En inspirerende bolle

Hei! Vil bare anbefale alle å se denne videoen på Youtube. Helt fantastisk at det er mulig å få det til slik i en bolle på 31 liter.
Det står at den ikke trenger filter fordi plantene i seg selv fungerer som filter. Hmmm...?

Jeg finner ikke boller inspirerende, ikke hvis det bor i fisk i dem. Det er dyreplageri.
Nå bor ikke bare filterbakterier i filteret, men også på røtter, bunnsubstrat og andre overflater i akvariet, men selvfølgelig, det er nødvendig med mer hyppige vannbytter enn det hadde vært med filter.
Har sett den på youtube et par ganger men ikke klikket på selve videoen.. det var jo faktisk kjempestilig! Enda jeg hater sånne bolle-akvarier.. Man kunne jo for eks hatt rubintetra oppi der, de blir jo knappe 2 cm! Og kanskje et lite DIY luft drevet boblefilter. (hadde vel selv vært fornøyd med bare planter, men litt liv oppi er jo ikke å forakte)

Fikk ikke med meg (bruker en teit IE på jobb) stod det hvilke planter det var brukt?
En slik bolle med mye planter er dekorativ i seg selv trenger ikke fisk i den
Ville heller ikke hatt fisk oppi en bolle. Noen reker og snegler kanskje, men ikke fisk...
Ja, om man hadde brukt skikkelig jord/torv og tykkere bunnlag, så hadde det kunne vært nok gode bakterier. Når man bytter så mye som 80% en gang i uka som han skriver at han gjør, så blir det ustabile vannverdier. Men, i den lille bolla der tviler jeg på at det er bra nok. Uansett, fisk trives ikke i en bolle, og 30 liter er jo for lite for alt annet enn reker.
Jeg hadde nok satset på reker selv i en slik bolle, men poenget med tråden var ikke fiskene, men hvor gjennomført beplantningen av bollen var. Skikkelig vakkert
Inaktiv bruker
Ser veldig fint ut, har sett den noen ganger før men det må være et mareritt å rense!
se denne: denne
Lars Christensen Hjortland
Ser veldig fint ut, har sett den noen ganger før men det må være et mareritt å rense! se denne: [URLBLOCK1]


Ikje braa...
Inaktiv bruker
sikkert en dust som prøver å stappe en kampfisk oppi der
Nå fikk jeg skikkelig lyst på en sånn bolle med et snedig lys over og masse vasspest oppi...eller hornblad. En slags stengelplante som ikke trenger bunnlag ihvertfall, hehe. (uten fisk og snegler osv)
Når bollen er 31 liter synes jeg ikke det er noe galt å ha fisk nedi der, en liten killi-art kunne jo vært oppi der foreksempel. Men synes så klart et akvarie er bedre enn bolle.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap