bruker jeg en blanding av gips (CaSo4=Kalsiumsulfat) og engelsk salt (MgSO4=Magnesiumsulfat). Blandingsforholdet er 4:1. Etter vekt.
Det kan være vanskelig å skaffe Magnesiumsulfat uten heptahydrid, -syv vannmolekyler til hvert MgSO4, men da blander du bare inn mer.
Hvis dette blir for teknisk, så kjøper du et eller annet GH+ hos din lokale akvariekjøpmann.
Uansett bør du måle vannverdiene underveis slik at du ikke får for hardt vann.
Det kan være vanskelig å skaffe Magnesiumsulfat uten heptahydrid, -syv vannmolekyler til hvert MgSO4, men da blander du bare inn mer.
Hvis dette blir for teknisk, så kjøper du et eller annet GH+ hos din lokale akvariekjøpmann.
Uansett bør du måle vannverdiene underveis slik at du ikke får for hardt vann.
Postet 30.05.12 kl 14:58
Styrer selv på med dette da vannet fra kranen er for bløtt og jeg må øke gh med pulver for sneglenes del. Bruk ikke gh+ salt, da snegler ikke tåler salt
Men så bruker de opp gh i vannet for å danne skall, og så synker gh. Og slike fortsetter det opp og ned.
Når har jeg fått anbefalt mineralstein, så jeg skal prøve å få tak i dette.
Men så bruker de opp gh i vannet for å danne skall, og så synker gh. Og slike fortsetter det opp og ned.
Når har jeg fått anbefalt mineralstein, så jeg skal prøve å få tak i dette.
Postet 30.05.12 kl 23:52
Som foreslått ovenfor (og "utallige " ganger tidligere på dette forum) kan du med fordel bruke en blanding av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat, om du ikke foretrekker såkalt "GH-salt" som er en overpriset blanding av det samme. Kalsiumsulfat er det samme som gips, som kan kjøpes mange steder, f eks hos Panduro (alabastgips). 40 kr for en kilo. Mål verdiene etterhvert som du tilsetter, så finner du etterhvert ut hvor mye du bør bruke for å holde ønsket og stabil verdi.
Stephan
Stephan
Postet 31.05.12 kl 09:38
Postet 31.05.12 kl 11:14
Postet 31.05.12 kl 20:03
Postet 31.05.12 kl 22:56