Trenger råd om min botia kubotai.

Kjøpe denne til oppstart av akvarie på 54 l. Finner ut denne trenger stoooooor plass rund 300 l tror jeg. Har den nå i ett 120 l. Men denne skal vel gså ha artsfrender for å trives. Veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Blir det beste å finne nytt hjem til denne til noen som har stort nok kar eller går det greit i 120 l ? Heller kanskje mest for det første alt selv.
Om du er villig til å skaffe den rundt 4 venner og enten skaffe større kar med tiden eller gi de bort når de blir for store, så skal nok 120 liter gå greit mens de er små

Har selv hatt "dotter", trivelige og morsomme fisk som koser seg om de kan svømme mot strømmen fra pumpa og frem og tilbake langs glasset i formasjon.

De tar både egg, yngel og reker om de får sjansen, så det er noe du må ta med i vurderingen, hva du helst vil ha
Hvor lenge er disse små da ? Har jo veldig lyst på større kar etterhvert men vet ikke hvor mange år det tar å overbevise den andre voksne beboeren her Synes også denne er morsom å se på. Har skremt meg noen ganger når han sover på rygg :O
Tja..
Loaches.com lister maksstørrelsen til 13cm, så 1 til 2 år muligens.
Er litt usikkert å anslå det her, men du ser jo hvordan det går ettersom de vokser.
Det viktigste er at de ikke blir så store at kroppen deres blir "stuntet", dvs at kroppen slutter eller sakker ned i utviklingen mens organene til fisken fortsetter å vokse.

Forøvrig så finnes det mye fin informasjon på loaches.com

Edit: Om du sliter med andre tobeintes motvillighet, så går det kanskje an å få en avtale om å bytte ut karet med ett større et, i stedet for å skaffe "enda ett til"
En "oppgradering" på sett og vis

Ett lite triks er gjerne å få visse personer interessert i fisken, om du får han til å like botiaene, med sin rare oppførsel og lekenhet, så er han kanskje mer villig til å spandere mere rom til yndlingene
Okay. Så det er nå uansett ikke noe hast da. Har en stund å finne det ut på. Har en liten drøm om større kar med slike dotter og sugemaller i . Men må sette meg litt mere inn i disse to først.

Skal nok få lurt inn ett til med tid og stunder tenker jeg :P Må jo oppgraderes. Men fikk den 120 l nå nylig så blir vel vanskelig å ovetale til det enda værtfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap