Normalt at ancistrus sp passer på l-144 egg?

Vi har 3 hunner og 1 hann av L-144.
Har også 1 hann av Ancistrus sp.
Disse holder til i et 180l kar med en hule og et rør/hule.

I hula ligger det nå 8 egg av en L-144 hunn... Er 8 stk normalt? Er det mange inni hvert egg? Men det rare er at det er Ancistrus sp som henger og passer på ved hula. Kan han være far slik at det blir en krysning? Eller er ikke det mulig...? Kan han være der for å gjør vondt? Han er ikke kranglet med de andre.

Hadde vannbytte på fredag og sa så jeg ikke egg i hula så det må nettopp ha skjedd. Hvor lang tid tar det før de klekker? Spennende....
8 egg er veldig få, så det spørs om ikke noen er spist. Etter som hunnen vokser til blir det uansett garantert flere. Det er kun en yngel i hvert egg. Innen en uke ser du liv i hulen

Ancistrus sp. "oppdrett" og A. sp. "gul" er begge menneskeskapte fisker (kulturvarianter), og de er egentlig samme fisk. Den grå er nok faren, ja, og dette har ikke noe med kryssning og gjøre.

:)
De er ca 1,5 år nå og det har ikke kommet egg før.

Hva slags farge vil de få med gul mor og brun far? Og hva kaller vi de for med denne blandingen?
Eg aner ikke hvordan fargene blir, men de må selges som Ancistrus sp. "oppdrett". L144 finnes ikke i hobbyen vår.
Dumt
Det var jo dumt at den brune skulle bli far. Håpet på den andre. Så den gule var mye i hula i går, så mulig han er far men at den brune har tatt på seg farsoppgaven...
Donald har helt rett, men likevel ville ikke jeg bevisst ha "krysset" dem. Jeg synes den gule hannen bør få yngel med gule hoer. Du burde skille dem
Bevisst
Det var ikke så bevisst heller...

Får vurdere å sette han over i det andre karet, men han får gjøre seg ferdig med jobben han holder på med

Synd det skulle bli sånn. Nå har den gule hannen vært i hula det siste halve året, så rart det skulle bli den brune...
Flere egg
Nå oppdaget jeg nettopp at det er 30-40 egg i taket i hulen i tillegg til de 8 som ligger på bunnen...
Hobby
Donald
Eg aner ikke hvordan fargene blir, men de må selges som Ancistrus sp. "oppdrett". L144 finnes ikke i hobbyen vår.



Hva mener du med at de ikke finnes i hobbyen?

Hva kan man ta for sånn blandingsyngel?
Åse Britt Larsen Ullebust
[QUOTE=Donald]Eg aner ikke hvordan fargene blir, men de må selges som Ancistrus sp. "oppdrett". L144 finnes ikke i hobbyen vår.



Hva mener du med at de ikke finnes i hobbyen?

Hva kan man ta for sånn blandingsyngel?



Du har startet 2 tråder på dette temaet og skulle vel være unødvendig. Min mening er som jeg skrev i den andre tråden er at om dettete er en blanding av brun og gul ancistrus ville jeg fjernet eggene slik at slik fisk ikke kom ut på markedet. Det finnes nok "hybrider" som det er. Jeg ville fjernet den ene du har som er brun og kastet eggene. Hannene klekker ikke eggene for hverandre, så den brune er nok den rettet faren, desverre....
Tema
Tittelen er ikke den samme på innleggene og de ligger i ulike forumundermapper.

For meg virket det utenkelig at den brune hannen skulle bli far. De gule holder alltid sammen i gruppe, mens han er outsider.

Syter med å fjerne halvferdige egg. Det kan være den gule som er faren pga det nettopp nå foregår en maktkamp mellom de to hannene i karet om hvem som skal være i hulen. Det var nettopp to hanner og en hunn de inne. De ødelegger vel eggene. Men skal flytte den brune når ting roer seg. Funker ikke å ha han der.

Leste et annet sted at Ancistrus fint overtar andres egg og passer på de....
Farskap
?
Hannene klekker ikke eggene for hverandre, så den brune er nok den rettet faren, desverre....

Les under oppdrett på denne siden:
Plussmedlem
Hvis du selv leser det som står der en gang til så ser du at det står om å flytte egg fra en hanne til en annen. DET er noe helt annet.

Om en hanne prøver å komme inn i hulen til en lekshanne med egg vil som regel en av de ende opp hardt skadd eller død. "Kampen" mellom hanne og hoe forut for lek går nettopp på det om hannen er tøff nok til å kunne passe hule og egg. Syns ikke hoa han er tøff nok og ho har mulighet til det, så velger ho en annen hanne som viser seg oppgaven mer voksen.

Forøvrig må jeg si meg enig med det flere andre sier her, ødelegg eggene. Det har ikke noe for seg at de skal ut på markedet og selges til uerfarne akvarister...
Plussmedlem
Som et lite tillegg bare...
Har du sjekket hvor gammel den linken din er? Ut fra det lille jeg leste der så virker den ikke særlig riktig. En del feil, blant annet i selve artsbetegnelsen. For den han navngir som den aller mest vanlige ancistrusen i handel og når det gjelder oppdrett er den vi betegner som L183.....
Fjerning
Jeg så meg nødt til å fjerne fiskeeggene i dag Det var ikke noe greit... De første malleeggene vi får i karet og alt, så måtte gråte en skvett! De hadde ikke kommet langt, så de måtte bare være en dag eller to. Ingen tegn til liv å se inni de. Det var tilsammen 66 egg når jeg telte de opp i morges og gravde de ned i hagen.

I går kveld slåss også de to hannene foran hula, så var redd for livet til den gule. Den brune er nå flyttet over i det lille akvariet og den gule er igjen med sine tre damer.

Håper det blir egg igjen, men det gjør det nok. Følte meg litt slem, men det var vel kanskje det beste. Å bli sittende med 66 små blandingsfisk som er vanskelig å få gitt bort er jo ikke en grei situasjon

Hvor lang tid tar det før en hunn legger egg igjen?

Vil jo tro hun gjør det igjen når hun la 66 stk i første omgang.

Det er dessuten to hunner på samme alder også i karet.
Bare for å dra opp gamle tråder...
Nå har jeg fått 13 ekte gule yngel av Ancistrus sp L144.
Den brune Ancistrus sp hannen som flyttet over i det andre karet har også blitt pappa etter han lokket ungpika i karet inn under ei rota (rakk ikke å kjøpe hule). Ser bare en unge foreløpig. Mulig han ikke er noe tess
L-144 og l-183
Jeg har i allfall L-144 i hobbyen min, så dette skjønner jeg ingenting av.
Jeg har også L-183, også kalt blå antennemalle.. Det er noe helt annet, og en skjeldnere L-malleart enn L-144, både mørke og gule..
Ligner overhodet ikke på L-144, L-183 er helt mørk med klare, hvite, runde prikker. Og blå-hvit stripe både på rygg- og halefinne.
Se i fiskebasen og sammenlign.
Nina3
Jeg har i allfall L-144 i hobbyen min, så dette skjønner jeg ingenting av. Jeg har også L-183, også kalt blå antennemalle.. Det er noe helt annet, og en skjeldnere L-malleart enn L-144, både mørke og gule.. Ligner overhodet ikke på L-144, L-183 er helt mørk med klare, hvite, runde prikker. Og blå-hvit stripe både på rygg- og halefinne. Se i fiskebasen og sammenlign.




Hva er det du ikke skjønner? Greit med en forklaring, ikke bare skrive at du ikke skjønner. Da er det ikke lett å vita noe av det du ikke skjønner....
Når du leser hele tråden, ser du hva jeg mener. Der er en påstand om at L-144 ikke fins (i viltform; finnes den neppe) og at det blandes 183 inn i artsbestemmelsene. Det er det jeg ikke skjønner.
Nina3
Når du leser hele tråden, ser du hva jeg mener. Der er en påstand om at L-144 ikke fins (i viltform; finnes den neppe) og at det blandes 183 inn i artsbestemmelsene. Det er det jeg ikke skjønner.




Ikke alltid like lett å holde tunga rett i munn, men det det her rettes til er en artikkel hvor det sies at L 183 er den mest vanlige oppdrettsvarianten av anc. Dette er ikke riktig. Og det var det som ble poengtert. Det stemmer også at det ikke finnes det som originalt skal være L 144 i hobbyen. Når det kun er fanget ett eksemplar i verden og den skal parres for å få unger, blir ikke avkommet en ren L 144. Mao er det vi kaller L 144 ikke L 144 for å si det slik, men en oppdrettsform hvor den ene fra starten av var en L 144. Håper dette klarete det du ikke forsto
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap