Reparere riper i akvarieglass

Jeg har hatt et Juwel Rio 300 i 3 år med malawifisk hvor jeg har sandblåsesand fra Biltema som bunndekke. Dette har medført mange riper i akvarieglasset ved fjerning av alger med skalpell-/barberbladskrape fra Tetra (barberblad med langt skaft), og med magnetskrape (MagFloat /Floating Magnet Aquarium Cleaner Pat Pend). Nå skal vi flytte på dette akvariet og må dermed trolig tømme hele, og vurderer da også hva som kan gjøres med ripene.

1. Kan man reparere det på noe vis (silikon eller annet "glassfiks"-materiale), eller må man skifte hele akvariet/glasset for å få ripefritt glass?
2. Hva slags type bunndekke eller glasskrape vil for fremtiden gjøre at akvariet kan holdes ripefritt?
3. Er glasset i denne typen kar spesielt utsatt for å få riper, og i tilfelle, hvilke akvarier er ikke det?
Har selv ripet i stykker et akvarium med kombinasjonen Biltemasand og magnetskrape. Nå var jeg sikkert ekstra uheldig med posene, i dette innlegget ser du hva jeg dro opp av bittelitegrann sand i bunnen av en isboks...

Har byttet til akvariesand eller "viltfanget" fra en innsjø i samtlige kar, begge deler inneholder ett og annet magnetisk korn, men ikke noe i nærheten av hva jeg fant i Biltemasekkene. Magnetskrapen brukes som kjøleskapmagnet, bruker vanlig algeskrape, skrubbevott eller filtervatt til algefjerning og er veldig nøye med å unngå sanda.

Juwelkarene ble jeg fortalt har bløtt glass, nå er det ikke Juwelkaret jeg har skrapt istykker, alt glass får vel riper hvis man gnir stein eller metallspon mot glasset. Leste side opp og side ned for å finne reparasjonsmetoder uten å finne noen løsning, så jeg snudde karet under en ominnredning, på bakglasset er det mindre irriterende.
Angående riper, så har den tråden vært tatt opp tidligere, hvor det var noen som kom med tips for å få vekk riper.Skulle gjerne sett resultater av deres forsøk. Min konklusjon er det nok ikke lar seg gjøre, er det riper, så blir de der. Har tidligere hatt sand i akvarie, garantert aldri mer slikt i våre akvarie. Benytter grov grus, som er rundkornet, for akvarie, ikke en liten ripe på glass .
Jeg har faktisk akkurat mottatt et glasspoleringssett fra England som skal kunne ta "små" riper. Den uskrevne regelen jeg støtte på mens jeg prøvde å finne ut om det er mulig er at om du ikke kan kjenne ripen med neglen din så burde det la seg gjøre å pusse/polere den ut. Om du kjenner ripa så er den sansynligvis for dyp. Et poleringssett er så billig (100-200 kroner for et du fester på en vanlig drill) at jeg ikke har noe imot å være testkanin. Det virker som mange har fått det til, men at det er langdrøyt arbeid (tar gjerne flere timer å pusse ut en ripe).

En fyr som har beskrevet prosessen:

http://www.bostonaquariumsociety.org/html/faqs/scratches.htm
Det beste trikset for å unngå riper, er å sørge for å slippe å skrape alger. Hvis du får kombinasjon av vannskifter, lysmengde, og algeetende fisk riktig, er du i boks.

Men når dette ikke funker, og man er nødt til å skrape bort belegget for å kunne se inn i karet, foretrekker jeg selv å ofre min høyre arms tørrhet. Jeg børster da glasset med en stor neglebørste (som selvsagt aldri brukes til noe annet enn å rense akvarie-ting).

Slike børster er super-effektive mot alger, suger ikke til seg sandkorn, og siden man holder den rett i handa, får man god kontroll over både resultatet og diverse bivirkninger av prosessen. (Blir det bølger? Beveg hånda opp og ned i stedet for side til side. En rot som ligger mot glasset? Dyttes vekk med tommelen, uten at man engeng trenger å slippe børsten. Nysgjerrige fisk i veien? Gi dem fingeren, så blir de fornærmet og stikker av. Svære alge-flak som flyter rundt i vannet etter ferdig jobb? Sorry, der kommer til og med neglebørsten til kort. Slamsug det vekk etter beste evne, og la filteret ta resten.

Samme børste kan med fordel også brukes til å rense pumpe-komponenter og andre akvarie-ting med harde overflater når det trengs.
Alger er så mangt da Kampfisk, regner meg for å være i boks selv om det kommer litt grønt støv på glasset som kommer i veien for makrolinsa. Og da må der pusses skikkelig, holder hverken med skraper eller kost. Selv i kar det ikke engang er "sunne prikker" må det innimellom glasspuss til, særlig hvis det hvirvles opp litt "støv" fra næringsbunnlaget i forbindelse med omplanting, og på innsiden nytter det liksom ikke med eddikvann og nal

I Juwelen som er dyp og bred bruker jeg dette settet for å slippe dykkerutstyr når jeg en sjelden gang tar bakglasset. Kan like gjerne bruke en helt vanlig kjøkkensvamp med skrubb, men denne kommer til der armen ikke er lang nok.
Ripene blir du nok ikke kvitt. Om du kommer dithen at du skifter glass eller skaffer nytt akvarium, så vil jeg anbefale at du holder deg langt unna magnetskraper. De er "praktiske", men beryktet for å ripe opp glass. Er du borti bunnlaget, så er du nærmest garantert å få sandkorn mellom skrapen og glasset, og så er det gjort.

Stephan
Hva er det bilverkstedene bruker for å fjerne riper i ruta da ?? Er det en mulighet tro ??
Trine Hellstrøm
Hva er det bilverkstedene bruker for å fjerne riper i ruta da ?? Er det en mulighet tro ??

Akvarieglass og bilruter er to usammenlignbare glasstyper. Bilruter er satt sammen av to lag (=laminert). Det går an å bruke et spesiallim som gjør at en (liten) sprekk eller et steinskudd i det ytre laget ikke vokser i størrelse. Riper får man ikke gjort noe med.

Med riper i akvarieglass har du tre valg: Leve med det, bytte rute, bytte akvarium.

Stephan
Tusen takk for mange gode svar! Kjipt at det ikke fins noen enkel løsning. Fins det andre sandtyper å få kjøpt som er bedre å bruke (ikke riper like lett/rundere korn)?
sand er sand, det riper glasset når du er uheldig. Jeg har grov rundkornet grus, hvor det ikke er mere av det enn under kanten som er ramma på akvariet. Så har jeg terasse monduler bak, med planter. Slipper få riper på glasset, bruker algeskrae horisontalt, så begynner jeg oppe, nedover, når jeg er kommet ned, tar den ikke bort i grusen. 0 riper i akvariet)
Men Malawi bør vel ikke ha grov, rundkornet grus. Tenkte på om det fins alternativer av sand som funker fint for Malawi, som ikke riper så lett?
Ragnhild Marie Ødegård
Fins det andre sandtyper å få kjøpt som er bedre å bruke (ikke riper like lett/rundere korn)?

Det er et faktum at sand til sandblåsing er verstingen når det gjelder å ripe glasset (særlig i kombinasjon med magnetskrape). Effektiv sandblåsing krever sand av svært harde steinarter, og kornene har ekstremt skarpe kanter, noe man lett ser ved sterk forstørrelse. Denne sanden er dessuten en pine for corydoras-maller. Man kan prøve sand fra byggvarehus, den er vanligvis ikke så ekstremt skarp. Det aller beste er om du kan få tak i sand fra bekk/elv/innsjø. Slik sand har rundslipte korn etter tusenårig bevegelse og slitasje.

Og mitt beste råd er som nevnt: Bruk ikke magnetskrape hvis du er av dem som foretrekker mest mulig ripefritt glass.

Stephan L Sandemose
Takk igjen for svar. Får se hva vi velger å gjøre i denne omgang da.
Fant fort ut at sand under algeskrape kunne blitt veldig ille, så jeg har sluttet med algeskrape for lengs. Jeg bruker heller bare litt filtervatt, - eller jeg kjøper sånne billig-tannbørster og bruker! Syns de er helt ypperlig. Nå har jeg ikke så mye alger på glasset...det blir mest sånn "pensel-alge støv" når jeg starter filterpumpa etter vannbytte (slår den av under vannbytte så den ikke hoster og herjer) og noen gang får jeg sånne flekker pga direkte sol på karet. Men tannbørstene tar alt av alger på mine glass
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap