Ville du kjøpt yngel av ancistrus sp far og l-144 mor med hvite/svarte øyne?

Det virker som om ancistrus sp har overtatt jobben til l-144 hannen og ligger i hula med 40 egg ca. Mulig han ikke er faren, men hvis han er det så blir de jo hybrider... Trodde ikke de var gamle nok til slikt enda...

Hva kan man selge sånn en blanding for pr stk pris?

Åse Britt Larsen Ullebust
Det virker som om ancistrus sp har overtatt jobben til l-144 hannen og ligger i hula med 40 egg ca. Mulig han ikke er faren, men hvis han er det så blir de jo hybrider... Trodde ikke de var gamle nok til slikt enda... Hva kan man selge sånn en blanding for pr stk pris?

Om dette er en ancistrus sp og en L144 blanding ville de blitt tatt vekk og kastet før eggene klekket her, det er min holdning. Slike har ingenting å gjøre innen denne hobbyen, selv for de som ikke ønsker oppdrett. Slike blandinger bør så langt det lar seg gjøre ikke holdes sammen. Dvs ancistrus sp og L144 bør ikke holdes sammen i samme kar. De er av samme art, ancistrus, men blandingen hører ingen steds til om du ønsker min mening.....

De bør ikke selges i det hele tatt, det er nå min mening.

L144 er en vakker fargevariant, hvorfor risikere å ødelegge den ved å krysse den med vanlig ancistrus?
Farskap
Jeg regnet ikke med de var gamle nok til slikt enda og siden de gule alltid holder sammen i en gruppe og den brune er en aleneoutsider så troddecjeg ikke noe slikt ville skje...

Nå var det nettopp en gul hann, en brun hann og en gul hunn inni hulen så det er ikke godt å si hvem som er faren eller ikke...
Reint genetisk er det ingen problemer med å blande disse da de er av samme art. Det ble funnet kun et eksemplar av hva vi i dag kaller L144 Det var en hanne som senere ble blandet med vanlig ancistrus sp. oppdrett.
Fjerning
Jeg så meg nødt til å fjerne fiskeeggene i dag Det var ikke noe greit... De første malleeggene vi får i karet og alt, så måtte gråte en skvett! De hadde ikke kommet langt, så de måtte bare være en dag eller to. Ingen tegn til liv å se inni de. Det var tilsammen 66 egg når jeg telte de opp i morges og gravde de ned i hagen.

I går kveld slåss også de to hannene foran hula, så var redd for livet til den gule. Den brune er nå flyttet over i det lille akvariet og den gule er igjen med sine tre damer.

Håper det blir egg igjen, men det gjør det nok. Følte meg litt slem, men det var vel kanskje det beste. Å bli sittende med 66 små blandingsfisk som er vanskelig å få gitt bort er jo ikke en grei situasjon

Hvor lang tid tar det før en hunn legger egg igjen?

Vil jo tro hun gjør det igjen når hun la 66 stk i første omgang.

Det er dessuten to hunner på samme alder også i karet.
Står respekt av den avgjørelsen.

av og til er det tøft å være en seriøs hobbyavler.
StineMari aka cara79
Står respekt av den avgjørelsen. av og til er det tøft å være en seriøs hobbyavler.

Jeg har gledet meg til å kunne få L-144, for de er helt perfekte. Har tre hunner fra et kull og fikk tak i en litt eldre hann et annet sted. Alle har lyse farger og klare hvite og svarte øyne. Håper det blir noe unger av de!

Men føler meg helt barnslig for at jeg får tårer i øynene av å gjøre det. Haggbart (ancistrus sp) passet godt på. Tror til og med den gule hannen fin et lite stikk på nesen av han. Så slik ut i morges. Litt derfor jeg måtte ta den avgjørelsen også. Kan ikke risikere livet til den fine hannen som har blitt så stor.

Håper på bedre resultat neste gang og at det snart blir egg igjen!
Plussmedlem
En grei ting med flere hanner i samme kar er at de har hver sin hule. Da blir det mindre slossing.

Og så lenge du har leksklare L144-hoer varer det nok ikke lenge før det er egg igjen, og da er de renraset.... Mye mer moro det...
milo
En grei ting med flere hanner i samme kar er at de har hver sin hule. Da blir det mindre slossing. Og så lenge du har leksklare L144-hoer varer det nok ikke lenge før det er egg igjen, og da er de renraset.... Mye mer moro det...

Jeg har bestilt to huler til, men han som skulle lage de for meg kommer ikke hjem før om et par uker til.

Tenkte å ha to huler i det store og en i det lille.

Eller er det bare dumt med to huler i det store når det bare er en hann der nå?

Håper på nye små. Da jeg satte inn hula etter at jeg fjernet eggene så var den leksklare hunnen inne momentant og kikket seg om.

Hunnene jeg har har skal være født våren 2011, så de er vel 15 mnd tror jeg. De kom faktisk i posten fra en oppdretter og har vært mer levedyktige enn de jeg kjøpte et par mnd tidligere. Der døde nemlig 2 av 3 før de var 4 mnd...
Nye egg
Så kom jeg hjem i dag, og den gule hannen ligger å vifter i hulen med nye egg...
Men kan det fortsatt være den brune som er far selv om eggene kom etter at han var ute av karet i dag morges da jeg fjernet de forrige eggene?
milo
Og så lenge du har leksklare L144-hoer varer det nok ikke lenge før det er egg igjen, og da er de renraset....

"L144" er ikke en egen art (eller rase som du kaller det) mer enn Ancistrus sp. "super rot", oppdrettsvariant osv. Fisken er menneskeskapt på lik linje med butikk-/utstillingsguppier og Stendkerdiscus.
Hva man mikser slike fisker med bør spille keine kasserolle...

Men kan det fortsatt være den brune som er far selv om eggene kom etter at han var ute av karet i dag morges da jeg fjernet de forrige eggene?

Eggene befruktes av hannen etter egglegging, så den brune er garantert ikke i bildet.

Edit: Hvorfor i all verden har du 3 tråder om "samme" tema? Det blir bare rot av slikt.
Takk Donald
Jeg har spurt om det samme

Edit: Hvorfor i all verden har du 3 tråder om "samme" tema? Det blir bare rot av slikt.

Alle gode ting er 3
Det er aldri de samme menneskene som fenges av de samme trådene, så er jeg desperat etter et råd så forsøker jeg ulike tittelvinklinger

Vet at det kun fantes en L-144, men fisken jeg beskriver er den som i dag populært kalles det

Alle gode ting er 3
Det er aldri de samme menneskene som fenges av de samme trådene, så er jeg desperat etter et råd så forsøker jeg ulike tittelvinklinger

Vet at det kun fantes en L-144, men fisken jeg beskriver er den som i dag populært kalles det

Det eneste du oppnår ved å ha flere tråder om et ogsamme emne er at ingen til slutt gidder å svare deg. Og det vil glatt jeg forstå.... Kan bli for mye av det gode Åse Britt
:)
Jeg synes jeg har fått gode og fine tilbakemeldinger i alle trådene på hver sin måte. Det er dessuten ikke likt skrevet...

Men nå skal jeg ikke noe mase mer om det. Nå ligger Gullars og vifter på eggene og alt et bare velstand her i kveld
Jeg må bare kommentere at jeg foretrekker vanlig Ancistrus sp fremfor L 144 og Ancistrus super rot. Og, det er pga at det ofte forekommer noen stygge varianter av flekker på de "rasene". Ofte oppdager man det ikke før fiskene er blitt godt voksne, så da kan man bli skikkelig skuffet. De blir jo kjønnsmodne lenge før de er utvokst og man kan dermed ikke garantere at foreldrene er helt uten flekker osv hvis de får avkom ganske tidlig. Har selv vært skikkelig uheldig med både L144 og Super rot.

En annen ting jeg vil nevne er temperamentet til de menneskeskapte/fremavlede L144 og Super rot. Jeg synes de virker helt annerledes enn Ancistrus sp. Og da mener jeg at de virker mindre tøffe, vokser dårligere samt generelt virker svakere. Kanskje jeg bare var uheldig med mine, men jeg har hatt veldig mange av disse og av ulike foreldre osv og opplevde det samme med alle. (Men, siden rasen er avlet frem må det jo ha skjedd via innavl i mange ledd, derav svekkes fiskene.)

Jeg så at de selger nettopp flekkete og stygge Ancistrus sp/Super rot/L144 på dyrebutikker, og de koster veldig mye der. Noen kunder tror sikkert at dette er en egen rase og kjøper dem i god tro.

Personlig synes jeg de er stygge når de blandes, selv om noen få individer kanskje er heldige og får et fint mønster.
Bare for å dra opp gamle tråder...
Nå har jeg fått 13 ekte gule yngel av Ancistrus sp L144.
Den brune Ancistrus sp hannen som flyttet over i det andre karet har også blitt pappa etter han lokket ungpika i karet inn under ei rota (rakk ikke å kjøpe hule). Ser bare en unge foreløpig. Mulig han ikke er noe tess ;
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap