Har et sera aqua test set. hvordan brukes dette..??

Vi fikk med et sera aqua test set når vi kjøpte 250 liters akvariet.
Kunne godt tenkt meg å bruke dette, men damen vi kjøpte karet av er Tysk.
og i ettertid så fant vi ut det at hun hadde klipt vekk alle andre bruksanvisninger.
Utenom de som står på tysk.
er ikke spesielt god i tysk, og syns den er tungvind å oversette.

er det noen som har/vært borti denne og så kunne hjulpet oss med hvordan den skal brukes??

takker på forhånd
PH - test:
fyll røret opp med 5 ml akvarievann - drypp i fire dråper reagens og mål av verdien.

NO2 -test:
fyll røret opp med 5 ml akvarievann - tilsett 5 dråper av flaske 1. vent noen sekunder og tilsett 5 dråper av flaske 2. Vent 10 min og les av verdien.

KH - test:
fyll røret opp med 5 ml akvarievann - tilfør reagens en dråpe av gangen. rist glasset lett etter hver dråpe. Fargen går etterhvert fra blå til grønn til gul. Når det har blitt gult så skal du ikke tilsette mer reagens. Antall dråper reagens angir KH. Hvis du måtte bruke 5 dråper for å forandre fargen fra blå til gul er KH = 5.
KH-testen måler mengden bikarbonat i vannet. Dersom ikke mengden KH i vannet er høy nok, vil pH-verdien gå opp og ned med mengden Co2 i vannet (dag & natt kan altså variere).

GH - test:
fyll røret opp med 5 ml akvarievann - tilfør reagens en dråpe av gangen. rist glasset lett etter hver dråpe. Fargen går etterhvert fra rød til brun til grønn. Når det har blitt grønt så skal du ikke tilsette mer reagens. Antall dråper reagens angir GH. Hvis du måtte bruke 5 dråper for å forandre fargen fra rød til grønn er GH = 5.

Skyll alle rørene godt etter bruk så det ikke sitter igjen rester til neste måling.

Tusen hjertelig takk

da kan jeg endelig få brukt det

kh test: skal man telle med den første dråpen som forandrer det til gult? forvirra
Ja, du teller med den som forandrer vannet. Må du bruke 5 dråper før vannet forandrer farge er kh = 5
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap